آیت‌الله رئیسی :

برخی معافیت‌ها و امتیازات برای سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان تعیین کنیم



آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در پایان برنامه‌های سفر دو روزه به سیستان و بلوچستان، در جلسه شورای اداری استان حاضر شد و ضمن تشکر از تلاش همه مدیران و مسئولانی که در استان به خدمتگزاری به مردم مشغولند، بر ضرورت توسعه سیستان و بلوچستان براساس آمایش سرزمینی تأکید کرد. رئیس جمهوری گفت: توسعه هر منطقه باید بر اساس ظرفیت‌ها و نیازهای آن انجام شود. آمایش سرزمینی کار مهمی است و برنامه هفتم توسعه مبتنی بر آمایش سرزمینی تدوین خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، همچنین استفاده بهینه از ظرفیت مرز در سیستان و بلوچستان برای گسترش تعامل با کشورهای همجوار و نیز افزایش تبادلات تجاری بین مرزنشینان را ضروری خواند و تأکید کرد که باید هر چه سریع‌تر چارچوب‌های قانونی داد و ستدهای مرزی تدوین و تعیین شود.
رئیسی بهره‌گیری مناسب از ظرفیت سواحل مکران را از دیگر نکات مهم درباره سیستان و بلوچستان دانست و تصریح کرد: باید همه تلاش‌مان را برای فعال کردن حداکثری ظرفیت‌های اقتصادی استان به کار بگیریم و در مسیر فعال کردن این ظرفیت‌ها و همچنین در مسیر بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها قطعاً استفاده از نیروها و متخصصان بومی در اولویت خواهد بود. رئیس جمهوری، یکی از ظرفیت‌های خوب استان را نیروی انسانی آن دانست و گفت: مدیران و مسئولان دولتی بهره‌گیری بهتر از این ظرفیت را حتماً مدنظر قرار خواهند داد، چرا که نیروهای بومی انگیزه بیشتری برای فعالیت در مسیر آبادانی استان خود دارند.
وی اتمام پروژه‌های نیمه تمام را نیز از دیگر اولویت‌های کاری دولت سیزدهم عنوان کرد و درباره چالش آبی در استان تصریح کرد: کمبود آب از دغدغه‌های جدی در سیستان و بلوچستان است که باید برای حل مشکل راهکار طراحی کنیم. از نگاه بنده به عنوان یک مسئول، مشکلی حل نشدنی در کشور نداریم. همه مشکلات در کشور قابل حل است و فقط احتیاج به فکر و اندیشه و کار کارشناسی و همفکری دارد.
رئیس جمهوری با اشاره به بازدید خود از چاه‌نیمه‌های زابل و با بیان اینکه این آب باید به نحوی به مخازن منتقل و در آنجا نگهداری شود و آب آشامیدنی مورد نیاز مردم را فعلاً برای مدتی تأمین کنند، بر تلاش حداکثری دولت برای رفع مشکل کم آبی سیستان و بلوچستان و برطرف شدن دغدغه مردم از ناحیه کم آبی تأکید کرد. او درباره جذب سرمایه برای استان نیز گفت: باید برخی معافیت‌ها و امتیازات برای سرمایه‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان تعیین کنیم تا سرمایه‌گذاران برای حضور در استان ترغیب شوند.
رئیس جمهوری  درباره مسأله حضور مهاجران افغانی در استان و مشکلات ناشی از آن، با بیان اینکه این عزیزان میهمانان ما در کشور هستند، ساماندهی وضعیت مهاجرین افغانی و احوال شخصیه آنان را از سوی وزارت کشور، مورد تأکید قرار داد.
رئیسی در بخش پایانی سخنان خود در جلسه شورای اداری استان سیستان و بلوچستان، بر پیگیری جدی اجرای تصمیمات تا حصول نتیجه تأکید کرد و گفت: همه مسئولان و مدیران محترم کاری که دست‌شان است باید به قدری محکم کار کنند که گویا قرار است نسل‌ها و عصرها بر این کار بگذرد و این کار مورد ستایش همه قرار بگیرد. اگر خانه را می‌سازیم محکم بسازیم و اگر جاده یا پلی احداث می‌کنیم باید بسیار اساسی ساخته شود.
رئیسی بعد ازظهر جمعه نیز در جمع اقشار مختلف، ایثارگران، علما و نخبگان استان در شهر زاهدان، سیستان و بلوچستان را یکی از استان‌های مورد نظام جمهوری اسلامی دانست و درعین حال تأکید کرد که وضع موجود همچنان با وضع مطلوب خیلی فاصله دارد.
رئیس جمهوری با اشاره به نقش‌آفرینی‌های سنی و شیعه مقابل توطئه‌ها و ناامنی‌ها تصریح کرد: امروز نیز این نعمت و سرمایه عظیم وحدت و انسجام است که اجازه نمی‌دهد تهدیدات و توطئه‌ها کارساز شده و امنیت منطقه را مختل کند.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه سفره و کسب و کار مردم دچار مشکل و آسیب شده و در نتیجه این وضعیت، اعتماد مردم نیز آسیب دیده است، بازسازی این اعتماد را در گرو گفت‌وگو و خدمت صادقانه به مردم دانست و گفت: باید طرحی نو درانداخت که در تداوم و امتداد کارهای خوبی که انجام شده، به نحوی عمل شود که مردم استان احساس کنند محرومیت‌ها، فقر، بیکاری و آنچه مردم از آن گله‌مند و دغدغه‌مندند، با گام‌هایی که برداشته می‌شود، در حال مرتفع شدن است.
رئیس جمهوری با اشاره به برنامه‌های در حال اجرا برای ساماندهی کپرنشینی در چابهار و نقاط دیگر سیستان و بلوچستان اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی با یک کار جهادی اقدام به شناسایی و ساماندهی وضعیت کپرنشینان خواهد کرد و وضعیت این عزیزان حتماً به سرعت متحول خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7716/3/586005/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها