خبرهای خوش وام مسکن


روزگذشته چندین خبر خوش در رابطه با وام مسکن منتشر شد؛ از افزایش عمر واحدهای مسکونی مشمول وام خرید مسکن تا پرداخت وام مسکن ملی براساس شرایط متقاضیان.
درهمین زمینه معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه سقف وام مسکن ملی یا جهش تولید افزایش پیدا خواهد کرد، ادامه داد: قرار بر این است که هم سقف وام افزایش یابد و هم اینکه سود این تسهیلات براساس شرایط متقاضی شناور باشد. برای دهک‌های یک تا سه و مسکن روستایی حداقل سود در نظر گرفته شده که احتمالاً 4 تا 5 درصد خواهد بود.
محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایلنا از تعدیل شرایط ثبت نام مسکن دولتی خبر داد و گفت: برای تسهیل شرایط ثبت نام در مسکن ملی یا جهش تولید مسکن چندین پیشنهاد مطرح کرده‌ایم. وی با اشاره به شروط ثبت‌نام برای مسکن ملی یا سایر پروژه‌های مسکن‌های حمایتی اظهار داشت: در حال حاضر متقاضیان برای ثبت نام مسکن باید حائز 4 شرط باشند و این چهار شرط در آیین‌نامه قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن ذکر شده است و ملاک عمل هستند. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اولین شرط بحث متأهل بودن متقاضی یا سرپرست بودن خانوار است که البته در همین بند استثنا برای بانوان مجرد بالای 35 سال سن وجود دارد که می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند. شرط دوم سابقه حداقل 5 سال سکونت در شهر مورد تقاضا است. سومین شرط نبود مالکیت خصوصی است که از تاریخ 1384.1.1 نباید مالک واحد مسکونی باشند و شرط چهارم دارا بودن فرم «ج» سبز است به این معنا که از اول انقلاب از امکانات دولتی در حوزه مسکن اعم از وام یارانه‌دار، زمین یا واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.
محمودزاده افزود: حال اینکه شرط عدم مالکیت خصوصی که از تاریخ  1384.1.1 است ممکن است که تعدیل شود البته این شرط فعلاً پابرجا است اما پیشنهاد داده‌ایم برخی از شرایط مانند همین مورد به صورت منطقه‌ای مورد بررسی قرار گیرد و براساس شرایط منطقه این بندها در شرایط ثبت نام لحاظ یا حذف شوند. معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی درباره احتمال تغییر در میزان آورده متقاضی اظهار داشت: مکانیسم ساخت واحدهای مسکونی در این طرح تأمین مالی از محل آورده متقاضی و تسهیلات بانکی است که تلاش شده سهم تسهیلات را اضافه کنیم که به همان نسبت آورده متقاضی کاهش یابد. وی گفت: باید توجه داشت که 40 میلیون تومان آورده اولیه و ورودی متقاضی است اما پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده مسکن و تسهیلات برعهده متقاضی است که این مبلغ طی دوره ساخت باید پرداخت شود. محمودزاده از شروع دور جدید ثبت نام مسکن خبر داد و گفت: ثبت نام دوباره متقاضیان مسکن برای واجدان چهار شرط گفته شده از چند روز آینده آغاز می‌شود و پس از ثبت‌نام مراحل ساماندهی، پالایش متقاضیان و گروه‌بندی در پروژه‌ها طی خواهد شد و در نهایت متقاضی واجد شرایط و پالایش شده به پروژه‌های مورد نظر خود متقاضیان برای مشارکت معرفی می‌شوند.
 ممنوعیت خرید و فروش امتیاز طرح اقدام ملی مسکن
ازسوی دیگر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: هرگونه خرید و فروش امتیاز طرح اقدام ملی مسکن و سایر طرح‌های حمایتی حوزه مسکن ممنوع است.
براساس اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی، هرگونه خرید و فروش امتیاز طرح اقدام ملی مسکن و سایر طرح‌های حمایتی تأمین مسکن از طریق ثبت‌نام کنندگان در طرح‌ها، مشاورین املاک، افراد و طرق مختلف ممنوع بوده و می‌تواند منجر به ابطال ثبت‌نام اولیه و حذف از طرح‌ها و پروژه‌ها شود.
 شرایط سنی آپارتمان‌ها برای دریافت وام مسکن اعلام شد
همچنین شرایط سنی آپارتمان‌های مسکونی برای دریافت تسهیلات جدید خرید آپارتمان اعلام شد. به گزارش بانک مسکن، با ابلاغ مصوبه جدید شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش دوبرابری سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات، بانک مسکن شرایط سنی واحدهای مسکونی مشمول دریافت این تسهیلات در زمان خرید ملک را اعلام کرد.
این شرایط سنی مطابق با شرایط سنی آپارتمان‌های مشمول دریافت تسهیلات با سقف‌های قبلی است و شرایط سنی واحدهای مسکونی در سقف‌های جدید تسهیلات در دستورالعمل جدید تغییری نکرده است. بر این اساس، آن دسته از متقاضیانی که خواهان دریافت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق با سقف‌های جدید هستند باید واحدهای مسکونی که حداکثر قدمت آن تا ۲۵ سال باشد را برای خرید انتخاب کنند.
براساس محل قرار گرفتن و جغرافیای آن، سقف تسهیلات به صورت انفرادی ۲۰۰ ، ۱۶۰و ۱۲۰ میلیون تومان (به ترتیب برای متقاضیان انفرادی در شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر و سایر شهرها) است.
در تسهیلات زوجین نیز که در هر کدام از مناطق گفته شده دو برابر تسهیلات انفرادی همان منطقه یا شهر است، سقف حداکثر قدمت ملک برای دریافت سقف تسهیلات تا ۲۵ سال است. این سقف سنی برای تمام مناطق کشور یکسان است. براساس دستورالعمل بانک مسکن دریافت تسهیلات برای واحدهای با عمربنای ۲۵ تا ۳۰ سال نیز بسته به شرایط ملک و جغرافیای وقوع آن امکان‌پذیر است. منتها برای این واحدها به متقاضیان مبلغ کمتری تسهیلات مسکن تعلق خواهد گرفت.
 پیشنهاد افزایش وام ساخت مسکن روستایی به 200 میلیون‌ تومان
در همین حال رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در جلسه شورای عالی مسکن، رئیس‌جمهوری بر مسأله ساخت مسکن روستایی تأکید کرد و ما در آن جلسه پیشنهاد تصویب تسهیلات ساخت 200 میلیون تومانی را ارائه کردیم.
اکبر نیکزاد‌ در گفت‌وگو با فارس، در تشریح مبنای در نظر گرفته شده برای ارائه پیشنهاد تسهیلات 200 میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی تأکید کرد: خانوارهای روستایی با توجه به دسترسی زمین می‌توانند در هر متراژی که خواستند واحد مسکونی خود را بسازند، اما مبنای ارائه تسهیلات ما ساخت یک واحد مسکونی 60 مترمربعی است و تسهیلات 200 میلیون تومانی برای پوشش صد درصدی آن کافی است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7744/1/588823/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها