آغاز فعالیت کمیسیون مشترک بررسی «طرح صیانت»

طرح نمایندگان برای ایجاد وزرای منطقه‌ای



سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هفته جاری، برای بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، عملاً کمیسیون مشترک شکل خود را پیدا کرده و فعالیتش را آغاز می‌کند. مجید نصیرایی، در گفت‌و‌گو با «انتخاب» در پاسخ به این سؤال که طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» در مجلس به‌ کجا رسیده است؟ گفت: البته این طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی است اخیراً این عنوان طرح شده است طبیعتاً وقتی که نمایندگان بعد از سرکشی از حوزه‌های انتخابیه، بر می‌گردند باید کمیسیون مشترک با حضور نمایندگان از کمیسیون‌های تخصصی یعنی از حدود ۹ کمیسیون تخصصی، اعضایی با انتخاب اعضای این کمیسیون‌ها، معرفی می‌شوند و به کمیسیون مشترک می‌آیند. او افزود: در کمیسیون مشترک، اعضا درباره مفاد این پیش‌نویسی که آماده شده، نظر خواهند داد و گفت‌و‌گو خواهند کرد. کارشناسان دولت جدید هم حضور خواهند داشت. در عین حال صاحبنظرانی که خارج از مجموعه دولت و مجلس هستند و دوستانی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و علاقه‌مند به این حوزه هستند و نظری دارند می‌توانند حضور پیدا کنند و از آنها برای حضور در جلسات کمیسیون دعوت می‌شود تا دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کنند و درباره آن مفاد تصمیم‌گیری کنند. این نماینده مجلس عنوان کرد: در قالب اصل ۸۵ که مصوب مجلس است، این طرح به کمیسیون می‌آید، کمیسیون مشترک شکل می‌گیرد و درباره آن بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد. او در پاسخ به این سؤال که به احتمال قوی، این جلسه چه زمانی تشکیل می‌شود و آیا این طرح تصویب می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: طبق قانون باید کمیسیون شکل بگیرد. در واقع قانون باید ابلاغ می‌شد که ابلاغ هم شده است، ان‌شاءالله این کمیسیون تشکیل خواهد شد. تصور بنده این است که در هفته جاری، کمیسیون عملاً شکل خود را پیدا کرده و فعالیتش را آغاز می‌کند.
همچنین اخیراً جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی با عنوان  ایجاد وزرای منطقه‌ای و ارائه آن به هیأت رئیسه مجلس درصدد تقویت بنیه اقتصادی کشور برآمده‌اند.
به گزارش تسنیم این طرح از سوی هیأت رئیسه مجلس برای بررسی بیشتر به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع شده است.متن این طرح به‌شرح زیر است: عنوان طرح: طرح ایجاد وزرای منطقه‌ای.
ماده 1 ـ دولت موظف است سه ماه پس از تصویب این قانون با محورقراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد، با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد، حل مشکلات بین مناطق و استا‌ن‌ها و به‌کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور، نسبت به تقسیم به ده منطقه اقدام نماید.
تبصره 1 ـ برای هر منطقه یک وزیر توسط رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رأی اعتماد معرفی می‌شود.
تبصره 2 ـ وزیر منطقه‌ای مکلف به تنظیم روابط دولت مرکزی با مسئولان محلی، معرفی استانداران به هیات وزیران، ایفای کمک‌رسانی و نجات عمومی دربرابر حوادث و بلایا در حوزه نفوذ منطقه خود و حل‌وفصل مشکلات مشترک استان‌ها در پهنه منطقه‌ای می‌باشد.
3 ـ در راستای اعمال اصول یکصدوبیست‌وهفتم و یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی، وزرای منطقه‌ای مکلف به اخذ تصمیمات رئیس جمهوری و هیأت وزیران خواهند بود.
ماده 2 ـ وزیر منطقه‌ای نمی‌تواند دارای فعالیت اقتصادی در همان منطقه باشد یا خود و خانواده‌اش اهل همان منطقه باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7716/2/586074/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها