جلسه غیرعلنی مجلس با موضوع سفر گروسی به ایران

اسلامی امروز به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می رود



گروه سیاسی/ سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلسه دیروز مجلس را غیرعلنی کرد. به گفته احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، رئیس مجلس در این جلسه توضیحاتی داده و از جمله گفته که تنها اتفاق رخ داده این است که کارت‌های حافظه دوربین‌های بازرسی را در تأسیسات عوض کرده‌ایم.
این کارت‌ها پیش از این توسط آژانس پلمب شده بود حالا کارت‌ها تعویض شد، مجدداً آژانس دستگاه‌ها را پلمب کرد. قالیباف تأکید کرده که کارت‌ها در ایران است و هیچ اطلاعاتی به آژانس داده نشده است. علیرضابیگی همچنین گفت که طبق قانون راهبردی لغو تحریم‌ها، به‌دلیل اینکه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران لغو نشده، دولت نمی‌تواند هیچ اطلاعاتی به آژانس بدهد.
این جلسه غیرعلنی تنها دقایقی طول کشید و پس از آن مجلس وارد جلسه علنی شد. اما انگار توضیحات قالیباف در جلسه غیرعلنی برای نمایندگان کافی نبود و آنان به دنبال دعوت رئیس سازمان انرژی اتمی به مجلس و توضیح درخصوص توافق صورت گرفته با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بودند. احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در تذکر شفاهی بر اساس بند ۸ ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس با اشاره به سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: این بند درباره تصمیم‌گیری درباره دعوت اشخاص حقیقی و حقوقی به مجلس است.
آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشور آمدند و برگشتند و ما هیچ اطلاعی از توافق صورت گرفته نداریم. بر‌اساس بند ۸ ماده ۲۲ آیین‌نامه داخلی از رئیس و هیأت رئیسه مجلس درخواست داریم آقای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه علنی یا غیرعلنی به مجلس دعوت شود و درخصوص این توافق که مرتبط با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها است به نمایندگان ملت توضیح دهد تا در جریان توافق صورت گرفته باشیم. اما قالیباف در واکنش به سخنان امیرآبادی تأکید کرد که این موضوع در دستور جلسه نیست و جای مطرح کردن آن در حین بررسی طرح نیست.
مالک شریعتی نماینده تهران هم با بیان اینکه در سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران توافقاتی صورت گرفته که به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی کافی به مجلس و افکار عمومی نشده گفت:‌ امروز جنگ، جنگ روایت‌هاست، لذا از رئیس مجلس و هیأت رئیسه می‌خواهم افراد ذی‌ربط از جمله دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس سازمان انرژی اتمی به مجلس دعوت شوند تا توضیحات لازم به نمایندگان ارائه شود.
با این حال سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از برگزاری جلسه فوق العاده  امروز کمیسیون امنیت ملی با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد.سید نظام موسوی به ایسنا گفت: این جلسه مربوط به بررسی نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت ازمنافع ملت ایران و همچنین بررسی نتایج سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران خواهد بود.
ادامه مخالفت‌ها با FATF و رفع تحریم‌ها
همچنین رحیم زارع نماینده آباده در مجلس؛ دیروز در نطق میان دستور خود هم به پذیرش احتمالی FATF اعتراض کرد و هم اینکه گره زدن مشکلات اقتصادی به تحریم را غلط خواند. او گفت: پذیرش FATF و لزوم رفع تحریم‌های خارجی تحت هر شرایطی برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی آدرس غلطی است که از طرف کسانی مطرح شده که امور مملکت را معطل کرده‌اند.
زارع در ادامه اضافه کرد: همه می‌دانیم که شرایط اقتصادی سختی بر کشور حاکم است که به اشتباه در طول سال‌های گذشته راهکار حل همه این مشکلات اقتصادی را به رفع تحریم‌ها گره زده‌اند. در حالی که عمده مشکلات و چالش‌های اقتصادی کشور ناشی از مشکلات ساختاری داخلی و خودتحریمی است.  او اضافه کرد: تجربه واردات گسترده واکسن در روزهای اخیر، نشان داد که تحریم‌های خارجی عامل همه مشکلات کشور و ضعف‌های داخلی نیست و با وجود محدودیت‌های بین‌المللی هم می‌توان بر بسیاری از معضلات داخلی فایق آمد.
نماینده آباده با بیان اینکه راهکارهای زیادی وجود دارد که می‌توان در شرایط فعلی با استفاده از آنها گشایش‌های بزرگی در معیشت مردم به وجود آورد، تصریح کرد: قبل از راهکارها، دولت محترم هرچه سریع‌تر باید نسبت به تکمیل بدنه دولت و ساختار وزارتخانه‌ها اقدام کند تا این بلاتکلیفی و بی‌عملی که در برخی از بخش‌ها دیده می‌شود برطرف شود و رایزنی عده‌ای خاص برای تصدی پست‌ها کاهش یابد و تمام شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7725/2/586953/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها