صدای اعتراض ها به طرح محدودیت کننده مجلس بلندتر شد

تعویق طرح جنجالی


باز هم نوبت به طرح جنجالی مجلس نرسید. نمایندگان که از مدت‌ها پیش، جلسه پس از تعطیلات دو هفته‌ای در تیرماه را برای رسیدگی به طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در نظر داشتند، امروز هم نتوانستند این طرح را در صحن علنی بررسی کنند و آن را به جلسات دیگر موکول کردند.
طبق برنامه قرار بود که در جلسه علنی امروز، بررسی درخواست عده‌ای از نمایندگان به منظور رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای ‌مجازی و ساماندهی پیام‌ رسان‌های ‌اجتماعی براساس «اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی» که در بین برخی رسانه‌ها و عموماً فضای مجازی با عنوان طرح «محدودسازی فضای مجازی» معروف شده، مورد بررسی قرار بگیرد.
اما با اینکه در ساعات ابتدایی جلسه امروز، نمایندگان برای صحبت به عنوان موافق (19 نفر) و مخالف (50 نفر) این طرح ثبت نام کرده بودند، این اتفاق رخ نداد و آنان از ابتدای جلسه در حال بررسی کلیات و جزئیات طرح دو فوریتی الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان بودند.
آن گونه هم که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اعلام کرده، این طرح از دستور خارج نشد بلکه به نوبت امروز نرسید. سیدنظام‌الدین موسوی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیحاتی گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس خارج نشده، بلکه در نوبت دستور کار قرار دارد، ولی «امروز» (روز دوشنبه) نوبت به بررسی آن نرسید. او در ادامه توضیحات خود گفت: روال مجلس این است که تا بخشی از جلسه، دستور کار مطرح می‌شود و بعد وارد تذکر و نطق نمایندگان خواهیم شد، بنابراین گاهی دستورهایی که از قبل اعلام می‌شود، به خاطر طولانی شدن دستورهای قبلی در همان روز مطرح نمی‌شوند. موسوی در پایان اضافه کرد که این طرح به جلسات آینده مجلس موکول خواهد شد.
این طرح که از آغاز رسانه‌ای شدن آن جنجال زیادی به پا کرده نه فقط در بین مردم و کاربران فضای مجازی بلکه در میان نمایندگان هم مخالفت‌هایی را به همراه دارد و به نظر می‌رسد که همین مخالفت‌ها جلوی در دستور کار قرار گرفتن آن را گرفته است.
 دامی برای دولت رئیسی
مجتبی توانگر، نماینده تهران شب پیش از جلسه مجلس مخالفت خود را اعلام کرد و همان حرف مخاطبان را زد و گفت که این طرح هیچ فوریتی ندارد. او در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «اگر قرعه به نام‌ بنده باشد می‌گویم؛ این طرح هیچ ربطی به فرمایشات رهبری مبنی بر ساماندهی فضای مجازی ندارد. هیچ فوریتی ندارد و احتمالاً شورای نگهبان نیز با آن مخالفت می‌کند. از همکاران هم می‌خواهم با آن مخالفت و در دامی که مقابل دولت آقای رئیسی طراحی شده، نیفتند.»
 طرح‌هایی که دردی از مردم دوا نمی‌کند
در روزی که مجلسی‌ها  به دنبال تصویب طرح‌های سیاسی و فرهنگی خود بودند، انتقاد چند نماینده هم شنیده شد که چرا به دنبال موضوعاتی می‌رویم که دردی از مردم دوا نمی‌کند. در جریان بررسی جزئیات طرح دوفوریتی الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان، جلال رشیدی  گفت که باید مجلس انقلابی برای گرانی نان، خودرو و سیمان و قطعی آب و برق جلسه تشکیل دهد نه طرحی را بررسی کند که امکان رسیدگی آن در چند ماه دیگر هم وجود داشت. نماینده مرودشت در اخطار خود گفت: در حال حاضر مردم با گرانی‌های فزاینده دست و پنجه نرم می‌کنند، یک روز نان گران می‌شود و روز دیگر سیمان و خودرو، در این شرایط مجلس طرح‌هایی را بررسی می‌کند که دردی از مردم دوا نمی‌کند. صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران هم با انتقاد از طولانی شدن رسیدگی به جزییات این طرح گفت که مسائل مهم‌تری در کشور از اصلاح آیین‌نامه وجود دارد که بارزترین آن گرانی‌های اخیر است. هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستیم که این روزها گرانی‌ها به سیمان و میلگرد و حتی میوه رسیده که مردم نمی‌توانند بیشتر از نیم کیلو میوه بخرند. ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان هم با تأکید بر اینکه مردم از مجلس انقلابی انتظار حل مشکلات اساسی را دارند، گفت که کشور با مشکلات جدی روبه‌رو است، خوزستان یک طرف و اصفهان و سیستان و بلوچستان هم طرف دیگر و در چنین شرایطی مجلس مشغول بررسی این طرح است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7685/2/582973/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها