لیگ برتر فوتبال ایران جمعه به پایان می‌رسد

رونمایی از قهرمان شماره 20


حامد جیرودی
خبرنگار
بالاخره لیگ برتر فوتبال ایران به ایستگاه پایانی اش رسید و هفته سی‌ام این مسابقات جمعه 8 مرداد با انجام 8 بازی همزمان از ساعت 21:15 برگزار می‌شود تا قهرمان بیستمین دوره این رقابت‌ها مشخص شود؛ مسابقاتی که از روز 16 آبان 1399 آغاز شد و قرار است پس از 256 روز به پایان برسد. بازی‌های این دوره لیگ برتر در شرایطی به پایان می‌رسد که پرسپولیس و سپاهان رقابت شدیدی بر سر کسب قهرمانی دارند و به غیر از ماشین‌سازی که سقوطش قطعی شده، سایپا، ذوب آهن و نفت مسجد سلیمان برای بقا تلاش می‌کنند و گل‌گهر، فولاد و تراکتور هم شانس قرار گرفتن در رتبه چهارم و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را دارند. بنابراین در هفته آخر هم شاهد رقابت‌هایی حساس و نفسگیر خواهیم بود.
پرسپولیس در گام آخر قهرمانی
در بازی‌های این هفته، نگاه همه علاقه مندان به فوتبال به ورزشگاه شهدای شهرقدس است، جایی که دیدار پیکان و پرسپولیس برگزار می‌شود. شاگردان یحیی گل محمدی با پیروزی 3-1 که برابر تراکتور کسب کردند، با 64 امتیاز جایگاه‌شان  را در صدر حفظ کردند و می‌خواهند با یک برد دیگر، کارشان را با موفقیت به اتمام برسانند و با کسب پنجمین قهرمانی پیاپی‌شان در لیگ برتر، به افتخاری دیگر در فوتبال ایران دست پیدا کنند. آنها باید در مقابل خودروسازانی قرار بگیرند که در بازی قبل‌شان ماشین‌سازی را 5-0 از پیش  رو برداشتند تا با 40 امتیاز در رتبه هفتم قرار بگیرند و حالا باید دید شاگردان مهدی تارتار چه عملکردی  در این دیدار از خود به نمایش می‌گذارند؟ پیکان و پرسپولیس تاکنون 31 بار در لیگ برتر با یکدیگر بازی کرده‌اند که 22 برد سهم سرخپوشان و 5 برد سهم خودروسازان بوده و 4 بازی هم مساوی شده است. پرسپولیس بازی رفت را 1-0 و با گلی که احمد نوراللهی به‌ثمر رساند، با پیروزی پشت سر گذاشتند. در تقابل‌های دو تیم پرسپولیسی‌ها 56 و پیکانی‌ها 27 گل به‌ثمر رسانده‌اند.
سپاهان امیدوار به معجزه برابر استقلال
دیگر دیدار حساس هفته آخر را استقلال و سپاهان در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌کنند. شاگردان فرهاد مجیدی با برتری 3-1 مقابل نساجی با 56 امتیاز در رده سوم هستند و نتیجه تقابل با اصفهانی‌ها، تأثیری در جایگاه آنها در جدول ایجاد نمی‌کند اما پیروزی در این بازی برای شاگردان محرم نویدکیا از نان شب هم واجب‌تر است. آنها با برد 2-0 که برابر ذوب آهن کسب کردند، در رده دوم 62 امتیازی شدند و حالا با توجه به اینکه در تفاضل گل هم 3 گل از پرسپولیس کمتر دارند، امیدوارند پرسپولیس برابر پیکان بازنده شود یا بدون گل مساوی کند تا آنها با پیروزی 3-0 برابر استقلال به قهرمانی لیگ دست پیدا کنند که کاری سخت به نظر می‌رسد ولی فوتبال است و هزار اتفاق و باید دید رویای سپاهانی‌ها محقق می‌شود یا خیر. البته استقلالی‌ها که در نیمه نهایی جام حذفی به گل گهر خورده‌اند، به این دیدار به چشم یک بازی تدارکاتی بزرگ هم نگاه می‌کنند و باید دید در بازی کلاسیک با سپاهان چه عملکردی را از خود به نمایش می‌گذارند. ضمن اینکه استقلال در این بازی سید احمد موسوی، محمد رشید مظاهری و بابک مرادی را در اختیار ندارد. استقلال و سپاهان، تاکنون در مجموع رقابت‌های مختلف 76 بار به مصاف هم رفته‌اند که استقلال 29 و سپاهان 28 برد کسب کرده‌اند و 20 بازی‌شان هم مساوی شده است. بازی رفت دو تیم را سپاهان در اصفهان 2-0 برد و بنابراین این مسابقه برای آبی پوشان جنبه انتقامی هم دارد. در این تقابل‌ها استقلال 101 و سپاهان 92 گل به ثمر رسانده‌اند.
 جنگ سهمیه و بقا
در سایر دیدارها، صنعت نفت آبادان و ماشین‌سازی در ورزشگاه تختی آبادان به مصاف هم می‌روند. شاگردان سید سیروس پورموسوی پس از باخت 2-0 به فولاد با 34 امتیاز در رده یازدهم هستند و شاگردان علیرضا اکبرپور هم که با 14 امتیاز در رده شانزدهم هستند، آخرین بازی‌شان در لیگ برتر را برگزار می‌کنند و باید آماده حضور در فصل آینده لیگ دسته اول شوند. صنعت نفت بازی رفت را 1-0 به ماشین‌سازی باخت. آلومینیوم در ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک با نفت مسجد سلیمان بازی می‌کند. شاگردان علیرضا منصوریان بازی قبل‌شان را هم 1-0 به سایپا باختند تا سیر نزولی‌شان را با 6 بازی پیاپی نبردن و 4 باخت پی در پی ادامه دهند و با 37 امتیاز در رده نهم هستند. در مقابل شاگردان محمود فکری هم 6 بازی آخرشان را نبرده‌اند و 5 باخت پیاپی داشته‌اند که آخرین آن 2-1 برابر گل‌گهر بود که باعث شده آنها با 28 امتیاز در رده سیزدهم باشند و خطر سقوط را حس کنند. نفت بازی رفت را هم 2-1 به آلومینیوم واگذار کرد. گل گهر در ورزشگاه شهید سردار سلیمانی سیرجان با نساجی دیدار می‌کند. شاگردان امیر قلعه نویی که با 44 امتیاز در رده چهارم هستند، می‌خواهند جایگاه‌شان را حفظ کنند تا برای کسب سهمیه آسیا شانس داشته باشند. شاگردان ساکت الهامی هم با 32 امتیاز دوازدهم هستند و این دیدار برای‌شان تشریفاتی است. گل گهر در بازی رفت 2-1 برنده شد. پدیده در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد با فولاد مسابقه می‌دهد. شاگردان سید مهدی رحمتی در بازی قبل‌شان 2-1 به مس باختند تا سومین شکست پیاپی‌شان را تجربه کنند و با 37 امتیاز در رده هشتم باشند ولی شاگردان جواد نکونام که با 43 امتیاز پنجم هستند، امیدوارند به رده چهارم بروند تا شانس سهمیه آسیایی داشته باشند. پدیده در بازی رفت 2-0 بازنده شد. دیدار تراکتور و سایپا در ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز هم برای هر دو تیم اهمیت دارد. شاگردان فیروز کریمی با 42 امتیاز ششم هستند و هنوز به سهمیه آسیایی می‌اندیشند و امیدوارند مانند بازی رفت 2-1 برنده شوند ولی شاگردان سعید اخباری که با 26 امتیاز پانزدهم هستند، امیدوارند بازی آخرشان را هم ببرند تا در لیگ برتر بمانند. بازی ذوب آهن و مس در ورزشگاه فولاد شهر هم یک بازی سرنوشت ساز برای اصفهانی هاست. شاگردان سید مجتبی حسینی که با 26 امتیاز چهاردهم هستند، می‌خواهند هر طور که شده برنده شوند تا در لیگ بمانند ولی شاگردان محمد ربیعی با 36 امتیاز دهم هستند و دغدغه خاصی برای این بازی ندارند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7687/1/583093/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها