وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باغچه بان :

استفاده از ظرفیت آذربایجان شرقی برای تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر


گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر یک روزه خود به آذربایجان‌شرقی در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم گفت: موضوع فرهنگ از اصلی‌ترین موضوعات دولت سیزدهم است. او همچنین در آیین پایانی نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌‌بان در مرند تأکید کرد: نگرش دولت سیزدهم مبتنی بر استعدادها، نمادها و ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی و هنری در اقصی نقاط ایران اسلامی و پرهیز از تمرکزگرایی است و این توجه به نقاط مختلف بسط داده می‌شود تا هویت‌ها و استعدادهای خود را شناخته و به دیگران نیز بشناسانیم.
محمدمهدی اسماعیلی در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌‌هاشم بیان داشت: مشی و نگرش مردمی امام جمعه تبریز و حرکت‌های خوبی که در این دوره از سوی ایشان شکل گرفته، در سرمایه اجتماعی نظام تأثیرات مثبتی داشته است.
او تبریز را از قله‌‌های دست ‌نیافتنی فرهنگ و هویت ایران برشمرد و افزود: تبریز به لحاظ ظهور و حضور چهره‌‌های تأثیرگذار علمی،‌ فرهنگی،‌ سیاسی، ادبی و... همواره سرآمد بوده و درعرصه‌ها و برهه‌های مختلف همچون دوران مشروطه یا دوران دفاع مقدس فرماندهان بزرگی از این خاک برخاسته‌‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور شخصیت‌های بزرگ علمی و فقهی در تبریز را زبانزد عام و خاص عنوان کرد و این شهر را پایگاه بزرگ عاشوراییان و جبهه انقلاب دانست.
اسماعیلی با اشاره به خسارت‌های ناشی از کرونا بر فعالیت ‌اهالی فرهنگ و هنر و مشاغل این حوزه گفت: اولین مسأله مطرح شده در نخستین روز کاری ما توجه به مسأله معیشتی هنرمندان آسیب دیده از کرونا بود و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اندکی از بار مشکلات این حوزه کاسته شود.
او تصریح کرد: با گسترش واکسیناسیون و سیر صعودی آمار افراد واکسینه شده امیدواریم فعالیت‌های فرهنگی و هنری که غالباً اجتماع‌محور است، از سر گرفته شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از اهتمام این وزارتخانه برای توجه بیش از پیش به مناطق کمتر توسعه‌یافته فرهنگی خبر داد.
اسماعیلی همچنین با اشاره به بحث نیروی انسانی شاغل در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌ریزی‌های کلان برای بهره‌گیری از نیروی متعهد، جوان و انقلابی درفعالیت‌های این وزارتخانه خبر داد.
اسماعیلی گفت: شورای فرهنگ عمومی ظرفیت بالایی در استان‌ها محسوب می‌شود که با محوریت نماینده ولی فقیه در استان برگزار می‌شود و می‌تواند محلی برای تصمیم‌گیری‌های کلان باشد. شورای فرهنگ عمومی آذربایجان‌شرقی نیز از شوراهای فعال در سطح کشور است و امیدواریم این روند ادامه یافته و زمینه تصمیم‌گیری‌های راهبردی و کاربردی فرهنگی برای استان در این شورا فراهم آید. او همچنین از تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توجه رئیس جمهوری محترم به ساماندهی مواز‌ی‌کاری‌های فرهنگی خبر داد و گفت: امیدواریم این مشکل با تبعیت ازیک حکمرانی واحد فرهنگی مرتفع شود. اسماعیلی همچنین از ساماندهی امور بیمه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و تدابیر ویژه برای بیمه فعالان قرآن خبر داد.
استفاده از ظرفیت آذربایجان شرقی برای تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با حضور در آیین پایانی نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌‌بان در مرند گفت: آذربایجان ‌شرقی همواره کانون جوشش فرهنگ و هنر ایران بوده است و در تورق صفحات تاریخ ایران اسلامی، این نقطه به لحاظ تمدنی و فرهنگی می‌درخشد.
محمدمهدی اسماعیلی با تأکید بر این مطلب افزود: حوزه فرهنگ وهنر محصور و محدود به مرزهای جغرافیایی نیست و تمدن و فرهنگ ایرانی حوزه وسیعی از مرز چین تا آسیای مرکزی و قفقاز و جنوب خلیج فارس را شامل می شود و در صدور انقلاب اسلامی، نگرش ما مرزها و سرحدات سیاسی نبوده، بلکه حوزه فرهنگی و تمدنی همواره مطرح بوده است. او تصریح کرد: آذربایجان شرقی ازنقاط اصلی و پایگاه‌های مهم فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی است و باید از این ظرفیت برای گسترش و تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر استفاده شود.
اسماعیلی با اشاره به ظرفیت‌‌های مهم اقتصادی کشورمان در حوزه فرهنگ و هنر گفت: این حوزه می‌تواند نیازهای ارزی و انتظارات مسئولان را برآورده کند و باید در این حوزه ریل‌گذاری انجام شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی و سند راهبردی حوزه فرهنگ نگاه ویژه‌ای به آذربایجان شرقی و تبریز شده است و گام‌های مهمی برای ارتقای فرهنگ و هنری منطقه برداشته خواهد شد.
او افزود: ملت ما با ملت‌های همسایه و همجوار پیوند قلبی و عاطفی دارد و ما زبان مشترکی داریم که مبنا و محور آن فرهنگ و تمدن است و حوزه متعالی و فخیم فرهنگ و تمدن نسبتی با جنگ و تجاوز ندارد و به مثابه آبی زلال جاری و ساری است و تأثیر آن همواره مشهود است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راهبردهای دولت سیزدهم، تأکید کرد: نگرش دولت مردمی مبتنی بر استعدادها، نمادها و ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی و هنری در اقصی نقاط ایران اسلامی و پرهیز از تمرکزگرایی است و این توجه به نقاط مختلف بسط داده می‌شود تا هویت‌ها و استعدادهای خود را شناخته و به دیگران نیز بشناسانیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان محلی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری منطقه است که با حفظ همه چارچوب‌ها هنر اصیل خود را نمایش می‌دهند و نیاز به پرورش و توجه به چنین جشنواره‌هایی بیشتر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مرند جلوه‌گاه غنى فرهنگى آذربایجان و هنرخیز و هنرمندپرور است و زنده‌یاد باغچه‌بان نیز که همه ایران با نام و یاد این فقید انس دارند، از همین شهر است و جشنواره تئاتر کودک به نام وى، مجالی براى نشان دادن ظرفیت‌هاى عظیم هنرى دختران و پسران سرزمین ما است.
اسماعیلی از ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره باغچه‌بان در آذربایجان‌ شرقی حمایت و اظهار امیدواری کرد ایجاد یک مجموعه نمایش سینمایی در شهرستان مرند در دستور کار قرار گیرد.

برش
پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت عزت‌الله مهرآوران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پیامی درگذشت عزت‌الله مهرآوران هنرمند پیشکسوت کشورمان را تسلیت گفت.
در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: «خبر درگذشت هنرمند مردمی و بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون مرحوم عزت‌الله مهرآوران موجب تأثر شد. آن مرحوم در عمر هنری خود با نقش‌آفرینی در آثار  مختلف  بویژه طنز لحظات شیرینی برای مردم ساخت و یادش در خاطره‌ها جاودان خواهد ماند.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7744/1/588820/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها