کاهش استفاده از کودشیمیایی در اراضی خراسان شمالی




بجنورد - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: افزایش قیمت کود پتاسه و فسفاته مصرف این نوع کودها را در اراضی استان کاهش داده است درحالی که استفاده از آن برای تقویت خاک امری ضروری است.
به گزارش ایرنا عبدالله یوسفی با بیان اینکه برخی از مواد غذایی خاک کاهش می‌یابد که تقویت خاک با انواع کود شیمیایی و بیولوژیکی مورد نیاز است اظهار داشت: کشاورزان در سال زراعی گذشته از انواع کود پتاسه و فسفاته به علت افزایش قیمت کمتر مصرف کردند که توصیه می‌کنیم امسال در برنامه کاری کشت و کار خود قرار دهند.
وی گفت: کشت‌های مداوم باعث کاهش عناصر غذایی در خاک خواهد شد که به نوعی غنی کردن خاک الزام است که کشاورزان باید توصیه‌های کارشناسان را در این حوزه جدی بگیرند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کمبود نقدینگی یکی از علت‌های استفاده کم از انواع نهاده‌های کشاورزی از جمله کود در این استان است، اما باید برای تأمین امنیت غذایی، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و تأمین عناصر غذایی در خاک باید طبق استاندارد‌ها از انواع کود‌های شیمیایی برای تولید محصولات کشاورزی استفاده شود.
براساس آمارها، هم‌اکنون کشاورزان این استان نسبت به میانگین کشور کود کمتری در کشتزار‌ها به‌کار می‌برند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اگر خاک فقر عناصر غذایی داشته باشد باید از انواع کود طبق نظر کارشناسان برای بهبود خاک استفاده کرد.
وی از کشاورزان که کمبود نقدینگی دارند خواست تا از کشاورز کارت استفاده کنند و اظهار داشت: این کارت‌ها برای تأمین انواع کود و بذر در نظر گفته شده است، کشاورزان می‌توانند از تسهیلات در این خصوص بهره ببرند.
یوسفی با بیان اینکه هم‌اکنون مشکلی در استفاده از کود اوره در اراضی استان نداریم افزود: کود مورد نیاز برای کشت پاییزه در نظر گرفته شده است.
به گزارش ایرنا پیش از سال ۹۹ بهای هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود فسفاته و پتاسه به ترتیب ۸۵۰ هزار ریال و یک میلیون و ۱۸۰ هزار ریال بود که این نهاده‌ها به چهار میلیون و ۳۵۰ هزار ریال و پنج میلیون ریال افزایش یافت.
 قیمت کود اوره نیز هم‌اکنون به ازای هر کیسه ۵۰ کیلوگرم ۵۵۰ هزار ریال است.
بنابر توصیه کارشناسان، میانگین مصرف انواع کود برای زمین‌های آبی ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم و زمین‌های دیم ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است که این میزان بسته به شرایط زمین در مناطق مختلف، میزان بارش و بذر مصرفی مقداری کم یا زیاد می‌شود.
۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز کودی بخش کشاورزی انواع فسفاته و پتاسه در بر می‌گیرد و ۸۰ تا ۸۵ درصد دیگر کود مورد نیاز این حوزه به کود اوره اختصاص دارد.
هفت هزار تن انواع کود شیمیایی برای کشت پاییزه در این استان ذخیره‌سازی شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد افزایش دارد که از مجموع ذخیره‌سازی استراتژیک در انبارها پنج هزار تن شامل کود ازته، یک‌هزار تن پتاسه و یک‌هزار تن نیز فسفاته است.
کشاورزان در سال زراعی جاری تاکنون بیش از ۱۰ هزار تن انواع کود یارانه‌ای در اراضی استفاده کرده‌اند که بیشتر آن کود ازته است.
سهمیه انواع کود مورد نیاز استان در یک‌سال حدود ۴۰ هزار تن است.
سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.
۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7725/12/586993/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها