در گفت‌وگو با رئیس بهداشت کار صنعتی مطرح شد:

تشریح اقدامات شرکت پالایش نفت تهران در خصوص قطع زنجیره کرونا و صیانت از سلامت کارکنان


در روزهایی که ویروس کرونا بر گلوی مردمان جهان چنگ انداخته و مردم سرزمین‌مان را بیش از پیش گرفتار کرده و بیش از همه‌وقت بر طبل مرگ می‌کوبد، شرکت پالایش نفت تهران با هدف صیانت از سلامت کارکنان خود در راستای استمرار تولید و تلاش مدیران و ادارات ذیربط توانست مرحله اول طرح سراسری واکسیناسیون کارکنان خود را به عنوان یکی از شرکت‌های نفتی پیشتاز در این زمینه با موفقیت اجرا نماید. با توجه به اهمیت موضوع گفت‌و‌گویی با زهرا چراغی رئیس بهداشت کار صنعتی شرکت انجام داده‌ایم که در ادامه از نگاه می‌گذرد:
جهت واکسیناسیون عموم کارکنان شرکت چه اقداماتی از جانب اداره بهداشت کار صنعتی صورت گرفت؟
بهداشت صنعتی اداره HSE با توجه به شرایط استراتژیک پالایشگاه تهران و لزوم تولید مستمر با حمایت مدیرعامل محترم و مدیران ارشد سازمان و همراهی مرکز سلامت کار شرکت از ابتدای پاندمی ویروس کووید19 با برگزاری جلسات ستاد مقابله با کرونا کلیه دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد مرکزی پیشگیری و مقابله با ویروس کووید19 در صنعت نفت را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای اجرایی آنها را در راستای پیشگیری، حفظ سلامت و درمان همکاران تنظیم نموده است. اهم برنامه‌های بهداشتی محیط کار در راستای پیشگیری، قطع زنجیره انتقال و درمان تاکنون شامل بر تریاژ کارکنان مشکوک در بدو ورود به شرکت و اجرای دستورالعمل بازگشت به‌کار شاغلین، تدوین و اجرای پروتکل اعزام یا ارجاع بیماران کرونا از محل کار به درمانگاه و از درمانگاه به بیمارستان، پیگیری تهیه اقلام بهداشتی و تجهیزات مورد نیاز در شرایط کرونا، تجهیز اتاق تریاژ اختصاصی در ورودی ساختمان مرکز سلامت کار به‌منظور بررسی موارد مشکوک احتمالی، هماهنگی با اورژانس و بیمارستان‌های منطقه جنوب تهران جهت مدیریت اعزام و تسریع درمان کارکنان پیمانکاری و بررسی پرونده پزشکی کارکنان دارای ریسک فاکتورهای سلامتی و بیماری زمینه‌ای بر اساس پروتکل وزارت بهداشت جهت اعمال کنترل‌های پیشگیرانه و حضور حداقلی ایشان، اعمال توصیه‌های تغذیه‌ای کووید19 در غذای رستوران، توزیع ماهانه یک قرص ویتامین دی 50 هزار واحدی به تمامی کارکنان از اسفند ماه 98، بخشی از این اقدامات می‌باشد. علاوه بر آن ثبت اطلاعات کارکنان مشکوک، محتمل و مبتلا و پیگیری تکمیل درمان، بازگشت به‌کار، بررسی و تأیید استعلاجی ایشان، عقد تفاهمنامه با آزمایشگاه مجاز جهت انجام تست کرونای کارکنان پیمانکاری و کاهش هزینه‌های تحمیلی به آنان، غربالگری کلیه کارآموزان و میهمانان به شرکت و پایش سلامت ایشان در بدو ورود، کارکنان آتش‌نشان جهت رعایت الزامات بهداشتی و مراقبتی به‌منظور اعزام‌های داخل شرکت از دیگر اقدامات صورت گرفته جهت مدیریت پاندمی در شرکت پالایش نفت تهران می‌باشد.
واکسیناسیون کارکنان را چطور ارزیابی می‌کنید. آیا از نحوه اجرای آن رضایت دارید؟
حضور مستمر کارکنان در واحد‌های عملیاتی و تولیدی امکان کاهش مواجهات و کاهش ریسک ابتلا به بیماری را جهت همکاران فراهم نیاورده ولیکن تمام تلاش ما بر این بوده که حداقل عوارض و لطمات ناشی از بیماری متوجه همکاران محترم گردد؛ و خدا را شاکریم که شرکت ما هیچ همکار عزیزی را ناشی از این بیماری از دست نداده است. انجام واکسیناسیون کلی در سطح شرکت آرامش و اطمینان همکاران را افزایش داده و به کنترل موج بیماری در شرکت کمک خواهد نمود. واکسیناسیون طی 4 روز کاری به‌صورت فشرده و طاقت فرسا توسط نفرات داخل شرکت و پرستاران محترم مرکز سلامت کار انجام و به عنوان اولین تجربه با تلاش همکاران دخیل در این فرایند خوشبختانه به‌خوبی صورت گرفت که همین جا مراتب سپاس و قدردانی خود را از همراهی ادارات مختلف در آماده‌سازی محل مسجد و ایجاد زیرساخت اینترنتی در این مجموعه اعلام می‌دارم.
با توجه به فرهنگ‌سازی و اصول آموزشی در شرکت تا چه میزان در قطع زنجیره کرونا موفق بوده‌ایم؟
قطعاً توجه به شیوه نامه‌های بهداشتی بسیار در کاهش ابتلا اثرگذار است. کما اینکه ما افرادی را با دفعات دوم و سوم ابتلا داریم. در حال حاضر میزان رعایت توصیه‌های بهداشتی نسبت به قبل خیلی بهتر شده و از همکارانم بابت این مهم تشکر می‌کنم. ولیکن هنوز هم نقصان‌هایی وجود دارد. علی‌رغم اینکه مطابق مصوبات صورت‌جلسات کمیته سلامت و بهداشت کارکنان در صورت تخطی کارکنان از دستورالعمل‌های بهداشتی در پرونده ایمنی ثبت شده و در صورت تکرار با هماهنگی رؤسای مربوطه با ایشان برخورد می‌شود. ولی موارد خیلی محدود بوده است. واحد بهداشت صنعتی به صورت مستمر با دریافت پیام‌های کارکنان و یا شکایات تلفنی در این زمینه پیگیر تخلفات بهداشتی می‌باشد. با ظهور کرونای دلتا متأسفانه در شش ماهه اول سال 1400 ما رکورد ابتلا در سال 99 را زده‌ایم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7716/5/586018/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها