اسماعیلی در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد

ضرورت بهره گیری از ظرفیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی


گروه فرهنگی / صبح روز یکشنبه 28 شهریورماه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از اعضای این شورا که در محل وزارتخانه برگزار شد، بر ضرورت ایجاد توازن حوزه‌های علم و فناوری و حوزه فرهنگ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد و گفت:«سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی را به‌عنوان شورای بالا دستی و خود را موظف به اجرایی کردن مصوبات آن می‌داند. دبیرخانه‌ای ایجاد شده تا همه قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را احصا کند. امیدوارم بتوانیم از ظرفیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع خلأهای قانونی در حوزه سیاستگذاری و قانونگذاری بهره ببریم.»
او با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر قرارگاه فرهنگی کشور، تصریح کرد:«مقام معظم رهبری همواره در موضوعات اقتصادی فرموده‌اند که خود را تابع نظرات و جمع‌بندی‌های کارشناسان این حوزه می‌دانم، ولی در حوزه فرهنگ ایشان همواره صاحب‌نظر هستند و این نشان از اهمیت این حوزه است.»
اسماعیلی در ادامه با اشاره به اهمیت شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: «یکی از کارهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش شورای فرهنگ عمومی است و این شورا دارای ظرفیت‌های بسیاری است و در دیدار اخیر با برخی علما در شهر قم بر توجه به نظرات این بزرگواران تأکید شد. در این دوره به حوزه علمیه با نگاه نظریه‌پردازی نظام می‌نگریم و از آن بهره خواهیم برد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به بودجه فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: «برای اصلاح ساختار بودجه، شورایی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل دادیم و در این شورا آسیب شناسی صورت می‌گیرد و امیدواریم مسأله بودجه حل شود. من با این نگاه مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را قبول کردم که با کمک و همکاری صاحبان فکر می‌توانم کاری انجام دهم و برای خود برای مدت ۴ سال سه برنامه کوتاه مدت در ۶ ماه، میان مدت در دو سال و بلند مدت در طول ۴ سال در نظر گرفته‌ام و تلاش می‌کنم این برنامه‌ها را به برنامه اقدام روشن و مشخص با نتایج معلوم تبدیل کنم.»
او در ادامه تصریح کرد: «ریل‌گذاری‌ها در این حوزه باید تغییر کند و حتماً از ظرفیت جریان‌های مؤمن انقلابی استفاده خواهیم کرد.»
اسماعیلی با اشاره به نقش و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد:«این شورا مجموعه‌ای طیب برای انقلاب اسلامی است و دستاوردهای مهمی در طول سال‌ها داشته است.»
او در عین حال تصریح کرد:«علم و فناوری و فرهنگ دو بال این شورا به شمار می‌آید. در حوزه فناوری اقدامات خوبی را شاهد بوده‌ایم و بخش فرهنگ آن باید تقویت شود و باید شورا بتواند بین این دو حوزه توازن ایجاد کند.»
اسماعیلی با اشاره به ضرورت وجود پیوست فرهنگی برای ارائه هر طرح در کشور گفت: «در هیأت دولت تصویب شده که هر طرحی که به دولت ارائه می‌شود باید دارای پیوست فرهنگی و پیوست عدالت باشد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تأکید کرد: «خود را تابع قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌دانیم و امیدواریم همکاری‌های خوبی با هم داشته باشیم.»
باید شاخص‌های تمدن نوین اسلامی را اجرایی کنیم
در این دیدار سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:«بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب لازم است شاخص‌های تمدن نوین اسلامی شامل عدالت اجتماعی، رفع تبعیض اجتماعی، ایجاد امنیت و آسایش مردم، تأمین نیازهای اساسی جامعه مانند آب، برق، گاز و... را اجرایی کنیم که بنیان این کار بر عدالت استوار است.»
او گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارتخانه بنیادی و مهمی از لحاظ سوابق تاریخی و تأثیرگذاری و تنوع موضوعاتی است که پوشش می‌دهد. حضور دکتر اسماعیلی به‌عنوان یک شخصیت علمی و فرهنگی در این وزارتخانه می‌تواند باعث تقویت ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شود.»
عاملی افزود: «این شورا به مثابه یک خط ثبات کشور بوده و در این سال‌ها همواره ظرفیت ثبات‌آفرین در حوزه علم و فناوری داشته و اهتمام حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به این شورا جدی بوده و هست. بنابراین، این شورا ظرفیت خوبی دارد و سرمایه‌اش اعضای حقیقی و حقوقی آن است.»
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: «کار و فعالیت در حوزه فناوری سهل‌تر از فعالیت در حوزه فرهنگ است. زیرا حوزه فرهنگ با اراده افراد سر و کار دارد و کار پیچیده‌ای است و کار اشتباهی است اگر در حوزه فرهنگ با انسان‌ها صنعتی رفتار شود. در حوزه فرهنگ بیشتر گرفتار کار اجرایی هستیم و باید زمانی را برای کار فکری در این حوزه اختصاص بدهیم.»
رسانه‌ها پشتیبان شرکت‌های دانش‌بنیان باشند
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر با حضور در آیین پایانی طرح نشان ایرانی ۲ در روزنامه جام جم با قدردانی از برگزارکنندگان این آیین گفت: «حضور من در این نشست سه دلیل دارد. اولین دلیل آن به‌خاطر حوزه نشریات مکتوب است که در شرایط دشوار امروز در حال انجام فعالیت هستند. دومین دلیل به‌خاطر شرکت‌های دانش‌بنیان است. ادبیات جدی در حوزه اقتصاد کشور در حال شکل‌گیری است. نکته مهمی که با آن مواجهیم وجود بن‌بست‌هایی در حوزه اقتصاد کشور است و نیاز به ادبیات جدید برای خروج کشور از این بن‌بست اقتصادی داریم. این حوزه بیشترین تکرار در ادبیات رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را داشته است. ایشان همچنین به گسترش اقتصاد دانش بنیان اشاره داشته‌اند. بنابراین به‌عنوان یک سیاست جدید و پیشران اقتصاد کشور در آمده که امتیاز مهمی در حوزه اقتصاد دانش بنیان به‌شمار می‌آید.
او ادامه داد: «سومین دلیل این بود که طرح نشان ایرانی 2، ابتکار خوبی است که در پیوند رسانه‌‌های پیشرو و اقتصاد دانش بنیان افتاده است.رسانه‌های کشور باید پشتیبان شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. پیوند رسانه و اقتصاد دانش بنیان بسیار مهم است و بخشی از توسعه و پیشرفت کشور به حوزه فرهنگ مربوط می‌شود. بنابراین رویه کارمندی باید به کارآفرینی تبدیل شود.»
به‌دنبال تقویت انجمن‌های ادبی هستیم
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با روز شعر و ادب فارسی در نشست «خلوت انس» که عصر شنبه در تالار وحدت برگزار شد، با بیان اینکه در دولت به‌دنبال تقویت انجمن‌های ادبی هستیم، گفت: «رویکرد ما این است که دور از نگاه ویترینی و‌ مناسبتی، به حوزه شعر و ادب به‌عنوان بخش اصلی حوزه فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی توجه کنیم. این حوزه بزرگان بسیاری دارد و همه سلیقه‌‌ها می‌توانند در شعر و ادب حس همزبانی داشته باشند.»
او در ادامه افزود: «میراث بزرگ زبان فارسی با شعر حفظ شده است و شاعران، حافظان فرهنگ ما بوده‌اند. پس از ورود اسلام به برخی کشورها بسیاری از مناطق اسلامی که امروز به عربی سخن می‌گویند در اصل به زبان‌های دیگر حرف می‌زدند، اما ایرانی‌ها با وجود عشق به اسلام و قرآن، هویت خود را با زبان فارسی حفظ کردند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهوری به تاجیکستان خاطرنشان کرد:«یکی از نقاط مشترک فرهنگی ما با تاجیکستان زبان فارسی است و پدر شعر فارسی، رودکی بزرگ که از دیگر اشتراکات فرهنگی ماست در این کشور مدفون است و امیدوارم در آینده محافل شعر و ادب با ادبای این کشور برگزار شود.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7729/1/587331/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها