14 گروه شغلی تسهیلات 12 درصدی می‌گیرند

فراخوان اصناف برای تسهیلات ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی


با توجه به آسیب شدید اصناف از محدودیت‌های کرونایی، دولت به ازای هر یک نفر از کارکنان ۱۴ گروه شغلی تسهیلات ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی می‌پردازد. برهمین اساس اتاق اصناف ایران از صنوف مشمول این تسهیلات دعوت به ثبت نام در سامانه «کارا» ‌کرد.
طبق اعلام  اتاق اصناف ایران و بر اساس مصوبه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، فعالان ۱۴ گروه از مشاغل اعم از صنفی و غیر صنفی (شامل ۸۵۰ زیر رسته) که در ذیل به آن اشاره خواهد شد می‌توانند تا پایان آذر ۱۴۰۰ با مراجعه به سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir نسبت به ثبت نام تسهیلات ۱۲ درصدی ثبت نام کنند. روز 17 شهریورماه جاری در چهل و نهمین جلسه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا که به ریاست محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌ جمهوری برگزار شد، پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تمدید زمان وام مشاغل آسیب‌ دیده از کرونا به تصویب رسید. براین‌ اساس صاحبان اصناف مشمول دریافت وام کرونا، تا پایان آذرماه مهلت دارند که برای دریافت وام به سامانه کارا مراجعه و ثبت‌نام کنند.
پیش از این زمان ثبت نام تسهیلات حمایتی کرونا و پرداخت تسهیلات به متقاضیان مشاغل و کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا برابر مصوبه ستاد ملی مقابله باکرونا در خرداد ۱۴۰۰ تا پایان شهریور تمدید و اعلام شده بود که بانک‌ها تا پایان آبان موظفند تسهیلات کرونا را بپردازند.
پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا از جمله سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار است و بر این اساس ۱۴ رسته شغلی منتخب که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده بودند برای استفاده از تسهیلات مذکور به سامانه کارا معرفی شدند
چه گروه های شغلی مشمول تسهیلات هستند
براساس مصوبات، درمجموع 14 گروه شغلی اصناف که 850 زیررسته را شامل می‌شود، مشمول دریافت این تسهیلات هستند و با ثبت نام در سامانه یادشده می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. فهرست گروه‌های شغلی شامل موارد زیر می‌شود:
۱-  مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، قهوه‌خانه‌ها و اغذیه فروشی‌ها، ۲-  مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمان‌سراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بومگردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدمات بین‌راهی، موزه‌ها و زائرسراها، ۳- حمل ونقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای ریلی و دریایی، ۴- حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری، ۵- دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری و زیارتی، ۶- تولید و توزیع پوشاک، ۷- تولید و توزیع کیف و کفش، ۸- مراکز توزیع آجیل خشکبار، قنادی بستنی و آبمیوه، ۹- مراکز باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، ۱۰- مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی هنری و رسانه‌ای، ۱۱- مراکز تولید و توزیع و فروش صنایع دستی، ۱۲- آموزشگاه‌های رانندگی آرایشگاه‌ها سالن‌های زیبایی و گرمابه‌ها، ۱۳- مؤسسات خصوصی دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حوزه‌های درمانی و تشخیصی و آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند و ۱۴- واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی‌جات صادراتی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی.
نرخ سود 12 درصدی
بر این اساس به تعداد کارکنان واحدهای ثبت نام شده، اعم از بیمه شده و بیمه نشده، ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان وام ۱۲ درصد، با باز پرداخت ۲۲ ماهه اقساط و ۲ ماه تنفس (مجموعاً ۲۴ ماه) تعلق می‌گیرد.
394 هزار فقره تسهیلات پرداخت شده است
طی روزهای اخیر یک مقام مسئول از پرداخت ۳۹۴ هزار فقره تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا خبر داد. علاءالدین ازوجی، مدیرکل توسعه و اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: ۳۹۴ هزار فقره تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا به میزان بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
تالارداران به جای سامانه کارا به اتحادیه مراجعه کنند
پیش از این اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: ستاد ملی مقابله با کرونا به پیشنهاد این اتاق و به موجب خسارات سنگین تالارداران طی ۱۹ ماهه شیوع کرونا و تعطیلی‌های مکرر این صنف، تسهیلات ویژه‌ای به تالارها و باغ تالارها اختصاص داد که بر اساس متراژ آنها تعیین و تأیید خواهد شد.
تالارداران و دارندگان باغ تالار با مراجعه به اتحادیه مربوط در شهرستان خود ثبت‌نام اولیه را انجام خواهند داد و پس از بازرسی اتحادیه، میزان تسهیلات از ۱۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان تعیین و فهرست آنها توسط اتحادیه و اتاق شهرستان در سایت ایرانیان اصناف ثبت خواهد شد.
بر اساس هماهنگی به عمل آمده توسط اتاق اصناف ایران، مهلت ارسال این فهرست تا پایان مهر ۱۴۰۰ تمدید شد، بنابراین آن دسته از اتحادیه‌هایی که فهرست خود را ارسال کرده اما تالار جامانده‌ای دارند، لازم است نسبت به ارسال فهرست تکمیلی اقدام کنند و آن دسته از شهرهایی که هنوز این فهرست را ارسال نکرده‌اند ملزم هستند تا در مهلت داده شده، از طریق اتاق اصناف شهرستان فایل لیست تالارداران را در سامانه ایرانیان اصناف بارگذاری کنند.
جزئیات حمایت از مشاغل بشدت آسیب‌دیده از کرونا
علاوه بر برخی تسهیلات در حوزه بانکی و تعویق مهلت چک‌ها، مهلت ثبت‌نام مشاغل و کسب ‌و کارهای بشدت آسیب‌دیده از کرونا متقاضی اخذ تسهیلات کرونایی نیز تا آذرماه ۱۴۰۰ تمدید شده است.
حمایت‌های بانکی دولت تحت عنوان «تمدید بسته حمایت از کسب و کارها و مشاغل بشدت آسیب دیده از کرونا» در هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در تاریخ هشتم خردادماه تصویب و به تأیید مراجع ذیربط نیز رسیده است.
بر این اساس در بخش تسهیلات بانکی، برای صاحبان مشاغل و کسب‌ و کارهای بشدت آسیب‌دیده از کرونا (به غیر از تسهیلات قرض‌الحسنه)، بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی که موعد پرداخت ‌آنها در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۰ بوده و در این بازه زمانی پرداخت نشده است، منوط به آن که بدهی‌ آنها به شبکه بانکی تا اول بهمن سال گذشته در طبقه جاری قرار داشته باشد، به انتهای دوره تقسیط منتقل می‌شود تا طی چهار قسط پس از آخرین قسط وصول شود.
تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید که جهت کسب ‌و کارهای بشدت آسیب‌دیده پرداخت شده است نیز مشمول امهال این بند می‌شود.
بخش دوم مربوط به چک‌ها است که در آن ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در ماده (۵) مکرر الحاقی به قانون چک (صرفاً برای اخذ تسهیلات) برای چک‌های صادره توسط صاحبان مشاغل و کسب‌ و کارهای بشدت آسیب‌دیده از کرونا که تاریخ مندرج در چک در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ بود و منجر به برگشت چک و صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت حداکثر تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ می‌شد، در صورت تسلیم تقاضا از سوی صادرکننده چک به بانک یا مؤسسه اعتباری محال علیه، طی یک ماه پس از تاریخ برگشت، اعمال نشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7725/5/586968/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها