وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تکریم و معارفه معاونان سابق و جدید امور مطبوعاتی:

مقید به آزادی بیان هستیم


محمدمهدی اسماعیلی که دیروز به مراسم تودیع و معارفه معاون امور مطبوعاتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفته بود با تشکر از محمد خدادی معاون سابق این معاونت برای فرشاد مهدی‌پور آرزوی توفیق کرد و ضمن تأکید بر این نکته که مسئولیت‌ها مانند دو امدادی هستند و هر دونده باید در این مسیر، مسئولیت را تحویل‌دونده بعدی بدهد گفت: «ما روزی که روی این صندلی نشسته‌ایم، فکر بلند شدنش هستیم و باید باشیم که این جایگاه یک جایگاه موقت است و مانند ساعت شنی زمانش به مرور رو به اتمام است، پس باید بهترین استفاده را از این وقت برای خدمت به مردم داشت. از خدمات و تلاش‌های آقای خدادی تشکر می‌کنم و برای فرشاد مهدی‌پور عزیز آرزوی توفیق دارم. البته که برای آوردن آقای مهدی‌پور خیلی رایزنی کردیم و بسختی پذیرفتند، ویژگی مهم ایشان تبدیل شدن به شخصیتی نظری و تئوریک در این حوزه است که با قدرت مسیر تحولی را پی خواهند گرفت.» محمد مهدی اسماعیلی ادامه داد: «ما درگیر یک جنگ تمام‌عیار رسانه‌ای هستیم و دولت مردمی همه توان خود را در جهت بازآرایی این حوزه به کار خواهد برد و در تلاشیم از وضعیت پدافندی به آفندی تغییر موضع داده و همه توان خود را در جهت آرایش علیه این جنگ به کار خواهیم برد. هدف‌مان گسترش و تقویت رسانه‌های بومی و محلی است که با چند طرح در آینده به یک ساختار اصلی در این زمینه خواهیم رسید که در جلسات اخیر در مورد جزئیاتش صحبت شد.» وزیر ارشاد در ادامه افزود: «ما بشدت پیگیر رسیدن به یک رسانه نوین در گام دوم انقلاب هستیم که در تمام حوزه‌های ملی و بین‌الملل نقش اساسی را ایفا کرده و بتواند در این تهاجم عظیم مقتدر حاضر شود. نکته مهم اینکه ما درگیر مسائلی در بخش رسانه‌های مکتوب هستیم و با توجه به پدیدار شدن و گسترش رسانه‌های نوین و فضای مجازی، این حوزه به چالش خورده که در مسیر پیش رو این چالش باید حل شود. بحث گرانی کاغذ و موانع تولید و واردات آن موضوع مهمی است که اصحاب رسانه را نگران کرده است که در تلاشیم با همکاری قوه قضائیه در ماجرای واردات کاغذ پرونده یک تخلف به نتیجه برسد، چون تخصیص ارز شده اما کاغذ مورد نظر وارد نشده است، که این باید رفع شود. در بخش تخصیص ارز هم با رئیس جدید بانک مرکزی جلسه‌ای داشتیم و به نتایج خوبی در این زمینه رسیدیم. در بحث خودکفایی برای تولید کاغذ هم در تلاشیم با همکاری چند وزارتخانه این امر مهم محقق شود.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد که نگرش ما در بحث انتخاب و انتصاب افراد هرگز نگاه سیاسی و جناحی نبوده و آنهایی را که انتخاب کرده بدون در نظر گرفتن موضع سیاسی‌شان بوده و فقط تخصص و تجربه آنها برایم مهم بوده است. ان‌شاءالله که آقای مهدی‌پور و سایر همکاران ما در وزارتخانه با نگاهی باز و اعمال آزادی بیان در همه حوزه‌ها با قدرت اهداف را پیش خواهند برد. شخص رئیس جمهور نیز چه در زمانی که قوه قضائیه بودند و چه الان که رئیس جمهوری هستند نگاه‌شان اعمال آزادی برای فعالیت به منظور رشد فکری فعالین و مردم بوده و هست، امیدوارم با تلاش و حمایت همگانی در این عرصه به توفیقات مطلوبی در مسیر تحولی رسانه و فرهنگ برسیم.
باید از وضعیت انفعالی خارج شویم
در این مراسم فرشاد مهدی‌پور با دریافت حکم از وزیر، معاون مطبوعاتی شد و از زحمات محمد خدادی معاون سابق این بخش تقدیر و او به عنوان دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی کرونا منصوب گردید.
مهدی‌پور در این مراسم گفت:  در این نشست مختصری سخن  گفته خواهد شد اما در ادامه باید مفصل در گعده‌ها و جلسات تخصصی و جدی‌تر با مجموعه مدیران رسانه‌ای صحبت و گفت‌وگو شود. یک تحول سریع در ماهیت و کارکرد و فناوری‌هایی در حوزه ارتباطات شکل گرفته، اما متناسب با ساختار، سازمان و عملکرد حوزه رسانه نبوده است. شما به بیانات مقام معظم رهبری در سه ماهه گذشته توجه کنید؛ تنها دغدغه مهم ایشان رسانه و بازآرایی این حوزه بوده است و این توقع و دستور کار طبق حکم وزیر برای بنده در معاونت مطبوعاتی اعمال شده و معاونت مطبوعاتی با توجه به موانعی که داشته، دارد و خواهد داشت. او گفت: در این جنگ تمام عیار و نمایان رسانه‌ای موجود باید بخوبی به تقابل بپردازد و این میسر نخواهد شد مگر با همراهی و همکاری همه حوزه‌های رسانه‌ای با این معاونت و تلاش برای هم‌راستایی همگانی در این بخش و باید در این سال‌ها که مرجعیت رسانه‌ای کشور یا کاهش یافته یا از دست رفته احیا و پویا شود و به سوی تعالی پیش برود. ما باید از وضعیت انفعالی خارج شویم و اعتماد عمومی را بالا ببریم و نباید موقتی و کوتاه باشد بلکه با یک چشم‌انداز بلندمدت به سوی اهداف اصلی رسانه تراز حرکت کنیم. قطعاً هدف ما در معاونت مطبوعاتی توسعه رسانه و حرکت از نگاه کمی به کیفی و نیز تقویت و حمایت از رسانه‌های محلی و مناطق استراتژیک و نیز تقویت زیرساخت‌های آگاهی‌بخشی رسانه‌ای خواهد بود.
در بخش پایانی این آیین، محمد خُدادی معاون پیشین مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعامل گسترده خود با اهالی رسانه در ایام تصدی خود در معاونت مطبوعاتی، به بیان پاره‌ای از مسائل و مشکلات دو سال گذشته پرداخت و ضمن تأکید بر لزوم افزایش اعتماد به رسانه‌ها گفت: با وجود همه مشکلات و پیچیدگی‌هایی که با آن‌ها مواجه شدیم، توانستیم با اعتماد به رسانه‌ها و ایجاد یک فضای همکاری و همدلی با اصحاب رسانه، از همه آن‌ها عبور کنیم. خدادی افزود: بنده به‌عنوان یکی از اعضای جامعه بزرگ رسانه‌ای کشور معتقدم که ما در این حوزه همکاران فداکاری داریم که فداکاری آن‌ها ریشه در معرفت و اعتقاد درونی دارد که آنان به اسلام ناب‌محمدی(ص)، امام و انقلاب خود دارند. او با بیان اینکه همه ما در مسئولیت‌های مختلف باید به فکر خدمت به مردم و حل مشکلات آن‌ها باشیم، گفت: وقتی در این مسیر افرادی مانند شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی را در عرصه دیده‌ایم که با خون پاک خود حجت را بر همه ما تمام کرد دیگر باید توجه به رفع مشکلات جامعه و خدمت به مردم همواره به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد. معاون سابق مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین انتخاب فرشاد مهدی‌پور را یکی از بهترین گزینه‌ها برای معاونت مطبوعاتی دانست و برای وی در این زمینه آرزوی موفقیت کرد و خواستار تلاش و کمک همه مطبوعات به آقای مهدی‌پور برای پیشبرد اهداف رسانه‌ای کشور شد. در این مراسم حجت‌الاسلام محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان، محمدحسین خوش‌وقت مدیرمسئول پایگاه خبری فرارو، محمدصادق عرب مدیر مسئول پایگاه خبری تابناک، علی صالح‌آبادی مدیرمسئول هفته‌نامه ستاره صبح و محمدرضا نوروزپور مدیرعامل سابق ایرنا به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص شرایط فعلی رسانه پرداختند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7745/1/588857/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها