دستور «بایدن» برای افشای اسناد محرمانه حمله به برج‌های دوقلو




گروه جهان/ چند روز مانده به بیستمین سالگرد حادثه تروریستی 11 سپتامبر، جو بایدن تحت فشار اعضای کنگره و خانواده‌های قربانیان با صدور فرمانی به وزارت دادگستری، وعده انتخاباتی‌اش برای افشای اسناد محرمانه تحقیقات پرونده مرتبط با این حمله را در دستور اجرا قرار داد.
به گزارش رویترز، رئیس جمهوری امریکا که قرار است هفته آینده برای یادبود قربانیان حمله به برج‌های دوقلو در بزرگداشت آنها شرکت کند، در بیانیه‌ای پس از صدور این دستور نوشت: «وقتی رئیس جمهور شدم، قول دادم تا با تجدید نظر در طبقه‌بندی مدارک مرتبط با حمله 11 سپتامبر در این زمینه شفاف‌سازی کنم. حالا به بیستمین سالگرد این حادثه تلخ رسیدیم و من مفتخرم که این وعده را عملی می‌کنم.»
براساس دستور بایدن، مریک گارلند، دادستان کل امریکا مأمور به تجدید نظر در طبقه‌بندی و انتشار اسناد تحقیقات پلیس اف بی آی، در 6 ماهه آینده شده است. این در حالی است که بازماندگان قربانیان و بسیاری از مردم امریکا نسبت به روند تحقیقات مظنون بوده و معتقدند اف بی آی درباره نتایج این پرونده صداقت نداشته و با از بین بردن شواهد مرتبط با دخالت عربستان سعودی، سعی در تبرئه این کشور داشته است. همزمان عربستان سعودی نیز هرگونه مشارکت در این حمله را رد کرده است.
بازماندگان قربانیان 11 سپتامبر سال‌ها خواستار افشای تحقیقات این پرونده بودند و از آنجا که هرگز به نتیجه نرسیدند ماه گذشته با امضای طوماری برای کاخ سفید اعلام کردند در صورت امتناع بایدن از انتشار این اسناد، اجازه حضور او در مراسم بزرگداشت را نخواهند داد. برخی از خانواده‌های قربانیان نیز از عربستان به اتهام همدستی به دادگاه فدرال نیویورک شکایت کرده‌اند. آنها بر این باورند که مقامات عربستان از برخی ربایندگان هواپیماها در جریان این حمله حمایت کرده‌اند.  از طرفی اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده و 15 تن از هواپیماربایان این حادثه سال 2001 که منجر به مرگ بیش از 2 هزار و 500 نفر و مجروح شدن 20 هزار نفر و نابودی بسیاری از کسب و کارها شد، تبعه عربستان بودند و گفته می‌شود سعودی‌ها از لحاظ مالی آنها را تأمین کرده‌اند.
در دستور اجرایی بایدن به وزارت دادگستری گرچه افشای این اسناد زمینه‌ساز بروز تهدیدات امنیت ملی برای امریکا اعلام شده اما در عین حال برقراری تعادل میان شفافیت، کارآمدی و برآوردن خواست عموم مردم برای انجام این کار کافی دانسته شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7716/4/586011/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها