سخنگوی دولت اعلام کرد

محموله‌های جدید واکسن در راه است


سخنگوی دولت، تحریم‌های غیرانسانی را علت اصلی تأمین نشدن بموقع واکسن‌های خارجی دانست و تأکید کرد  ایران جزو نخستین کشورهایی بود که برای تأمین و خرید واکسن، از هر طریق و از هر کشوری اقدام کرد، اما تحریم‌ها مانع انجام تبادلات مالی لازم در این زمینه شد.
علی ربیعی، با اشاره به اینکه سرانجام تحریم‌گران اجازه خرید واکسن از منابع ارزی ما در خارج را صادر کردند، از ورود محموله‌های واکسن آسترازنکا از ژاپن و سینوفارم از چین، مجموعاً به میزان 12 میلیون دوز خبرداد و اعلام کرد که به‌نظر می‌رسد ریل‌گذاری برای برنامه واکسیناسیون عمومی انجام شده و با منظم شدن واردات و تولید داخلی، واکسیناسیون شهروندان در مدار خود بر اساس برنامه واکسیناسیون انجام خواهد شد. به‌گزارش ایرنا، سخنگوی دولت روز گذشته در پرسش و پاسخی مکتوب با رسانه‌ها، با اشاره به اینکه ظرفیت شبکه بهداشتی کشور برای واکسیناسیون فراتر از ۵۰۰ تا۶۰۰ هزار دوز در روز رسیده است، اظهارکرد: فعلاً انجام ۴۲۴ هزار واکسن در روز ثبت شده که امیدواریم مردم بر اساس اطلاعیه‌های صادره وزارت بهداشت اقدام به ثبت‌نام کنند که با این اتفاق در روزهای آتی سرعت واکسیناسیون هم افزایش پیدا خواهد کرد. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه دسترسی فعلی به واکسن به‌گونه‌ای است که واکسن مورد نیاز برای دوز دوم و نیز تکمیل واکسیناسیون گروه‌های سنی اعلام شده از هم اکنون موجود است، اعلام کرد که بزودی فراخوان ثبت‌نام برای واکسیناسیون بیماری‌های زمینه‌ای و بیماران صعب‌العلاج و خاص که تاکنون واکسینه نشده‌اند صادر خواهد شد. ربیعی همچنین از ورود نخستین محموله واکسن آسترازنکا تولیدی ژاپن به کشور خبرداد و افزود که اگر مشکلی پیش نیاید، جمعه محموله دوم یعنی مجموعاً دو میلیون و ۹۰۰هزار دوز این واکسن تکمیل خواهد شد.
او با اشاره به اینکه سبد ۱۰ میلیونی واکسن از چین نیز دو روز گذشته تکمیل شد، ابراز امیدواری کرد که در هفته‌های آتی به رغم تأخیری که کووَکس در ارسال واکسن داشته بتوانیم با توجه به پیش خریدها، محموله‌های جدید واکسن کووَکس را دریافت کنیم.
به‌گفته سخنگوی دولت، به موازات واردات واکسن، تولید داخل نیز افزایش پیدا خواهد کرد و با افزایش پلکانی تولید داخل، در هفته‌های آتی هموطنان دغدغه کمتری خواهند داشت.
ربیعی در عین حال، مسأله مهم‌تر را خستگی مردم از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی دانست و تأکید کرد: شرایط اپیدمی نشان می‌دهد بدون تلاش جمعی و رعایت پروتکل‌ها، قطعاً زمان طولانی‌تری را باید برای غلبه بر یک بیماری، در نظر بگیریم و هزینه‌های بیشتری چه مالی و چه جانی باید پرداخت شود.
هر تحریم جدید ایران شکست می‌خورد
سخنگوی دولت در واکنش به زمزمه‌های تحریم فروش نفت ایران به چین از سوی امریکا نیز با بیان اینکه ثابت شده است که هر سطحی از تحریم علیه ایران محکوم به شکست است، ابراز امیدواری کرد که دولت امریکا بخوبی درس‌های دولت گذشته را آموخته باشد و به دام تحلیل‌ها و برداشت‌های نادرست و مخرب نیفتد.
او با بیان اینکه ما همچنان به بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام مطابق با نص توافق بدون کم و کاست پایبندیم و بنا نداریم که هیچ مسأله دیگری را به مذاکره بگذاریم، افزود: این رویکرد اصولی و مبنایی جمهوری اسلامی ایران است و با تغییر دولت‌ها تغییر نخواهد کرد، البته دولت سیزدهم این اختیار قانونی را خواهد داشت که به شیوه منحصر به خود به مسأله، ابزارها و شیوه‌های دیپلماسی و تحقق اهداف مسامحه‌ناپذیر ملی نگاه کند.
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه دولت دوازدهم تمام مسئولیت خود را برای لغو تحریم‌ها در مذاکرات به سرانجام رسانده است، گفت: اگر محدودیت‌های غیرضروری اعمال شده در قانون مذکور نبود، امروز شاهد نتیجه متفاوتی می‌بودیم.
 دولت در خوزستان کوتاهی نداشته است
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری در پاسخ به اتهام به دولت مبنی بر کوتاهی در رسیدگی به مسائل خوزستان، با تأکید بر اینکه دولت هیچ کوتاهی نداشته و به‌خاطر عامل تحریم، امکان فاینانس برخی از طرح‌های استان از کشور گرفته شد، اظهارکرد: واقعیت این است که خوزستان با کاهش کسری ۱۰ میلیارد متر مکعب بارش‌، یعنی با ۳۳ درصد کاهش آب مواجه شده که عدد بسیار بزرگی است. با این حال، موضوع خشکسالی، قابل کنترل بود اگر کشت‌های وسیعِ خارج از مقررات اعلام‌شده در استان و مصرف سه میلیارد مکعب آب به‌خاطر آن، صورت نمی‌گرفت.
ربیعی اضافه کرد: پس از سیلاب ۹۸، با مجوز رهبر معظم انقلاب اعتباری معادل ۵۰ میلیون یورو در قانون بودجه سال ۹۹ از صندوق توسعه ملی به شرکت آب و فاضلاب اهواز اختصاص داده شد. اولویت‌های اجرایی برای تکمیل بخشی از طرح جامع فاضلاب اهواز با ۵ سرفصل اصلی تعیین شد که تکمیل احداث تصفیه خانه شرق اهواز، احداث ۱۵ باب ایستگاه پمپاژ اصلی فاضلاب، بهسازی و ارتقای ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ اصلی فاضلاب، بخشی از آنها است. او با اشاره به اینکه براساس برآوردهای صورت‌گرفته، فاضلاب خوزستان حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیارد دلار هزینه دارد، ادامه داد: اگر کل این هزینه اختصاص یابد و طرح کامل شود، شاخص بهره‌مندی از خدمات این طرح،، به ۸۰ درصد می‌رسد در حالی که اکنون حدود ۳۸ درصد است. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه از ۲۸ شهر استان، فقط ۱۷ شهر، ‌موافقتنامه سازمان برنامه و بودجه را اخذ کرده‌اند، افزود: بعد از مصوبه دولت در سال ۹۵، در فروردین ۹۶ منابع خوبی برای اجرای آن طرح‌ها داده شد، اما با خروج امریکا از برجام و اجرای تحریم‌ها، متأسفانه این روند متوقف شد. در همان مدت کوتاه اجرای برجام، تصفیه‌خانه‌ شرق اهواز با هزینه ۴۰ میلیون یورو افتتاح شد اما برای ادامه پروژه، به مشکلات مالی برای تأیید فاینانس پروژه برخوردیم. اکنون نیز برای رفع مشکل فعلی آب خوزستان، تصمیم گرفته شد که ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه، آب از سد کرخه خارج شود.
اختصاص 21 هزار میلیارد تومان به خوزستان در 8 سال
سخنگوی دولت با بیان اینکه از سال ۹۲ تا کنون ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های این استان اختصاص یافته است، ادامه داد: بین سال‌های ۹۲ تا ۹۹ استان خوزستان از نظر اعتبارات استانی بین ۳۱ استان دارای مقام اول بوده است و اگر این اقدامات نبود امروز مسأله خشکسالی و کم‌آبی، به مراتب وضعیت بغرنج‌تری پیدا می‌کرد.
ربیعی با اشاره به اینکه در تصمیمات اخیر مربوط به خوزستان نیز، هیأت دولت مقرر کرد دستگاه مسئول تغییری در نحوه توزیع آب در استان انجام دهد، گفت:  یکی از مباحث مهم در دولت این موضوع بود که بازکردن آب به نحوی مدیریت شود که در آینده، از آثار سوء این کار  پیشگیری بشود. در نتیجه این تصمیم، آب به سوی هورالعظیم جاری شده است.
او با بیان اینکه برای تأمین آب آشامیدنی در زمان خشکسالی، در کل کشور باید ۶ هزار الی ۷ هزار روستا با تانکر آبرسانی شود، تصریح کرد: درباره خوزستان هم در این مقطع، با همکاری نهادهای مربوطه تدابیر لازم اتخاذ شده تا به روستاهایی که فاقد آب آشامیدنی هستند، از طریق تانکرها آبرسانی شود.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری اضافه کرد: بر اساس طرحی هم که تهیه شده، مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از محل درآمدهای نفتی کشور به استان اختصاص می‌یابد. همچنین در مصوبه دیگری تصمیم گرفته شد تا برای جبران خسارت واردشده به احشام، مبلغ‌ ۶ میلیارد تومان پرداخت شود.
ربیعی گفت: همچنین قرار شد آب شیرین کن‌های لازم برای شهرهای خرمشهر و آبادان خریداری شود تا در ماه‌های آتی که به‌دلیل ورود زهاب‌های کشاورزی به رودخانه، آب وضعیت مناسبی ندارد، در مواقع ضرورت مورد استفاده قرار بگیرد.
او با بیان اینکه در سال 96 درباره پروژه آب و فاضلاب استان، برای آب ۲۸ شهر و روستاها و مقابله با سیلاب‌ها تصویب شد از فاینانس استفاده شود، اظهارکرد: اما با توجه به تحریم‌ها، مقرر شد در صورتی که امکان استفاده از فاینانس و منابع دیگر، فراهم نشد، وزارت نفت از سهم نفت، ‌مبلغ ۲میلیارد دلار به این طرح اختصاص بدهد. همچنین قرار شد مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای تهیه و نصب آب‌شیرین‌کن‌ها اختصاص یابد تا در شهریور امسال مشکلی برای تأمین آب آشامیدنی با کیفیت پیش نیاید.
سخنگوی دولت یکی از مشکلات استان را کشت شلتوک و برنج آن هم برخلاف مقررات دانست و افزود: بنابر گزارش وزارت نیرو حدود ۹۲ هزار هکتار کشت برنج و شلتوک داشته‌ایم که این سطح از کشت، به آبی در حد بارش استان‌های شمالی نیاز دارد. بنابر گزارش وزارت نیرو ۷۰ مترمکعب از کرخه، آب رها شد تا مورد استفاده قرار بگیرد، اما بعد از ۴ روز این آب به مقصد نرسید، زیرا کشت‌های بین راه آن را مصرف کرده‌اند، به همین خاطر به ناچار باید از کرخه ۱۴۰ تا ۱۶۰ متر مکعب آب خارج شود، البته به نحوی برنامه‌ریزی خواهد شد تا مشکلی در آینده پیش نیاید.
ربیعی تأکید کرد که مسأله خشکسالی را باید جدی‌تر گرفت و درباره‌ آن اطلاع‌رسانی کرد. این موضوعی است که نیاز به همیاری همه ارکان جامعه از دولت و ارگان‌ها گرفته تا سمن‌ها و رسانه‌ها و عموم مردم دارد.
سیاه نمایی علیه دولت جامعه را آزرده می‌کند
سخنگوی دولت این ادعایی  را که تصمیمات دولت روحانی مشکلاتی برای دولت آینده ایجاد خواهد کرد  «سیاه نمایی، به قیمت دولت‌زدایی و ناکارآمد جلوه دادن دولت» خواند و تأکید کرد که خوانش این امر در جامعه، فقط محدود به دولت نمی‌ماند، با این سیاه‌نمایی‌ها روح و روان جامعه نیز آزار دید و نتایج آن امروز در هر سنجشی مشخص شده است.
او با بیان اینکه همه کارنامه ما روشن است، از این دست مدعیان خواست به جای طرح ابهامات کلی، مورد به مورد درباره هر مسأله، مطالب مد نظرشان را بیان کنند تا علت‌یابی تبیینی دولت از مسأله به‌دست آید.
ربیعی، بخشی از مشکلات را ناشی از تحریم خارجی و نیز کسانی در داخل دانست که نخواستند تحریم را ببینند و تمایلی هم برای چاره‌اندیشی نداشتند  اضافه کرد: نگاه کنید در همین چند روز اخیر، یک روز می‌گویند کار عظیم جاسک که اتفاقاً مورد تقدیر بزرگان کشور هم قرار گرفته، یک پروژه نیمه کاره است و یک روز دیگر هم مدعی برنامه‌ریزی برای کمبود کالا می‌شوند. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری تأکید کرد: ما کارنامه سیاهی به جای نگذاشته‌ایم اما کارنامه «سیاه‌نمایی» از سوی رسانه‌های پروژه‌ای خارجی و مخالفان جریانی داخلی به‌جای مانده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7687/1/583086/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها