میزبانی «پوتین» از «اسد» در کاخ کرملین


زهره صفاری/ «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه در دیداری از پیش تعیین نشده راهی مسکو شد و برای نخستین بار پس از حدود 6 سال در کاخ کرملین با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی‌اش دیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، رؤسای جمهوری دو کشور در این نشست که بنا به اذعان تلویزیون رسمی سوریه طولانی ترین دیدار دو مقام روسی و سوری بود درباره شرایط سیاسی سوریه، تروریسم بین‌المللی و همکاری‌های دوجانبه در حوزه اقتصادی و حقوق بشری به بحث و تبادل نظر پرداختند. اما مهمترین بخش گفت‌وگوها به انتقاد «پوتین» از حضور نیروهای نظامی خارجی بدون اجازه سازمان ملل و راهکارهای سلطه کامل دولت «بشاراسد» بر قلمروی حاکمیتی سوریه اختصاص داشت. این مذاکرات در حالی انجام شد که گرچه روسیه و رئیس جمهوری آن یکی از قدرتمندترین حامیان سوریه در یک دهه گذشته به شمار می‌روند اما رهبران دو کشور آخرین بار در اقامتگاه تابستانی «پوتین» در سوچی دیدار کرده بودند و دیدار رسمی آنها سال 2015 انجام شده بود.
در آغاز این گفت‌وگو، «ولادیمیر پوتین» ضمن استقبال از رئیس جمهوری سوریه، سالروز تولد او در 11 سپتامبر و همچنین پیروزی قاطعانه‌اش در انتخابات ریاست جمهوری 2021 را تبریک گفت. انتخاباتی که به رغم مشارکت 95 درصدی مردم در 26 مه و رأی قاطع آنان به «بشار اسد» مورد انتقاد غرب قرار گرفت. به گزارش «کرملین»، رئیس جمهوری روسیه گفت: «نتایج انتخابات نشان دهنده اعتماد مردم به شما و همراهی آنها برای احیای کشورشان و بازگشت به زندگی عادی است.» «پوتین» با اشاره به همکاری‌های مشترک دو کشور برای مبارزه با تروریسم و سلطه دولت بشار بر بیش از 90 درصد خاک سوریه گفت: «امیدوارم همزمان با بازگشت آوارگان به مناطق آزادسازی شده و بازسازی خانه‌هایشان، بتوانید با مخالفان سیاسی خود نیز باب گفت و گو را باز کنید و این فرایند ادامه دار باشد.» وی در ادامه اظهاراتش، حضور غیرقانونی نظامیان خارجی در مناطق مختلف سوریه بدون تصمیم و اجازه سازمان ملل را به نقد کشید و آن را معضلی برای دولت سوریه خواند که می‌تواند انسجام این کشور را به مخاطره بیندازد: «من معتقدم مهم‌ترین معضل سوریه حضور نظامیان خارجی در مناطق خاص این کشور است.» به نوشته رویترز، در حال حاضر نیروهای نظامی امریکا و ترکیه در مناطق تحت سلطه شورشیان در شمال، شرق و شمال شرقی سوریه، استقرار دارند.
به نوشته «فرانس‌پرس»، «بشار اسد» نیز با تقدیر از حمایت‌های روسیه در حوزه نظامی، بازگرداندن آوارگان و مبارزه با تروریسم، تحریم‌های غرب علیه کشورش را غیرانسانی و نامشروع خواند. این در حالی است که امریکا سال گذشته تحریم‌ها علیه سوریه را به بهانه اجبار «بشار اسد» به توقف جنگ و موافقت با راه حل سیاسی تشدید کرده است. منازعات سوریه از مارس 2011 گرچه با تظاهرات‌های مخالفان دولت آغاز شد اما به تدریج با مداخله خارجی و نفوذ تروریسم به جنگ داخلی تمام عیاری بدل شد که بیش از نیمی از مردم سوریه را به کام مرگ کشاند و بسیاری دیگر نیز آواره شدند. به طوری که به گزارش «آسوشیتدپرس» آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر از جمعیت 23 میلیون نفری سوریه دست‌کم 5 میلیون نفر آنها در کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.
در طول این یک دهه دولت «بشار اسد» سلطه بر 70 درصد خاک کشور را در اختیار گرفته اما به باور ناظران حجم بالای منازعات این کشور بسیاری از همسایگان و قدرت‌های بزرگ را نیز دخیل کرده تا سوریه شاهد بزرگترین بحران آوارگی پس از جنگ جهانی دوم باشد.
 وعده‌های حمایتی و همکاری‌های دوجانبه
رهبران دو کشور علاوه بر تمرکز بر همکاری‌های نظامی و سیاسی و اقتصادی، بحران کووید19 را نیز مورد توجه قرار دادند و «پوتین» متعهد به ارسال واکسن‌های «اسپوتنیک وی» و «اسپوتنیک لایت» به سوریه شد.
به نوشته «تاس» روسیه، در حالی که بخشی از مذاکرات به تعاملات اقتصادی اختصاص داشت، «پوتین» در اوج بحران اقتصادی جهان، آمار جالب توجهی از روابط تجاری دو کشور اعلام کرد: «در نیمه اول سال 2021، میزان تجارت تا 3.5 برابر افزایش را نشان داده که قابل تقدیر است.»
«پوتین» و «اسد» در نوامبر سال گذشته نیز به دلیل شیوع کووید19 به صورت ویدیوکنفرانسی درباره مسائل مربوط به تروریسم و بازگشت آوارگان مذاکراتی داشتند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7725/4/586961/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها