تهدید حیات در شرق فارس با گسترش فروچاله‌ها



شیراز-«دشت ایج در استهبان فارس همچنان فرومی‌نشیند.» این یکی از پیامدهای تخریب و از دست  دادن محیط زیستی است که حتی شرایط را برای ساکنان غیرقابل سکونت می‌کند.مکانی‌ در حوالی روستای چاه‌دراز به سمت ایج وجود دارد که با شکافی وحشتناک چهره خود را نمایان کرده است و از پیامد فرونشست زمین در این محدوده و امتداد این شکاف به سمت جاده آسفالت است و بزودی به آن می‌رسد.این شکاف به معنای پایان ادامه زندگی در شرق فارس است و ادامه آن به مناطق مسکونی نیز رسیده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، رسول حاجی باقری فعال زیست محیطی حوزه استهبان در این خصوص می‌گوید: فروچاله مهدی‌آباد در ایج استهبان یکی از بزرگترین فروچاله‌های کشور است و این فروچاله زخمی‌ است بر پیکر زمین با حدود ۶۰متر عمق و ۸۰متر قطر که چندین سال قبل مانند گلوله‌ای سهمگین، دل زمین منطقه را شکافت و رد خود را به جا گذاشت.
به گفته وی در همان سال‌ها کمی بعد از وقوع این فاجعه، به راحتی مجوز حفر چاه با عمق۱۳۰متر در فاصله چند صد متری این فروچاله صادر شد و اعتراض و پیگیری‌ها نتیجه‌ای نداشت.باقری با اشاره به اینکه لایه آبرفتی این محدوده تقریباً ۸۰متر است و صدور مجوز، ورود به بافت‌های آهکی و افزایش فشار بر منابع آبی را منجر می‌شود، ابراز می‌کند: نشانه‌های نابودی اکوسیستم‌های کشور در ایجاد این فرونشست‌ها و فروچاله‌ها، حذف تالاب‌ها از پیکره کشور، خشکی رودخانه‌ها، بروز ریزگردها، نابودی حیات‌وحش و... به وضوح می‌بینیم.
بحران نزدیک است
به گفته سیروس زارع، از فعالان زیست محیطی هر فعالیتی روی زمین نیازمند مصرف آب به صورت مستقیم یا آب مجازی است و جوانب هر اقدامی باید به درستی مطالعه و ارزیابی شود.
زارع می‌گوید: رعایت چارت کلیشه‌ای اداری راه حل برون رفت از بحران نیست و فرو نرفتن در ورطه بحران نیازمند رعایت الزامات زیستی در اجرا بوده و قبل از آن بایسته بود آمایش سرزمینی در اولویت قرار می‌گرفت. به گفته وی امروز بحران‌زایی مستمر دستاورد جوامع است که یکی از آنها بحران فرونشست است.
زارع خاطر نشان می‌کند که دلیل عمده فرو نشست‌ها ایجاد خلأ در زیر بستر است و فعالیت‌های تکنوتیکی زمین دامنه این آسیب را گسترده‌تر می‌کند.
این فعال زیست محیطی خاطرنشان می‌کند آنچه امروزه عموماً در مناطق مختلف با شدت و ضعف تحت عنوان شکاف، شیار‌های عمیق، نیمه عمیق و سطحی و یا حفره‌های بزرگ مانند آنچه در حوالی، مهدی‌آباد استهبان فارس یا در بستر دریاچه مهارلوی و سایر مناطق مشاهده می‌کنیم به دلیل ایجاد خلاهایی است که زمینه ساز شکست در سطح زمین شده و این شکست‌ها در صورت بروز حوادث طبیعی مانند زمین لرزه منجر به وارد آمدن خسارت‌های غیر قابل جبران خواهد شد.زارع ادامه می‌دهد: مهم‌تر آنکه، خلل و فرج‌های زیر سطحی یا همان آبخوان‌ها که طی هزاره‌ها فعالیت زمین ساختی در پوسته شکل گرفته است با شکست‌های فرونشستی پتانسیل ذخیره آب خود را از دست خواهند داد، کما اینکه آبخوان‌ها طی هزاره‌ها به ثبات پوسته کمک کرده‌اند و تعادل حرکتی لایه‌های زمین را تسهیل و روان کرده‌اند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7716/12/586043/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها