ایران با 12 طلا، 11 نقره و یک برنز بهترین نتیجه را در نهمین دوره حضور پارالمپیک رقم زد

تاریخ‌سازی کاروان «سردار دل‌ها»


گروه ورزشی/ یازدهمین روز از بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو دیروز برگزار شد و ورزشکاران کشورمان در فاصله یک روز به پایان مسابقات، آخرین رقابت‌های خود را برگزار کردند. ملی‌پوشان کشورمان در این روز در رشته‌های تیراندازی، دوومیدانی، تکواندو، تیراندازی با کمان، پاراکانو (قایقرانی) و والیبال نشسته به میدان رفتند. در تیراندازی ساره جوانمردی در مرحله مقدماتی ماده تپانچه 50 متر P4 مختلط (زن و مرد) و در کلاس SH1 با امتیاز 539 در رده سوم ایستاد و فینالیست شد. او در فینال با کشورهای ازبکستان، چین (2 نفر)، هند (2 نفر)، صربستان و کمیته پارالمپیک روسیه رقابت کرد و با 118.8 امتیاز در رده هفتم ایستاد. در این رقابت سمیرا ارم نیز حضور داشت و با 465 امتیاز در بین 34 تیرانداز در رده آخر ایستاد. پس از برگزاری این مسابقات هدیه‌ای معنوی از سوی کمیته ملی پارالمپیک شامل یک حلقه انگشتری ساخته شده از سنگ حرم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به ساره جوانمردی بانوی طلایی کاروان سردار دل‌ها تقدیم شد.
 جوانمردی به مجمع عمومی کمیته ملی پارالمپیک در آبان ماه نیز دعوت شد تا از وی تجلیل به عمل آید. او پیش از این در هفتمین روز از مسابقات در ماده تپانچه ۱۰ متر به مدال طلای المپیک توکیو دست یافته بود. مرحله نیمه نهایی مسابقات پاراکانو (قایقرانی) انفرادی VL2 نیز برگزار شد و در این مرحله از مسابقات، اسلام جاهدی در گروه خود با ثبت زمان 58.057 ثانیه چهارم شد و نتوانست به فینال راه یابد.
 همچنین در مرحله نیمه نهایی 200 متر انفرادی KL3 زنان، شهلا بهروزی‌راد با حریفان خود رقابت کرد و توانست با قرار گرفتن در رده سوم گروه خود به فینال این مسابقات صعود کند. بهروزی راد با زمان 51.316 ثانیه از خط پایان گذشت و بعد از ورزشکاران آلمان و سوئد راهی فینال شد. وی در فینال با 7 ورزشکار از کشورهای دیگر رقابت کرد و با زمان 52.789 ثانیه در رده هفتم قرار گرفت و از رسیدن به مدال بازماند. در تیراندازی با کمان تیم میکس ریکرو ایران با ترکیب زهرا نعمتی و غلامرضا رحیمی در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف تیم بریتانیا رفت و 6 -0 به پیروزی رسید و راهی دور نیمه نهایی این مسابقات شد. تیم ایران در دیدار نیمه‌نهایی به مصاف ایتالیا رفت و 5 - 3 مغلوب این تیم شد. تیم ملی برای کسب مدال برنز به مصاف چین رفت و با قبول شکست 6 - 2 از دستیابی به مدال بازماند.
در تکواندو اصغر عزیزی، ملی‌پوش وزن 75+ کیلوگرم کشورمان پس از استراحت در مرحله یک‌هشتم، در یک‌چهارم نهایی «آندرس استبان مولینا گومز» از کاستاریکا را در راند طلایی 11-9 شکست داد و در نیمه نهایی با «زین‌الدین آتایف» از کمیته پارالمپیک روسیه دیدار کرد و 9-4 به برتری رسید و راهی فینال شد. او در فینال به مصاف ایوان «میکولیچ» از کرواسی رفت و ۱۲ - ۱۰ به برتری رسید و به مدال طلا دست یافت.
 رایحه شهاب نیز در مرحله یک‌هشتم نهایی وزن 58+ کیلوگرم تکواندو به مصاف «گل‌جونوی نایمووا» رفت و 30-9 شکست خورد. شهاب در جدول شانس مجدد برابر «دانیلا آندره‌آ مارتینز ماریسکال» از مکزیک قرار گرفت و در حالی که تا ثانیه‌های پایانی راند سوم عقب بود اما با ضربات پیاپی توانست امتیازات زیادی بگیرد و در نهایت 17-10 پیروز شد. او در جدول شانس مجدد بدون حضور حریف مراکشی‌اش در میدان، پیروز شد. شهاب برای دستیابی به مدال برنز به مصاف «آمی تروسدال» از بریتانیا رفت و در حالی که در راند اول نیز از نفر اول رنکینگ جهانی جلو افتاده بود اما در پایان 41-31 شکست خورد و دستش به مدال برنز نرسید. در دوومیدانی رقابت پرتاب وزنه کلاس F34 سیامک صالح فرج‌زاده با رکورد 10.80 متر در رده ششم ایستاد و از کسب مدال بازماند. همچنین صادق بیت سیاح در رقابت پرتاب نیزه کلاس F41 با ثبت رکورد 43.35 متر در رده دوم ایستاد و صاحب مدال نقره شد. سجاد محمدیان دارنده مدال نقره در پارالمپیک 2016 ریو دیروز در پرتاب وزنه کلاس F63 با 14.88 متر به مقام نایب قهرمانی رسید و صاحب مدال نقره شد.
تک طلای تیمی ایران در والیبال نشسته
تیم ملی والیبال نشسته ایران هم در فینال به مصاف تیم کمیته پارالمپیک روسیه رفت و با ارائه یک عملکرد خوب و نمایشی دیدنی، 3-1 و با نتایج (25-21، 25-14، 19-25 و 25-17) به برتری دست یافت و صاحب مدال طلا شد. شاگردان هادی رضایی در ست‌های اول و دوم از حریف برتر بودند و پیروز هم شدند، اما در ست سوم غافلگیر شدند تا برای اولین بار در این دوره از بازی‌ها طعم شکست را در یک ست بچشند. شکست در ست سوم باعث شد تیم ایران به خودش بیاید و با ارائه عملکردی فوق‌العاده در ست چهارم 25-17 پیروز شود و به مقام قهرمانی دست یابد. تیم والیبال نشسته ایران تاکنون موفق به کسب 7 طلا و 2 نقره در تاریخ پارالمپیک شده و پرافتخارترین تیم این بازی‌ها محسوب می‌شود. پس از قهرمانی تیم ملی والیبال نشسته، بازیکنان این تیم اشک شوق ریختند و با پرچم بزرگ و پرافتخار کشورمان در سالن به شادی پرداختند. داوود علیپوریان، کاپیتان تیم ملی والیبال نشسته ایران پس از قهرمانی گفت: «به نمایندگی از همه بازیکنان این قهرمانی را تقدیم مادرم و همه مادران سرزمینم می کنم. تقدیم می کنیم به مادر شهید بابایی. مبارک همه مردم ایران باشد.»
بهترین نتیجه کاروان ایران در ادوار پارالمپیک
یازدهمین روز از مسابقات المپیک 2020 توکیو، آخرین روز برای کاروان 62 نفره ایران بود و کاروان سردار دل‌ها در این روز موفق به کسب 2 مدال طلا و 2 نقره شد و کار خود را با کسب 12 طلا، 11 نقره، 1 برنز و مجموع 24 مدال به پایان رساند. ایران در این دوره از بازی‌ها با هدف کیفیت‌گرایی در پارالمپیک حضور یافت و موفق شد از نظر کسب کیفیت مدال به بهترین نتیجه در تاریخ مسابقات دست یابد. کاروان ایران در پارالمپیک 2000 سیدنی که بهترین نتیجه در این مسابقات بود، موفق به کسب 12 طلا، 4 نقره، 7 برنز و مجموع 23 مدال شده بود و حالا با کسب این افتخار به بهترین نتیجه را از نظر مرغوبیت مدال در نهمین حضور خود در پارالمپیک دست یافت. همچنین کاروان ایران در پایان یازدهمین روز در جایگاه دوازدهم جدول توزیع مدال ایستاد.
پیام علی نژاد در پی تاریخ سازی ایران در پارالمپیک
 مهدی علی نژاد، معاون توسعه ورزش‌قهرمانی وحرفه ای وزارت ورزش و جوانان در پیامی کسب نتیجه تاریخی کاروان ایران در بازیهای پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ را تبریک گفت. در بخشی از پیام علی نژاد آمده است: «غیور مردان و شیرزنان جانباز و معلول ایران؛ با ارج نهادن بر تلاش تحسین برانگیز یکایک شما عزیزان و کسب ۲۴ مدال ارزشمند در توکیو ۲۰۲۰، ثبت بهترین عملکرد تاریخ ورزش ایران در ادوار بازیهای پارالمپیک را صمیمانه تبریک می گویم.»





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7716/1/586079/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها