آیت‌الله حکیم از مراجع تقلید در نجف درگذشت



احیاگر راهپیمایی اربعین به لقاءالله پیوست. در پی رحلت آیت‌الله سید محمد سعید طباطبایی حکیم از مراجع بزرگ نجف اشرف، پیام‌های تسلیتی از سوی مقامات و شخصیت‌های سیاسی کشورمان منتشر شد. رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، سفیر ایران در عراق و سید حسن خمینی از جمله شخصیت‌هایی بودند که درگذشت این مرجع عالیقدر را تسلیت گفتند.  آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری در پیام تسلیت خود نوشت: «بدون شک مرحوم آیت‌الله محمدسعید حکیم، در کنار سایر اعضای خاندان بزرگ حکیم، نقشی بی‌بدیل و پررنگ در حمایت از مردم عراق، دستیابی آنها به آزادی و استقلال و حمایت بی‌دریغ از حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و وحدت آنها در عراق جدید داشته است. »
به گزارش جماران، سیدحسن خمینی در پیامی به سیدعمار حکیم، با ابراز تأثر عمیق خود از رحلت حضرت آیت‌الله العظمی سید محمدسعید حکیم (قدس‌الله سره) نوشت: «بی‌شک آن بزرگوار از استوانه‌های برجسته فقاهت در حوزه علمیه نجف به حساب می‌آمد و همواره در مسیر اعتلای مکتب نورانی تشیع خدمات برجسته داشت.» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پیامی، این ضایعه بزرگ و غمبار را به جهان اسلام و تشیع، مقام معظم رهبری، مراجع عظام، علمای اسلام، حوزه‌های علمیه بویژه حوزه علمیه مبارکه نجف اشرف، مقلدان آن فقیه عالیقدر و خاندان بزرگ حکیم و همچنین دولت و ملت عراق تسلیت گفت و تأکید کرد: «عمر پربار  و پر برکت آن عالم نستوه و فقیه مجاهد در دفاع از مبانی دین و مذهب، گسترش اندیشه ناب مبانی تشیع، حق‌مداری و مبارزه با ظلم و دیکتاتوری رژیم بعث گذشت. آن فقیه فرزانه با تلاش‌های علمی و مجاهدت‌های عملی خویش میراث و سرمایه‌ای ارزنده را برای جهان اسلام به یادگار گذاشت.» ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در عراق نیز درباره آیت‌الله محمد سعید حکیم (ره) نوشت: او میراثی از تفکر، معارف و علوم برجای گذاشت و تمام عمر خود را در راه خدمت به اسلام و دفاع از آن و دفاع از تعالیم مبارک آن سپری کرد.
آیت‌الله سید محمدسعید حکیم روز جمعه بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. او علاوه بر جایگاهی که در عرصه فقاهت داشت، از جمله کُنشگران ضد طاغوتی در دوران صدام بود. از جمله آنکه به جرم احیای پیاده‌روی اربعینی به زندان رژیم بعث افتاد و ۸ سال حبس ظالمانه را تحمل کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7716/3/586006/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها