ایران در ایران



پنبه‌زارهای مازندران هر سال آب می‌رود

ساری- مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران گفت: به دلیل خشکسالی بخشی از سطح کشت پنبه شامل ۱۷۰ هکتار از چرخه تولید خارج شده است.
به گزارش مهر، خلیل حقیقی  با بیان اینکه سطح کشت پنبه نسبت به سال قبل در استان رشد نداشته است، دلیل آن را ناشی از آسیب خشکسالی به مزارع دانست و گفت: بخشی از پنبه‌زارها به دلیل خشکسالی از چرخه تولید خارج شده است. وی با بیان اینکه کشت پنبه در ۸۰۰ هکتار از مزارع استان انجام شد، گفت: به دلیل خشکسالی ۱۷۰ هکتار از مزارع از چرخه خارج شد و سطح کشت باقی مانده ۶۳۰ هکتار است.وی با عنوان اینکه ۹۵ درصد پنبه در استان بهشهر و ۱۰ درصد در گلوگاه کشت می‌شود، افزود: سال قبل سطح کشت پنبه در استان ۶۴۵ هکتار بود و امسال به دلیل خشکسالی شاهد کاهش سطح کشت نیز هستیم.
حقیقی با اشاره به برداشت پنبه از دیمزارهای استان گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید بین هزار و ۵۰۰ تا هزار و 600 تن وش برداشت شود. مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران سهمیه ابلاغی از سوی وزارتخانه را برای کشت پنبه در استان ۸۰۰ هکتار بیان کرد و گفت: به دلیل وقوع خشکسالی و محدودیت منابع آبی، بخشی از مزارع دچار آسیب شدند زیرا باران مناسبی نداشتیم.
افزایش مراکز خرید، به صرفه بودن و تناوب قرار گرفتن با غلات، استفاده از شیوه پرورش نشا و رفع موانع سبب می‌شود تا کشت پنبه در مازندران رونق گیرد و به سال‌های اوج آن در دهه‌های قبل از ۸۰ برگردد.

نگرانی از کشتار بیش از حد مجاز دام سنگین در خراسان رضوی

مشهد - معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در چهار ماه نخست امسال از جمع ۳۵۴ هزار و ۷۰۳ رأس گاو استان معادل ۴۰.۹۵ درصد کشتار شده در حالی که میزان مجاز کشتار ۳۰ درصد است و کشتار بیش از حد مجاز دام سنگین در این استان بسیار نگران‌کننده است.
به‌گزارش ایلنا، حسن جعفری در این باره افزود: ادامه وضعیت موجود علاوه بر ضربه زدن به موجودی دام سنگین استان، تهدیدی برای تأمین گوشت قرمز و مواد لبنی تولیدی در این بخش است.وی ادامه داد: طی چهار ماه نخست امسال در کشتارگاه صنعتی مشهد، ۲۱ هزار و ۷۵ رأس گاو نر و ۳۱ هزار و ۸۹۴ رأس گاو ماده کشتار شده است و در همین مدت کشتار دام سبک به تعداد ۵۰۹ هزار و ۴۵۵ رأس گوسفند نر و ۹۳ هزار و ۹۹۳ رأس گوسفند ماده بوده است.معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در این مدت از ۶ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۷۳۱ رأس گوسفند استان، معادل ۳۵.۸۹ درصد آن کشتار شده است.جعفری با بیان اینکه کشتار دام سبک نیز حدود چهار درصد بیشتر از حد مجاز است، ادامه داد: کشتار دام معمولاً در نیمه اول سال بیشتر است اما روند فزاینده کشتار موجب نگرانی جدی برای تداوم کشتار در نیمه دوم سال‌جاری شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7716/12/586040/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها