115 هیأت خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری سیزدهم شرکت می کنند

میهمانان ارشد تحلیف در تهران

- ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان یعنی 10 نفر از سران کشورها، بیست رئیس مجلس، یازده وزیر خارجه، 10 وزیر دیگر، فرستادگان رؤسای دولت‌ها، نواب رئیس مجالس، هیأت‌های پارلمانی، رؤسا، مقامات و نمایندگان یازده سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند

گروه سیاسی/ تهران امروز مهیای برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کشورمان است. سید ابراهیم رئیسی که روز سه شنبه حکم ریاست جمهوری اش از سوی رهبر معظم انقلاب تنفیذ شد، امروز در مجلس سوگند یاد می کند. در ادامه حضور هیأت‌ها و مقام‌های خارجی برای شرکت در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، روز گذشته نماینده ویژه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، فرستاده ویژه رئیس جمهوری کره جنوبی و وزیر خارجه بنگلادش و برخی دیگر از رؤسای مجالس و مقام‌های خارجی وارد تهران شدند. مراسم تحلیف حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری و سیزدهمین مراسم تحلیف، امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. پیشتر سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از حضور 115 مقام سیاسی از 73 کشور جهان 73 مقام و هیأت خارجی در این مراسم خبر داده بود.
به گزارش ایرنا، روز گذشته «چوی جان کان» قائم مقام وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه رئیس جمهوری کره جنوبی و «کریستوف زاخیا الکاسیس» فرستاده ویژه پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان برای شرکت در مراسم تحلیف وارد تهران شدند. «ام‌دی شهریار عالم» وزیر ایالتی امور خارجه بنگلادش و فرستاده ویژه نخست‌وزیر این کشور، «مرجان عسمی محمد خلیل» نماینده پارلمان و به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری سریلانکا، روسای مجالس پاکستان و سوریه و «محمد راشد بن حسون» معاون رئیس مجلس مالزی هم از دیگر مقاماتی هستند که وارد تهران شدند.
روز گذشته همچنین «زبیر علی معالید» رئیس مجلس زنگبار و «جاب یاستین داگای» رئیس مجلس تانزانیا نیز به همراه هیأت‌های کشورهای خود به ایران آمدند. رؤسای مجالس تاجیکستان، ازبکستان، سوریه و نیجر، وزیر گردشگری غنا و نایب رئیس مجلس گینه نیز برای شرکت در مراسم تحلیف وارد تهران شدند. وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگووین نیز از دیگر هیأت‌های خارجی است که برای شرکت در مراسم تحلیف به تهران سفر کردند. سه‌شنبه گذشته نیز نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا به ریاست «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «استفان کلمنته» سفیر اتحادیه اروپا در وین و «برنو شول» رئیس میز اقدام ایران در اتحادیه اروپا برای حضور در این مراسم وارد تهران شدند.
مجلس آماده برگزاری جلسات ۳ شیفته برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «در تشکیل دولت ان‌شاءالله باید سرعت عمل به خرج داده بشود»، گفت: مجلس این آمادگی را دارد که به محض دریافت اسامی وزرای پیشنهادی روزانه در ۲ یا ۳ شیفت کاری برنامه آنها را بررسی و جلسات رأی اعتماد را برگزار کند تا دولت جدید بتواند هرچه زودتر مستقر شده و اقدامات خود برای حل مشکلات مردم را سریع‌تر آغاز کند. سیدنظام الدین موسوی افزود: نمایندگان مجلس این آمادگی را دارند در صورت معرفی وزرای پیشنهادی از سوی رئیس جمهوری با تمام توان در جلسات دو یا سه شیفته برنامه وزرای پیشنهادی را به صورت کارشناسی بررسی کنند تا دولت بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن زمام امور را به دست گیرد و برای حل مشکلات مردم کارش را آغاز کند.
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس اصل 133 قانون اساسی، وزرا توسط رئیس جمهوری تعیین و برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند، در  این راستا براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس جمهوری نیز موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، ضمن تقدیم برنامه‌های کلی، وزرای پیشنهادی خود را که از  تجربه و تخصص برخوردار هستند همراه با شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس ارائه کند. با این حال با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب، امیدواریم این فهرست زودتر از فرصت قانونی به مجلس ارائه شود. وی ادامه داد: پس از اعلام وصول نامه رئیس جمهوری برای معرفی وزرای پیشنهادی، بررسی معرفی‌نامه‌ها و مستندات آن از طریق کمیسیون‌های تخصصی مجلس در کوتاه‌ترین زمان ممکن در چند شیفت کاری توسط نمایندگان انجام خواهد شد.
نماینده  تهران در مجلس تأکید کرد: هیأت رئیسه مجلس برای تسریع در فرایند بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی، جدول زمانی برای حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی آماده کرده که به محض دریافت و‌ اعلام فهرست کابینه، این جدول عملیاتی خواهد شد. موسوی افزود: مطابق آیین نامه، جلسات مجلس یک هفته پس از معرفى کابینه پیشنهادی دولت، براى بحث و بررسى خط‌ مشى و اصول کلى برنامه دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران، به‌طور متوالى و در صورت نیاز به صورت دو یا سه شیفت کاری تشکیل می‌شود تا در نهایت مراحل اخذ رأی اعتماد طی و دولت تشکیل شود. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه با استقرار هرچه سریع‌تر دولت جدید، اقدامات و اجرای برنامه‌های رئیس جمهوری برای حل مشکلات اقتصادی مردم و کاهش فشار معیشتی به مردم آغاز شود، تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی نیز آمادگی دارد در چهارچوب وظایف و اختیارات خود به دولت برای رفع مشکلات کشور کمک کند.
صدور احکام انتصابات پس از مراسم تحلیف
در تحولی دیگر، به دنبال برخی گمانه زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر انتصابات رئیس جمهوری، یک مقام آگاه در دفتر رئیس جمهوری اعلام کرد که صدور احکام انتصابات از سوی رئیسی پس از انجام مراسم تحلیف صورت خواهد گرفت. به گزارش ایرنا، این مقام آگاه با اعلام اینکه احکام انتصابات به محض صدور در پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی ریاست ‌جمهوری منتشر خواهد شد، از رسانه‌ها خواست تا از انتشار هرگونه خبر غیررسمی خودداری کنند. در همین حال، معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار تهران اعلام کرد که امروز اداره‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی تهران به دلیل برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری تعطیل است. غلامرضا عباس پاشا هدف از این تصمیم را سهولت تردد و روان‌سازی ترافیک در برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری عنوان کرد. همچنین پروازهای فرودگاه‌های استان تهران و قزوین هم امروز برای چند ساعتی متوقف خواهد بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7693/1/583718/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها