«ایران» از وضعیت اکران سینماها گزارش می‌دهد

از مورد عجیب «شنای پروانه» تا تجدید خاطره با سینمای دهه 60


فرهنگی/ صدرنشین جدول فروش اکران در سال کرونازده 1400 همچنان فیلم سینمایی «دینامیت» است. این فیلم پس از یک ماه اکران، با در اختیار داشتن 313 سالن سینما، مرز فروش 7 میلیارد و 350 هزارتومان را پشت سر گذاشته است. طبق آمار ارائه شده در سایت سمفا، فیلم مسعود اطیابی در حالی به این موفقیت دست یافته که اکثر سانس‌های سینما (17 هزار و 204 سانس) را در اختیار دارد و بی‌رقیب است.
با وجود این، آن طور که مرتضی شایسته به «ایران» می‌گوید، موفقیت این فیلم در گیشه، صاحبان فیلم‌های پرفروش را به اکران امیدوار کرده است: «9 فیلم پرفروش برای پیوستن به چرخه اکران اظهار تمایل کردند که در میان آنها هم فیلم اجتماعی وجود دارد و هم کمدی و ملودرام.» این در حالی است که در جلسه روز یکشنبه تنها دو فیلم «گیسوم» به کارگردانی نوید به‌تویی و «مورچه‌خوار» ساخته شاهد احمدلو تقاضای اکران کردند و قرار است بعد از عقد قرارداد با سینماداران، به آنها نوبت اکران داده شود. شایسته در این باره توضیح می‌دهد: «شدت گرفتن کرونا نگران‌کننده است و اکران فیلم در این شرایط پرریسک است. صاحبان این 9 فیلم منتظرند ببینند شرایط چطور می‌شود. در صورت تثبیت وضعیت فعالیت سینماها این آثار هم به چرخه اکران اضافه خواهند شد.» طبق گفته او، حدود 240 فیلم پشت خط اکران است و فیلمسازان ناامید از صف طولانی اکران به اکران آنلاین می‌اندیشند. البته آن طور که شایسته تأکید می‌کند این فیلم‌ها قبل از ورود به پلتفرم‌های آنلاین نمایشی باید سه هفته نمایش عمومی در سالن‌های سینما را پشت سر بگذارد.
او همچنین تأکید می‌کند فیلم‌هایی که تمایل به اکران آنلاین دارند باید از شورای صنفی نمایش، مجوز بگیرند: «خیلی از فیلم‌هایی که روانه پرده اکران شده‌اند حمایت دریافت کرده‌اند نباید بدون هماهنگی به چرخه اکران آنلاین اضافه شوند.» به گفته شایسته، اکران فیلم طنز «دینامیت» در ماه محرم ادامه خواهد داشت و فقط در ایام تعطیلی سالن‌های سینما در مناسبت‌های خاص نمایش آن متوقف خواهد شد.
خاطره‌بازی با آثار دهه 60؛ از «دزد عروسک‌ها» تا «سگ‌کشی»
تجربه ناموفق اکران نوروزی و فروش ناامید کننده این آثار باعث شد پردیس‌های سینمایی دارای بیش از 10 سالن سینما، فیلم‌های ارائه شده در شبکه نمایش خانگی همچون «شنای پروانه»، «آن شب»، «آقای سانسور»، «دیدن این فیلم جرم است» و... را همچنان در برنامه نمایش خود قرار دهند. سالن سینما آزادی اما در همکاری با بنیاد سینمایی فارابی تصمیم گرفته فیلم‌های خاطره‌ساز دهه 60 و 70 را دوباره اکران کند.
سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی با اعلام این خبر به «ایران» می‌گوید: « تلاش بنیاد سینمای فارابی برای احیای فیلم‌های خاطره‌انگیز جای تقدیر دارد. تمام فیلم‌های نوستالژیک و شاخص دهه 60 و 70 که به‌صورت نگاتیو بود را احیای رنگ کرده و نسخه دی سی سی پی آن که مناسب پخش در سالن‌های سینماست را تهیه کرده است. ظرف یکی دو هفته آینده نمایش این فیلم‌ها در سینما آزادی آغاز خواهد شد.»
تابستان سال 98 و همزمان با شروع ماه محرم فیلم‌های سینمایی «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی و «پرواز در شب» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور در این پردیس سینمایی اکران ویژه داشت اما با شیوع کرونا این طرح به بن‌بست خورد. حالا در روزهای خلوت اکران، قرار است این طرح با اکران فیلم‌های «نیاز» علیرضا داوودنژاد، «سگ کشی» بهرام بیضایی، «شیر سنگی» مسعود جعفری جوزانی، «دزد عروسک‌ها» محمدرضا هنرمند، «سناتور» مهدی صباغ‌زاده و... از سرگرفته شود. به گفته نوروزی در این طرح حدود 30 فیلم شاخص دهه 60 و 70 در طول سال اکران خواهد شد و در صورت بهبود شرایط، نمایش فیلم‌ها با نشست نقد و بررسی، فرش قرمز و تقدیر از عوامل همراه خواهد بود تا خاطره جمعی برای دوستداران سینمای این دو دهه تجدید شود.

مورد عجیب «شنای پروانه» و «آن شب»

آمار فروش فیلم‌های سینمایی از ابتدای مردادماه از روند متوسط فیلم‌های در حال اکران حکایت دارد. فیلم «دینامیت» با فروش یک میلیارد و 717 میلیون تومانی صدر نشین جدول فروش هفتگی است و پس از آن «خورشید» با ۴۴ میلیون و 249 هزار تومان در رده دوم قرار دارد. از میان فیلم‌های تازه اکران شده دو فیلم «مدیترانه» هادی حاجتمند و «سیاه‌باز» حمید همتی که از اوایل مردادماه روی پرده سینما رفته‌اند، فروش قابل قبولی برای خود ثبت کرده‌اند. «مدیترانه» با فروش 31 میلیون و 142 هزارتومان در رده سوم و «سیاه‌باز» با 16 میلیون و 320 هزارتومان در رده چهارم قرار دارد. «هفته‌ای یک بار آدم باش» با ۱۹ میلیون تومان در رده‌ بعدی فروش هفتگی قرار دارد. «قصه عشق پدرم» به کارگردانی محمدرضا ورزی که 10 سال پس از ساخت روی پرده آمد در هفته اخیر فروش 9 میلیون و 500 هزار تومان را در گیشه برای خود ثبت کرده است. فیلم «تکخال» هم با 5 میلیون و 600 هزار تومان در میانه جدول فروش هفتگی قرار دارد. مورد عجیب جدول فروش اکران پیشی گرفتن «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و «آن شب» کوروش آهاری از دو فیلم‌ اکران نوروز است. این دو فیلم با وجود ارائه در شبکه نمایش خانگی و دسترسی آسان به تماشای رایگان آن در پلتفرم‌های اینترنتی همچنان در برخی از پردیس‌های سینمایی (بالای 10 سالن) سانس نمایش دارند و در هفته گذشته بیش از «خون شد» مسعود کیمیایی و «لاله» اسدالله نیک‌نژاد فروش داشته است. همچنین «شنای پروانه» از ابتدای سال فروش دوبرابری نسبت به «خون شد» را تجربه کرده و «آن شب» هم دو برابر «لاله» بلیت فروخته است. آمار و اطلاعات استفاده‌ شده در این گزارش بر اساس داده‌هایی است که در سامانه فروش سینمای ایران قرار گرفته است.









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7691/1/583548/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها