در نشست شورای حکام مطرح شد

دعوت اروپا و امریکا از ایران برای بازگشت به مذاکرات


گروه سیاسی/ پس از لغو تصمیم کشورهای غربی برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، این کشورها در قدم دوم خواستار بازگشت جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات برجام شدند تا آنجا که طرف امریکایی وعده داد  در صورت بازگشت ایران به تعهدات برجامی آماده لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام است.
معاون نماینده امریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز گذشته در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی با استناد به گزارش اخیر مدیرکل آژانس مواضع کشورش را درباره تحولات اخیر برنامه هسته‌ای ایران بیان کرد و خواستار بازگشت ایران به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین و خودداری ایران از توسعه بیشتر اقدامات هسته‌ای خود شد.
به گزارش ایسنا، «لوییس بونو» در این بیانیه افزود: امریکا هماهنگی نزدیکی با متحدان و شرکایش دارد و در جهت رسیدن به بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام(توافق هسته‌ای) که دستاوردی مهم در دیپلماسی چندجانبه و ابزاری مهم در پرداختن به نگرانی‌های طولانی مدت جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران است، دیپلماسی در پیش گرفته است.
بونو با بیان اینکه تمامی طرف‌ها باید واقع بین باشند و فرصت بازگشت با پایبندی کامل دوجانبه به برجام تا همیشه وجود نخواهد داشت،  درباره برنامه هسته‌ای ایران  گفت: طبق مستندات گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به توسعه‌های چشمگیر و فراتر از حدود برجام در برنامه هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد. تنش‌های هسته‌ای مداوم که فراتر از محدودیت‌های توافق است، ما را از بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام دورتر می‌کند، نه نزدیک‌تر. چنین تنش‌هایی همچنین ما را به جایی می رسانند که بازگشت دوجانبه به پایبندی نخواهد توانست منافع عدم اشاعه ای برجام را که در ابتدا از آن حاصل شده بودند، دوباره ایجاد کند.
 اتحادیه اروپا: لغو تحریم‌های هسته‌ای بخش ضروری توافق است
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز در بیانیه‌ای در شورای حکام ضمن تأکید بر اهمیت توافق هسته‌ای و حمایت کشورها از اجرای کامل آن، با استناد به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بیان مواضع اتحادیه اروپا درباره تحولات اخیر برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.
در این بیانیه با تأکید بر تعهد این اتحادیه به حمایت مداوم از اجرای کامل و مؤثر برجام (توافق هسته‌ای) آمده: ازسرگیری مذاکرات در راستای بازگشت احتمالی امریکا به برجام و بازگشت ایران به اجرای کامل و هر چه سریع‌تر برجام، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. بنابراین، اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد بدون تأخیر بیشتر به مذاکرات [احیای توافق هسته‌ای] وین بازگردد.
بیانیه اتحادیه اروپا همچنین با تصدیق مسائل مرتبط با خروج یک جانبه امریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها توسط آن تأکید کرد: در کنار اجرای کامل و راستی‌آزمایی شده  تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، لغو تحریم‌های هسته‌ای یک بخش ضروری از توافق است. اتحادیه اروپا مایل است تأکید کند که تعهداتش را کاملاً انجام داده است، از جمله در زمینه لغو تحریم‌های تحت برجام.
این بیانیه در عین حال با ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از اقدامات تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران با ادعای اینکه برخی از این اقدامات هیچ توجیه غیرنظامی باورپذیری ندارند، افزود: ما قویاً از ایران می‌خواهیم تمامی اقدامات ناسازگار با برجام را به حالت قبل بازگرداند و بدون تأخیر به اجرای کامل آن از جمله در زمینه اقدامات شفاف‌سازی بازگردد و از اقدامات شرکای برجام در پرداختن به تمامی مسائل تحت چارچوب برجام حمایت کند.
روسیه: مذاکرات تا دو هفته دیگر شروع شود
در برابر طرح ادعاهای اتحادیه اروپا درباره اقدامات هسته‌ای ایران، «میخائیل اولیانوف» دیپلمات ارشد روسیه تأکید کرد که هرگز نشانه‌ای دال بر فعالیت ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای یا فعالیت در پروژه‌های دستیابی به چنین تسلیحاتی دیده نشده و چنین ارزیابی‌هایی نیز مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.
اولیانوف در واکنش به گزارش نیویورک تایمز و این ادعا که «ایران در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش طی چند ماه آینده به ظرفیتی دست می‌یابد که برای تولید سوخت مورد نیاز یک کلاهک هسته‌ای تنها یک ماه فاصله خواهد داشت»، گفت: این، چیزی جز گمانه‌زنی نیست که هدف آن ایجاد موج در زمانی است که تمام طرف‌ها باید دوباره با ایالات متحده بر سر میز مذاکره بنشینند و مسأله احیای برجام را حل کنند. او با بیان اینکه هنوز تاریخ دقیق ازسرگیری مذاکرات مشخص نیست به سخنان سخنگوی رسمی وزارت خارجه ایران  استناد کرد و گفت: ایرانی‌ها تقریباً آماده بازگشت به میز مذاکره در وین هستند. در این صورت، ما از آن استقبال می‌کنیم و بر این باوریم که زمان آن فرا رسیده است. اولیانوف در ادامه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات تا دو هفته دیگر شروع شود.
نماینده ایران: تهران خواهان مذاکراتی است که نتیجه‌محور باشد
سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین طی سخنرانی در نشست فصلی شورای حکام با موضوع بررسی اجرای برجام در ایران مواضع کشورمان را در این زمینه تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، کاظم غریب‌آبادی با یادآوری نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت از سوی امریکا به‌واسطه خروج از برجام و از سرگیری تحریم‌ها برای اعمال سیاست شکست خورده فشار حداکثری علیه ایران گفت: لغو تحریم و تأثیرات آن در برجام، مبنای اساسی رضایت ایران به این توافق را تشکیل می‌دهد حال آنکه نقض‌های ایالات متحده امریکا باعث شد که این قسمت از توافق، بی‌اثر و عاری از فایده شود.
غریب‌آبادی سپس از محتوای بیانیه‌های برخی کشورهای عضو توافق هسته‌ای ابراز تأسف و تعجب کرد و افزود: ظاهراً این کشورها قصد دارند جای قربانی را با قانون‌شکنان عوض کنند. او گفت: مایه تأسف است که کشورهای اروپایی همچنان حاضر نیستند امریکا را به‌خاطر خروج غیرقانونی و یکجانبه آن از توافق هسته‌ای محکوم کنند و از آن بخواهند تحریم‌های خود را علیه ملت ایران بردارد، اما در عوض از ایران مطالبه اجرای تعهدات آن تحت برجام را می‌کنند.
نماینده دائم کشورمان در وین تأکید کرد: مادامی که تحریم‌ها ادامه دارد، از ایران انتظار خویشتن‌داری و اقدام سازنده نداشته باشید. اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ما، از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف و تولید سوخت سیلیساید، برابر حقوق ما تحت معاهده عدم اشاعه صورت می‌گیرند، جنبه کاملاً صلح‌آمیز دارند و از بُعد پادمانی نیز تحت نظارت و راستی آزمایی آژانس قرار دارند. از این رو، به این کشورها توصیه می‌کنم که عوام‌فریبی نکنید و به تعهدات عمل نکرده خود در برابر ملت ایران عمل کنید. ما بدهکار شما نیستیم.
غریب‌آبادی با استناد به مواضع رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ایران خواهان مذاکراتی است که نتیجه‌محور باشد. مهم است که خروجی این تلاش‌ها متضمن این باشد که تمامی تحریم‌ها به‌طور مؤثر و قابل راستی‌آزمایی برداشته شوند و ما دوباره شاهد فجایعی مانند خروج امریکا از توافق، یا سوءاستفاده از مکانیزم‌های مندرج در برجام و نقض تمامی تعهداتش ذیل آن نباشیم.
او با بیان اینکه ادامه و یا توقف ثبت داده‌ها ربطی به تعهدات پادمانی ایران ندارد و بدون شک، هرگونه تصمیمی که قرار باشد توسط ایران در این خصوص اتخاذ گردد، تنها بر پایه ملاحظات سیاسی خواهد بود، از رویه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد و گفت: آژانس عادت کرده صرفاً به فکر بازرسان، تجهیزات و نظارت‌های خود باشد و وظایف و مسئولیت‌های خود در برابر خرابکاری تروریستی علیه تأسیسات صلح‌آمیز اعضای خود را ایفا نمی‌کند. مادامی که آژانس تکلیف خود را با این تناقض‌ها روشن نکند، مشکلات ادامه خواهند داشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7726/1/587045/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها