ایران در ایران



برداشت ماهیان سردآبی در سیستان و بلوچستان

زاهدان - فصل برداشت ماهیان سردآبی که شاخص آن قزل‌آلای رنگین کمانی است در استان سیستان و بلوچستان آغاز شد.
به‌ گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی این استان امکان پرورش ماهیان سردآبی در نیمه دوم سال و در بخش‌های شمالی و میانی استان میسر است ،افزود: نخستین محموله از بچه ماهیان قزل‌آلای رنگین کمان در استخرهای پرورشی شهرستان زهک و در روستای سنچولی رهاسازی شده است.
عیسی میرانی شاهرودی افزود: رهاسازی بچه ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان برای نخستین بار در شهریور در استخرهای پرورشی این استان آغاز شده است. مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همه ساله بچه ماهیان قزل‌آلای رنگین‌کمان در نیمه دوم سال و در استخرهای پرورشی شهرستان‌های هدف رهاسازی و پس از گذشت یک دوره پنج تا ۶ ماهه و رسیدن به وزن مناسب به بازارهای مصرف عرضه می‌شود.

پاییز البرز بی‌باران خواهد بود

کرج - مدیرکل هواشناسی البرز گفت: بارش نرمال فصل پاییز در ۳۰ سال گذشته حدود ۳۵ میلیمتر بوده که پیش‌بینی می‌شود امسال از این حد نرمال کمتر باشد.
به‌ گزارش ایسنا، آرش بهاروند احمدی با اشاره به وضعیت بارش در فصل پاییز اظهار کرد: طبق پیش‌بینی بلند مدت پژوهشکده ملی هواشناسی کشور، ۵۰ تا ۶۰ درصد احتمال دارد که پاییز خشکی در پیش داشته باشیم.
وی ادامه داد: با این اوصاف می‌توان گفت شروع بارش‌های پاییزی در استان البرز با تأخیر همراه خواهد بود. وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بارش‌های پاییزی امسال کمتر از نرمال باشد، گفت: امیدواریم با نزدیک شدن به فصل زمستان بارش‌ها به‌سمت نرمال متمایل شود. این مسئول با اشاره به میزان بارش نرمال در البرز توضیح داد: بارش نرمال فصل پاییز در ۳۰ سال گذشته حدود ۳۵ میلیمتر بوده که پیش‌بینی می‌شود امسال از این حد نرمال کمتر باشد. مدیرکل هواشناسی البرز گفت: البته ممکن است در بازه یک یا دو هفته‌ای در فصل پاییز بارش‌هایی داشته باشیم. بهاروند احمدی اضافه کرد: هرچند در فصل پاییز نیاز به آب در بخش کشاورزی و شرب خانگی کاهش پیدا می‌کند و به اندازه فصل تابستان معضل آب نداریم اما با توجه به اینکه سال خشکی را گذرانده‌ایم، ذخایر سدهای ما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و بارش‌های پاییزی هم به قدری نیست که این ذخایر را پر کند. وی ادامه داد: بارش پاییزی به‌دلیل کاهش حجم آب سدها و خشکی خاک اهمیت دارد ولی بر اساس پیش‌بینی‌ها به‌نظر می‌رسد بارش‌های پیش رو نتواند این کمبودها را برطرف کند.

خسارت زلزله به 700 خانه  در روستاهای قوچان

مشهد- فرماندار قوچان در استان خراسان رضوی گفت: بر اثر زلزله روز دوشنبه هفته جاری، ۷۰۰ واحد مسکونی در ۴۲ روستای این شهرستان دچار خسارت‌های جزئی و کلی شد.
به‌ گزارش ایرنا، امین رضا مرآتی افزود: بیشتر این واحدها دارای بافت قدیمی بوده و غیر مقاوم ساخته‌ شده‌اند، لذا باید دوباره به‌صورت کامل ساخته شوند.
وی بیشترین خسارت را مربوط به روستاهای دیزادیز، خلکانلو، ددانلو و عمارت دانست و ادامه داد: بر اساس نیاز اعلام شده تا کنون ۴۰ دستگاه چادر برای اسکان خانوارهای آسیب‌ دیده توزیع‌ شده و گروه‌های ارزیاب همچنان در حال نیازسنجی هستند. فرماندار قوچان با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها نیاز به اقلام زیستی نظیر پتو و وسایل پخت غذا ندارند و فقط چادر به‌صورت امانت در اختیار آنها قرار گرفته است ،گفت: اسکان موقت و اضطراری نیز در مدارس روستایی پیش‌بینی‌ شده که استقبال مردم از آنها کم بوده است. وی با اشاره به آسیب‌دیدگی برخی مخازن آب روستایی افزود: مشکلی در زمینه زیرساخت‌های آب، برق و گاز وجود ندارد و در حوزه تأمین سوخت نیز ستاد بحران تصویب کرد اگر خانواده‌ای نیاز به سوخت مایع دارد بلافاصله تأمین شود.

کتیبه شاپور اول ساسانی در تنگ براق اقلید به مکان اصلی خود بازگشت

شیراز - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از انتقال کتیبه شاپور اول ساسانی تنگ براق به مکان اصلی خود خبر داد.
به‌گزارش مهر، هادی شه‌دوست شیرازی، گفت: کتیبه و غار تنگ براق مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان اقلید، کیلومتری جنوب شرقی سده واقع‌شده و این اثر در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۹۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی افزود: با توجه به خطراتی که برای این کتیبه ارزشمند در طول زمان پیش‌آمده بود تصمیم بر آن شد که این کتیبه به مکان اصلی خود در دهانه غاری که سابقاً قرار داشت، انتقال یابد. او ادامه داد: این کار توسط زبده‌ترین کارشناسان پایگاه جهانی تخت جمشید در حال انجام است و بزودی به پایان می‌رسد. شه‌دوست شیرازی گفت: کتیبه شاپور تنگ براق اقلید متنی مشابه با کتیبه شاپور در حاجی‌آباد شهرستان مرودشت دارد که موضوع شکار این پادشاه ساسانی را پس ازمعرفی شرح می‌دهد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7725/12/586997/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها