رئیس‌جمهوری در اجلاس سازمان همکاری های شانگهای شرکت می کند

رئیسی، پنجشنبه در دوشنبه


گروه سیاسی/ آیت الله سیــــــد ابراهیـــــــم رئیــــــــسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه به دعوت رسمی «امام علی رحمان» همتای تاجیک خود و برای شرکت در اجلاس «سران سازمان همکاری شانگهای» به شهر دوشنبه سفر می‌کند. وزارت امور خارجه تاجیکستان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که رؤسای جمهور ایران و تاجیکستان طی این سفر دیداری ویژه داشته و با مشارکت هیأت رسمی دو کشور، درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات مذاکره خواهند کرد.
وزارت امور خارجه تاجیکستان افزوده که در پایان این دیدار، قرار است دو طرف بیانیه مشترکی را در زمینه روابط دوجانبه و بسته‌ای از اسناد جدید همکاری امضا کنند. رئیس‌جمهور در این سفر علاوه‌بر شرکت در اجلاس، دیدارهای دوجانبه ای نیز با سران و رؤسای هیأت‌های حاضر در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای خواهد داشت. رئیس‌جمهور کشورمان را در این سفر هیأتی بلندپایه‌ از مقامات سیاسی و اقتصادی همراهی می‌کند.
این نخستین باری است که رئیسی در قامت عالی‌ترین مقام اجرایی ایران در جمع سران آسیا حضور می‌یابد و از تریبون این سازمان بزرگ همکاری به طرح دیدگاه‌های منطقه‌ای و جهانی کشورمان می‌پردازد. نشست سالانه شورای سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای قرار است روزهای ۲۵ و ۲۶ شهریورماه برگزار شود.
رئیسی در حالی در گردهمایی سیاسی - اقتصادی شانگهای شرکت می‌کند که پیش از این برخی خبرها بخصوص از سوی مقامات تاجیکستان از طرح موضوع عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای حکایت دارد. سازمانی که قریب به 20 سال پیش توسط سران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و با هدف افزایش قدرت منطقه‌ای حوزه آسیا در برابر نفوذ امریکا و ناتو اعلام موجودیت کرد و بعدها با پذیرش عضویت دائم هند و پاکستان و عضویت ناظر ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس ابعاد گسترده‌تری یافت.
سفر رئیس جمهوری به تاجیکستان و شرکت در این نشست بزرگ آسیایی در شرایطی است که سیاست خارجی ایران در فراسوی مرزهای خود با کشورهای آسیایی، طی دهه اخیر فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است. تجربیاتی که اغلب در فضای ایدئولوژیک و قطب‌بندی سیاسی سپری شده اما اکنون احیای این مناسبات در وجوه سیاسی، اقتصادی و امنیتی در صدر سیاست خارجی دولت سیزدهم نشسته است.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پیشتر و در آغاز مسئولیت خود عنوان کرده که نگاه ویژه سیاست خارجی رئیسی بر تمرکز به گسترش روابط با همسایگان و کشورهای آسیا قرار دارد. بخصوص که وی یکی از محورهای تمرکز خود در وزارت خارجه را نیز توسعه دیپلماسی اقتصادی دانسته است. اگرچه به اعتقاد شماری از ناظران، رقابت و رودررویی بی‌پرده چین و امریکا و تلاش برای بلوک ‌بندی‌های جدید قدرت می‌رود که به مناقشه‌ای پردامنه تبدیل شود و سیاست اغلب کشورهای آسیایی را بی‌تأثیر از این کشمکش سیاسی و اقتصادی نگذارد، اما این امر، متغیر مهمی در روند تصمیم‌گیری دولت جدید ایران برای گستراندن چتر دیپلماسی خود در آسیا به شمار نمی‌آید. چه در این مسیر، ایران با مشارکت در اجلاس تاجیکستان و توسعه روابط با کشورهای حاضر در این اجلاس می‌خواهد حلقه واسط خاورمیانه با حوزه آسیای مرکزی و قفقاز باشد و ظرفیت‌های مغفول مانده خود بویژه در عرصه اقتصادی را در این نقطه مهم از جغرافیای جهان به کار گیرد. بهره‌مندی ایران از موقعیت ژئوپلیتیک که آن را به عنوان بهترین کشور در ثقل ارتباطات سیاسی، اقتصادی و حمل و نقل منطقه نشانده است، اگرچه تا حدودی تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته و موجب شده است تا این مرکز ثقل به ترکیه، شانگهای چین و حتی امارات منتقل شود، اما تمرکز ایران بر ترمیم مناسبات در حوزه آسیایی و یافتن راهکارهایی که ورای تحریم‌ها تسهیل کننده پیگیری اهداف متناسب با شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی باشد، می‌تواند ایران را در نقطه کانونی مناسبات و مرکز ارتباطی قرار دهد. نخستین حضور رئیسی در این اجلاس بین‌المللی می‌تواند با پیگیری یک دیپلماسی اصولی همراه باشد که بازتابش را در تغییر رویکرد کشورهای بزرگ منطقه درباره مهم‌ترین موضوعات مورد نظر تهران جهت تحقق منافع اقتصادی و استراتژیکش نشان دهد و این کشورها را بر آن دارد تا در رویگردانی از همراهی با سیاست‌های تحریمی نسبت به همکاری بیشتر با تهران ترغیب شوند.
در واقع پیش بردن روابط دیپلماتیک مؤثر با اغلب کشورهای آسیایی و منطقه خاورمیانه، نقطه طلایی دیپلماسی است که دولت سیزدهم در منطقه دنبال خواهد کرد.

در گفت و گوی تلفنی رؤسای جمهور روسیه و ایران اعلام شد
ابراز امیدواری پوتین و رئیسی برای دیدار در آینده نزدیک

 روز گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، با بیان اینکه به علت احتمال ابتلا به بیماری کرونا به قرنطینه رفته است، خواستار انجام هماهنگی برای دیدار دو رئیس جمهور در اولین فرصت شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور روسیه با اشاره به همکاری‌های مسکو – تهران در زمینه مقابله با کرونا و همچنین تولید مشترک واکسن اسپوتنیک، بر تداوم این همکاری‌ها تأکید کرد. رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در این تماس تلفنی ولادیمیر پوتین، گفت: توسعه و تعمیق همکاری‌های دو کشور را در همه ابعاد دنبال می‌کنیم. آیت‌الله رئیسی همچنین با تأکید بر ضرورت تداوم همکاری‌های دو کشور در زمینه مقابله با کرونا از جمله در زمینه تولید واکسن مشترک، اظهارکرد: این همکاری‌ها باید تا ریشه‌کن شدن کامل این بیماری عالمگیر با قوت ادامه یابد. گفتنی است پیش از این اعلام شده بود که دو رئیس جمهور در حاشیه اجلاس شانگهای با هم دیدار خواهند کرد که البته حالا به وقت دیگری موکول شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7725/2/586950/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها