واکسیناسیون شبانه روزی می‌شود

- وزیر بهداشت: ۲۱ میلیون دوز واکسن دپو شده داریم - فرمانده کل سپاه: واکسیناسیون باید به سرعت پیش برود - شرایط صدور کارت واکسن کرونا در «ایران» امروز

پرستو رفیعی
خبرنگار
رکورد تزریق واکسن در کشور شکسته شد. تزریق  یک میلیون و ۱۱۲هزار و ۴۴۰ دوز واکسن کرونا در  کشور و تحقق وعده‌های وزیر بهداشت دولت سیزدهم خبر می‌دهد. بهرام عین‌اللهی از همان روزهای نخست تصدی وزارت بهداشت وعده‌های مهم و امیدبخشی در حوزه مقابله با بیماری کرونا داد. اتمام واکسیناسیون گروه‌های هدف تا دهه مبارک فجر یکی از این وعده‌ها بود که حالا با افزایش تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا، سرعت‌گیری واردات واکسن به کشور ودپو بیش از ۲۱ میلیون دوز واکسن، هر روز به آن نزدیک‌تر می‌شویم.
حضور در کلاس‌ها با کارت واکسن
اما وعده مهم دیگر وزیر بهداشت صدور کارت واکسن و ارائه خدمات عمومی از جمله خدمات بانکی، تهیه بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس و همچنین اقامت در هتل از طریق این کارت است.
او با تأکید بر اهمیت تزریق واکسن در کشور حضور دانشجویان در کلاس درس در سال تحصیلی جدید را نیز منوط به داشتن کارت واکسیناسیون اعلام می‌کند. این اقدام می‌تواند علاوه بر کاهش محدودیت‌هایی که بر زندگی تک‌تک افراد جامعه سایه انداخته، در قطع زنجیره انتقال بیماری بسیار مؤثر باشد. در حقیقت با این تدبیر و اجرایی شدن آن همانند بسیاری از کشورهای دیگر، آن دسته از افرادی که از تزریق واکسن امتناع می‌کنند نیز مجبور به پذیرش واکسیناسیون خواهند شد. به این ترتیب هم جان آنها و هم خانواده‌ها و اطرافیانشان در برابر ویروس کرونا ایمنی نسبی خواهد یافت.در همین راستا وزیر راه و شهرسازی نیز از سفرهای هوشمند برای واکسینه شده‌ها خبر داده و می‌گوید: اجرای سیستم هوشمند کرونا مدتی است مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بر اساس آن مقرر شده، اطلاعات افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، وارد این سیستم شود و محدودیت‌های کرونایی مانند ممنوعیت‌های سفر برای آنها لغو شود.
همچنین اگر این افراد واکسینه شده خواستند برای سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند قطار، اتوبوس، هواپیما یا خودروی شخصی خود اقدام کنند، مشکلی برای آنها وجود نخواهد داشت و حتی بدون مشکل می‌توانند به سفرهای خارجی بروند.
صدورکارت دیجیتالی دو زبانه واکسن
انتشار اخباری از این دست سبب شد دریافت کارت واکسیناسیون دیجیتال برای آن دسته از افرادی که هر دو دوز واکسن خود را تزریق کرده‌اند اهمیت یابد و البته گروه‌های واجد شرایطی که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند نیز به تکاپو بیفتند. البته در این بین کم نیستند افرادی که کندی واکسیناسیون را دلیل بر عدم اجرایی شدن این تصمیم می‌دانند اما به گفته وزیر بهداشت با اقدامات انجام شده در زمینه واردات واکسن و افزایش مراکز تجمیعی، ظرفیت واکسیناسیون روزانه به یک و نیم تا دو میلیون دوز در روز خواهد رسید و تا پایان ماه جاری ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد خواهد شد.
از سوی دیگر گروهی از افراد جامعه که در ماه‌های گذشته واکسینه شده‌اند و تنها کارت واکسن کاغذی در اختیار دارند نگران وضعیت صدور کارت واکسیناسیون دیجیتال و انجام مراودات اجتماعی خود هستند. هرچند که برای رفع این نگرانی‌ها و تحقق وعده وزیر اقدامات زیربنایی مناسبی صورت گرفته است. علی شریفی‌زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با «ایران» به رفع ابهام‌های موجود پرداخته و می‌گوید: از آنجایی که شرط ورود به بسیاری از کشورهای جهان تزریق دو دوز واکسن و داشتن کارت واکسیناسیون است با اقدامات صورت گرفته و تدابیر انجام شده، صدور این کارت دیجیتال دو زبانه برای افرادی که طی دو هفته آینده قصد سفر به خارج از کشور را دارند، آغاز شده است.
او ادامه می‌دهد: آن دسته از افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، می‌توانند پس از مراجعه به سایت vcr.salamat.gov.ir اطلاعات شخصی خود یعنی نام و نام خانوادگی، شماره گذرنامه، کد ملی و شماره موبایلی که به نام متقاضی است را به ثبت برسانند. برای افرادی که اطلاعات شخصی خود یعنی نام و نام خانوادگی و شماره گذرنامه خود را به زبان انگلیسی و دقیقاً منطبق با گذرنامه ثبت کرده‌اند کارت صادر شده است اما برای افرادی که نام و نام خانوادگی را بر مبنای گذرنامه ثبت نکرده‌اند متأسفانه این کارت صادر نشده است.شریفی زارچی در ادامه تأکید می‌کند: پس از تکمیل فرایند ثبت‌نام، برای متقاضیان پیامکی حاوی یک لینک ارسال می‌شود. اگر روی این لینک کلیک شود، کارت واکسن دیجیتال برای فرد متقاضی نمایش داده می‌شود. این کارت حاوی «کیوآر کد» است، که با اسکن این کد توسط گوشی موبایل می‌توان کارت دیجیتال را روی گوشی تلفن همراه داشت.
ثبت اطلاعات در سامانه سلامت
سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت عنوان می‌کند: سایر افرادی که طی چند ماه گذشته واکسن کرونا را ترزیق کرده‌اند و قصد سفر خارج از کشور هم ندارند، نباید نگران باشند زیرا طی دو یا سه روز آینده در همین سایت یک لینک فارسی اضافه خواهد شد.
این افراد اگر در پایگاه تزریق واکسن معتبر داخل کشور واکسیناسیون را انجام داده باشند و در آن پایگاه اطلاعاتشان ثبت شده باشد دیگر نیازی به مراجعه یا اقدام خاصی ندارند و تنها با ثبت اطلاعات در لینک فارسی سامانه vcr.salamat.gov.ir می‌توانند بلافاصله پس از ثبت اطلاعات پیامک حاوی اطلاعات کارت فارسی خود را دریافت کنند.
او با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شده است می‌گوید: همه افرادی که واکسن زده‌اند چه نوبت اول و چه نوبت دوم می‌توانند از این طریق اطلاعات کارت واکسن دیجیتال کرونا را دریافت کنند. به این معنا که افرادی که نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند برای‌شان پیامکی ارسال می‌شود و اطلاعات پس از نوبت اول تزریق را در کارت خود دریافت می‌کنند و افرادی که هر دو نوبت را تزریق کرده‌اند اطلاعات کامل واکسیناسیون خود را در کارت دیجیتال واکسیناسیون خواهند داشت.


وزیر بهداشت: ۲۱ میلیون دوز واکسن دپو شده داریم

وزیر بهداشت  گفت:  امروز (پنجشنبه) ۸ میلیون دوز و یکشنبه هفته آینده نیز ۱۰ میلیون دوز واکسن وارد می‌شود و تا پایان ماه شهریور نیز ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد خواهد شد. به گزارش شفقنا، بهرام عین‌اللهی در جلسه بررسی روند اجرای گام پنجم طرح شهید سلیمانی افزود: خوشبختانه واردات واکسن شتاب گرفته است و همین الان حدود ۲۱ میلیون دوز واکسن دپو شده و در انبارها موجود است و امروز  حدود ۸ میلیون دوز وارد کشور می‌شود. وزیر بهداشت افزود:  امیدواریم تا آخر این ماه نزدیک به ۴۰ میلیون دوز واکسن در اختیار داشته باشیم. وی گفت: مراکز تولید واکسن داخلی هم افزایش یافته است و واکسن‌های مراکزی مانند سیناژن، رازی و فخرا هم تأیید شده‌اند که بزودی تولید آنها هم آغاز می‌شود. وزیر بهداشت افزود: امسال ۹۵ درصد کادر درمان در تمام مراکز درمانی واکسینه شده‌اند و به رغم شدت گرفتن بیماری مشکلی از بابت ابتلای کادر درمان نداشتیم و همین موضوع اهمیت واکسیناسیون را نشان می‌دهد. وزیر بهداشت گفت: موج پنجم رو به پایان است و قطعاً تعداد فوتی‌ها کاهش پیدا می‌کند و ۶ تا ۸ هفته‌ای که تا موج ششم فاصله داریم، بهترین فرصت برای تسریع در امر واکسیناسیون است و در این راه از بسیج یاری می‌طلبیم. عین‌اللهی افزود: حتی پادگان‌ها و مدارس هم می‌توانند تبدیل به مرکز واکسیناسیون شوند؛ همچنین از رؤسای دانشگاه‌های پزشکی می‌خواهم به سرعت تعداد مراکز واکسیسناسیون را افزایش دهند. وی گفت  این اقدام از نظر ما شاخص عملکرد رؤسای دانشگاه‌هاست و هیچ مسئولی در این ایام نباید استراحت داشته باشد. همچنین  بعد از واکسیناسیون باید قرنطینه هوشمند را اجرا کنیم تا کسانی که کارت هوشمند دارند، حتی بتوانند براحتی سفر کنند. عین‌اللهی از فرمانده کل سپاه قدردانی کرد و گفت: تاکنون ۳۰ میلیون دوز واکسن تزریق شده است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران: تزریق واکسن کرونا در تهران شبانه‌روزی می‌شود

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران گفت: در روزهای آینده تعدادی از مراکز تجمیعی به صورت سه شیفت یا شبانه‌روزی کار واکسیناسیون را انجام می‌دهند که بتوانیم قبل از پیک‌های بعدی کرونا بسیاری از افراد را در مقابل این ویروس واکسینه کنیم.به گزارش ایرنا، دکتر علیرضا زالی در حاشیه آیین بهره‌برداری از مرکز تجمیعی واکسیناسیون ناجا در تهران، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در روزهای اخیر حجم قابل توجهی واکسن به کشور وارد شده و سبد واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال افزایش حجمی است. همچنین در روزهای اخیر به صورت شتابان مراکز تجمیعی در تهران در حال افتتاح است.وی گفت: مراکز جدید در شیفت‌های صبح کار خود را انجام می‌دهند و مراکز قدیمی‌تر با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شده‌اند که به صورت دو شیفت کار واکسیناسیون را انجام دهند.زالی در ادامه بیان کرد: هر زمان دست نیاز به سوی نیروی انتظامی دراز کردیم پلیس با تمام قوا به کمک ما آمد و امروز نیز با احداث مرکز تجمیعی بهداری پلیس پایتخت این مهم آشکارتر شد.وی تأکید کرد: پلیس از روز نخست با در اختیار قرار دادن تمام بیمارستان‌های وابسته به خود، بیش از پیش به کمک ستاد مقابله با کرونا آمد.فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران اظهار داشت: بهداری پلیس پایتخت با همکاری مراکز تجمیعی ستاد مقابله با کرونا روزانه ۵۰۰ دوز واکسن را در مرکزی که دیروز به بهره‌برداری رسید به شهروندان تزریق می‌کند و در روزهای آتی این آمار افزایش می‌یابد.
در شبانه‌روز گذشته یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد که این بالاترین میزان تزریق روزانه واکسن از ابتدای واکسیناسیون عمومی تاکنون است.طبق اعلام وزارت بهداشت، تا ظهر روز گذشته ۳۰ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۲۵۴ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. با احتساب آمار اعلامی دیروز از سوی وزارت بهداشت، از ظهر روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور تا ظهر چهارشنبه ۱۷ شهریور یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ دوز واکسن کرونا تزریق شده است.  افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتماً در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.

فرمانده کل سپاه: واکسیناسیون باید به سرعت پیش برود

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه سرازیر شدن دامنه وسیعی از واکسن‌ها نگرانی‌ها را از بین برده است، گفت: باید با گسترش ظرفیت‌ها و توسعه زمان واضافه کردن بر شیفت‌های تزریق بتوانیم واکسیناسیون را به سرعت پیش ببریم.به گزارش ایرنا، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی  دیروز در جلسه بررسی روند اجرای گام پنجم طرح شهید سلیمانی که در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، افزود: پرستاران فداکار و سایر خادمان عرصه سلامت و بهداشت کشور با این ایستادگی و حضور مؤثر و موفق افتخارات بزرگی را برای کشور و نظام اسلامی به ارمغان آوردند. آنها تا جایی که توان داشتند برای ایجاد آرامش روانی و سلامت جسمانی مردم تلاش کردند و از هیچ کوششی دریغ نکردند. دست همه را می‌بوسیم و به ارواح شهیدان والامقام دفاع از سلامت کشور درود می‌فرستیم.فرمانده کل سپاه ادامه داد: در کنار یک آرایش قدرتمند به شکل مشترک هم در حوزه وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه‌ها و هم در حوزه سپاه و بسیج و سایر نیروها و دستگاه‌ها و عناصری که در این مسأله مشارکت دارند، توانستیم از تجربیات ارزشمند و متراکم ماه‌های گذشته بهره‌مند شویم.سردار سلامی افزود: سرازیر شدن دامنه وسیعی از واکسن‌ها در کشور نگرانی‌ها را درباره محدودیت واکسن از بین برده است و امروز باید با گسترش ظرفیت‌ها و توسعه زمان واکسیناسیون و اضافه کردن بر شیفت‌ها  بتوانیم متناسب با ظرفیت‌های ایجاد شده کار را انجام دهیم. سردار سلامی در ادامه خطاب به همه فرماندهان سپاه‌های استانی و فرماندهان نیروی سپاه گفت: بسیج ظرفیت بی انتها و تمام نشدنی دارد بنابراین یک دستور قاطع است که ظرفیت‌های بسیج کامل به کار گرفته شود. یعنی هرچه امکان امتداد زمان حضور نیروها در مراکز واکسیناسیون وجود دارد این زمان را بسط دهید تا 24 ساعت کامل شود و مردم بدون فشار و ازدحام به سرعت واکسینه شوند و به امور زندگی خود برسند.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7720/1/586522/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها