رئیس جمهوری در دانشگاه تهران:

دانشگاه اتاق فکر دولت برای ایجاد تحول باشد

■ ساختن ایران قوی نیازمند حرکت قوی در تولید علم است ■ توان علمی و دانشگاهی کشور این امکان را ایجاد می کند که جایگاه تمدنی ایران در مرجعیت علمی را بازآفرینی کنیم ■ دانشگاه‌های کشور در مقابله با کرونا خوش درخشیدند ■ نباید به هیچ حرف نو و نظریه جدید بی‌توجه بود

آیین آغاز رسمی سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور، روز گذشته با حضور رئیس جمهوری در دانشگاه تهران برگزار شد. این نخستین حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دانشگاه پس از تشکیل دولت سیزدهم بود. اما او پیش از تشکیل دولت نشست‌هایی با دانشجویان داشته است. چنانکه رئیس جمهوری در واکنش به درخواست دیدار با تشکل‌های دانشگاهی، خطاب به آنان خاطرنشان کرد که خرداد امسال نشست مفصلی با تشکل‌های دانشجویی داشته است، اما با‌ وجود این، از برگزاری نشست دوباره با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی استقبال می‌کند.
گزارش‌ها حاکی است این نشست در فضایی تعاملی برگزار شد و برخی دانشجویان، چه با اظهارنظرهای گاه به گاه و چه با نوشته‌های خود، مطالب مورد نظر را در این نشست مطرح کردند که همچون مسأله درخواست دیدار با رئیس جمهوری، این مطالب با واکنش متقابل رئیس جمهوری مواجه شد.رئیس جمهوری در این مراسم که وزیر علوم، معاون سیاسی، معاون امور مجلس، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها و جمعی از دانشجویان حضور داشتند، دانشگاه را اتاق فکر دولت و مرکز ایجاد تحول در جامعه دانست و تأکید کرد که ساختن ایران قوی نیازمند حرکت قوی در تولید علم است. او با اشاره به اینکه توان علمی و دانشگاهی کشور این امکان را ایجاد می‌کند که جایگاه تمدنی ایران در مرجعیت علمی را بازآفرینی کنیم، تصریح کرد که نباید به هیچ حرف نو و نظریه جدید بی‌توجه بود.
دانشگاه نقطه مرکزی ایجاد تحول در جامعه
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در این مراسم، با بیان اینکه پیشرفت علمی و تحول، محور سند بالادستی گام دوم است، دانشگاه را نقطه مرکزی ایجاد تحول در جامعه دانست و از دانشگاه‌ها و مراکز علمی خواست اتاق فکر دولت در ایجاد تحول در جامعه باشند.
رئیس جمهوری با ابراز امیدواری به اینکه دانشگاه‌ها سالی متمایز و سرشار از موفقیت‌های چشمگیر علمی داشته باشند، گفت: محور سند بالادستی گام دوم، پیشرفت علمی است و ایران با برخورداری از توان دانشگاهی بسیار بالا، می‌تواند جایگاه مهمی در عرصه علمی جهان داشته باشد.
رئیسی، با بیان اینکه در کشور نیازمند تحول هستیم و این تحول حتماً باید علم‌ پایه باشد، گفت: دانشگاه‌ها و دانشگاهیان باید با مسأله‌محوری، نیازهای کشور را شناسایی و برای برون‌رفت از مشکلات راهکار ارائه کنند.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید برای حل مسائل کشور به کمک دولت بیایند و بالاتر از آن، اتاق فکر دولت باشند، افزود: روشنفکران کسانی هستند که در جایگاه دیده‌بانی به رصد مسائل جامعه می‌پردازند، بموقع درباره آسیب‌ها هشدار می‌دهند و برای رفع آنها راهکار ارائه می‌دهند.
قدردانی از نقش آفرینی دانشگاه در دوران کرونا
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه توان علمی دانشگاهیان کشور این امیدواری را ایجاد می‌کند تا بتوانیم جایگاه تمدنی ایران را در مرجعیت علمی بازآفرینی کنیم، گفت: هرجا در مسیر صحیح حرکت کردیم توانستیم به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنیم و نمونه آن، نقش درخشان دانشگاه و دانشگاهیان در مقابله با بیماری کروناست که من از آنان قدردانی می‌کنم.او با بیان اینکه همه بخش‌های جامعه باید به نظریات و سخنان دانشگاهیان و صاحبنظران توجه کنند، خواستار رونق گرفتن کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها شد و افزود: نباید به هیچ نظریه نو و حرف تازه‌ای بی‌توجه بود، هر چند تاکنون از سوی هیچ استاد و صاحبنظری بیان نشده باشد.
قدرت فقط ساخت موشک نیست
رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برنامه‌های دولت سیزدهم برای ساختن ایران قوی نیازمند حرکت قوی در تولید علم است، تصریح کرد: قدرت فقط در ساخت موشک نیست، اگر چه پیشرفت در این عرصه نیز مایه افتخار است، اما باید در عرصه‌های دیگر علمی و فناوری نیز پیشرفت کنیم تا کشور در جنبه‌های مختلف قدرتمند شود. اقتصاد دریا، اقتصاد گردشگری، اقتصاد فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال از عرصه‌هایی است که جای کار زیادی دارد و امروز برخی کشورهای همسایه به اندازه درآمد نفتی ایران از عرصه دیجیتال و فضای مجازی درآمد کسب می‌کنند.
رئیسی حرکت قوی برای تولید علم را نیاز امروز دولت بویژه در ایجاد تحول علم‌ پایه در کشور دانست و گفت: در این زمینه نقش دانشگاه، نقشی محوری است که فقط با تلاش‌های وزیر علوم و در عرصه ستادی ممکن نیست. همه دانشگاه‌های کشور بویژه مراکز دانشگاهی در تهران که مرکزیتی در این زمینه دارند، باید در زمینه مسأله‌شناسی و ارائه راهکار، با دولت همکاری کنند.
تلاش دولت برای ایجاد نظام عادلانه پرداخت در کشور
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، به اظهارات نماینده کارمندان دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در موضوع رفع مشکلات رفاهی و مالی کارکنان دانشگاه‌ها به‌دنبال آن هستیم تا یک نظام جامع و عادلانه پرداخت در کشور ایجاد کنیم تا همه حقوق‌بگیران در آن دیده شوند و بر پایه متناسب‌سازی حقوق با تورم، مشکل همه قشرها حل شود. رئیسی همچنین در واکنش به سخنان شماری از دانشجویان که در قالب یک بسته تصویری در مراسم پخش شد، اظهارکرد: با ظرفیت‌هایی که در کشور سراغ دارم، به آینده درخشان ایران بسیار امیدوارم و باور دارم هیچ بن‌بستی پیش روی ما نیست؛ ما اصحاب «می‌توانیم» هستیم و می‌توانیم مشکلات و موانع را کنار بزنیم.
آیت‌الله رئیسی در همین باره، جهاد علمی را شعار و روشی مناسب برای غلبه بر مشکلات توصیف کرد و گفت: طبیعی است که دشمن نمی‌خواهد پیشرفت کنیم، اما می‌توانیم با کار مجاهدانه و علمی، سرعت پیشرفت کشور را مضاعف کنیم. او اظهارکرد: دانشگاه‌ها باید هم در عرصه جذب دانشجو و هم در زمینه تحقیق و پژوهش هدفمند عمل کنند و پایان‌نامه‌های دانشجویی نباید در کتابخانه‌ها خاک بخورند، بلکه باید مسأله‌محور و تقاضامحور باشند تا به حل مشکلات کمک کنند.
رئیس جمهوری در واکنش به درخواست دیدار با تشکل‌های دانشگاهی نیز گفت: من خرداد امسال جلسه مفصلی با تشکل‌های دانشجویی در مسجد دانشگاه تهران داشتم و نظرات آنان را شنیدم و از برگزاری نشست دوباره و گفت‌و‌گو با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی نیز استقبال می‌کنم. در پایان این مراسم آیت‌الله رئیسی نماز جماعت را به همراه تعدادی از دانشجویان در مسجد دانشگاه تهران اقامه کرد. رئیس جمهوری پیش از مراسم نیز با اهدای لوح و جوایز از برگزیدگان کنکور سراسری تجلیل کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7745/1/588856/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها