گام استراتژیکی دولت در حوزه فاوا به بار نشست


نصرالله جهانگرد
مشاور و نماینده ویژه رئیس جمهور در ICT
جناب آقای روحانی، پنجشنبه هفتم شهریور 92، برای ارائه گزارشی از وضعیت نامساعد و تنگناهای آن روز فاوای کشور و همچنین تبیین جایگاه، اهمیت و برنامه‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آینده اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیت و بویژه اشتغال جوانان و کارآفرینان کشور در معیت جناب آقای دکتر واعظی، وزیر محترم وقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اولین جلسات حوزه فاوا در دولت یازدهم را در خدمت جنابعالی داشتیم که جزو اولین بخش‌هایی بود که جنابعالی بدان توجه داشتید.
دولت یازدهم فاوای کشور را در نهایت از هم پاشیدگی و گسیختگی، قلت ظرفیت‌های ملی زیرساخت‌های توسعه‌ای که شامل شبکه محدود موبایل نسل 2، عدم پوشش بخش زیادی از شهرها و تقریباً عموم روستاها در دیتا و موبایل، فقدان زیرساخت‌های دسترسی دیتا برای عموم مردم و نهادها و بنگاه‌ها و آنچه که هم وجود داشت در تحت یک قاعده نانوشته وغیرمنطقی با حداکثر سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه فاقد توان پاسخگویی به نیازهای شتابنده و همه جانبه کشور بود تحویل گرفت و جنابعالی با دقت و هوشیاری در آن جلسه تمامی محورهای ارائه شده بویژه ظرفیت اشتغال زایی دانش بنیان و تسهیل گری اشتغال و کسب و کار همه حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی را به چالش کشیدید و جلسه معمول نیم ساعته به بیش از چند ساعت و مشارکت به بحث مسئولان اقتصادی حاضرمنتهی گردید و پس از آن جنابعالی به‌طور مرتب در خلال جلسات متعدد پیگیر اهداف مذکور در آن جلسه بویژه فرصت‌های جدید اشتغال و تحول عظیم بخش فاوای کشور بوده‌اید.
آزادسازی تحولات فناورانه و در پی آن صدور مجوزهای موبایل نسل 3و4 صورت گرفت؛ در حوزه فاوا گام استراتژیکی بود که همراه با دستور اجرای برنامه جامع نقشه راه توسعه دولت الکترونیک که در اولین جلسات شورای فناوری اطلاعات به ریاست معاون اول محترم جنابعالی به تصویب رسیده بود سکوی هدایت شتابان و طوفانی پیشرفت‌های برنامه‌های فناوری اطلاعات کشور را در سختی تمام و مرارت‌های مخالفت‌های ناآگاهانه از ضرورت‌های رشد و توسعه نوین کشور با هدایت وحمایت سنگین جنابعالی و ناوبری مدبرانه جناب آقای دکتر واعظی والبته در سایه حمایت‌های رهبر معظم انقلاب برپا نمود.
گام‌های بعدی، تصویب انواع مصوبات قانونی مورد نیاز در مجامع عالی کشور مثل هیأت وزیران، شورایعالی فضای مجازی، شورایعالی اداری و شورای اجرایی فناوری اطلاعات همراه با تخصیص منابع عظیم مالی برای گسترش ظرفیت‌های ملی سنگ بنای زیرساخت‌های رشد وتوسعه نوین کشور را مستحکم نمود. در این راه حدود بیست هزار میلیارد تومان در دولت یازدهم سرمایه‌گذاری اساسی صورت گرفت و تداوم آن در بخش گسترش پوشش نسل 3و4 ودیتا موبایل و دیتا به همه شهرهای کمتر توسعه یافته وتقریباً به همه روستاهای بالای کشور در دولت دوازدهم با تلاش جناب آقای مهندس جهرمی ادامه یافت. امروز 100 درصد جمعیت شهری و بیش از 98.5 درصد جمعیت روستایی از مزایای دسترسی به ارتباطات پهن باند و خدمات روی آن بهره می برند.
این حرکت تحولی عظیم علاوه بر تأمین بستر تعاملات بسیار وسیع ملی بین آحاد مردم، بنگاه‌ها و نهادها، کاهش هزینه‌ها وسهولت فراوان در امور زندگی جاری مردم و افزایش همبستگی‌های ملی، عامل شتاب دهنده ایجاد بیش از پنج هزار شرکت دانش بنیان و صدها هزارفرصت شغلی سالانه در کشور گردیده است. اثر فوق استراتژیک این سرمایه‌گذاری به‌موقع در شرایط بحرانی کرونایی کشور و قطع بسیاری از پیوستگی‌هایی اجتماعی و اداری برای قرنطینه و حفظ سلامتی مردم برهمگان آشکار شد. مخالفان آن روز در دستگاه‌های مختلف اولین بهره برداران نشست‌های ویدیویی از راه دور بر بستر شبکه ملی اطلاعات امروز شدند و بر خوان نعمت ارتباطات با ظرفیت کشور که حاصل راهبردهای جنابعالی و مدیریت پرتلاش وزرای محترم بخش در سایه حمایت بی‌دریغ رهبری معظم کشور به‌دست آمده نشستند و کماکان برطبل طلبکاری غیرمنصفانه هم پیوسته می‌کوبند که شبکه ملی کو و کجاست. در حالی‌که روی همین بستر زندگی و کسب وکار و البته انتقاد می‌کنند.
بحمدالله در دوسال اخیر با ممارست وصرف وقت مستقیم شخص جنابعالی جلسات شورای اجرایی فاوای کشور در بالاترین سطح مدیریت و عملیات تشکیل گردیده و پیگیری منظم دبیرخانه و شخص رئیس دفتر رئیس‌جمهوری سامانه‌های استراتژیک کشور یکی بعد از دیگری به بلوغ مناسب برای ارائه خدمات مربوط به آحاد مردم در سراسر کشور رسیده و به تدریج در اختیار عموم رونمایی گردیده که تعداد مهمی از آنها امروز به قطعیت اجرایی رسیدند و ان‌شاءالله با بهره‌گیری از زیرساخت‌های یکپارچه ایجاد شده و به مرور با رفع تعارضات منافع بخشی در اختیار رشد و توسعه ملی قرار می‌گیرند.
اکنون مردم در سراسر ایران اعم از شهر و روستا بر بستر شبکه ملی اطلاعات و سامانه‌های برپا شده دولتی و خصوصی با یکدیگر مرتبط بوده، انواع مبادلات کالا و خدمات و پرداخت را به‌طور شبانه روزی انجام می‌دهند، به نحوی که در سال 99 با رشد 108درصد از نظر تعداد و 83 درصد از نظر مبلغ معادل 1590 همت نسبت به سال قبل افزایش داشته است. خدمات اطلاعات درمانی لازم را مبادله می‌کنند، آموزش و تعلیم و کسب مهارت صورت می‌گیرد، شفافیت عملکردها روز‌به‌روز بیشتر شده و بر توان امنیت ملی کشور افزوده شده است و مدیران در سطوح مختلف به‌طور نسبتاً کامل می‌توانند چرخه فعالیت حوزه مسئولیت خویش را برخط نظارت و هدایت کنند و صدها امکان دیگر فراهم شده است و ان‌شاءالله با تداوم این تلاش‌ها در آینده نزدیک شاهد شکوفایی وسیع اقتصاد دیجیتالی هوشمند دانش بنیان باشیم.
اجازه می‌خواهم به‌عنوان نماینده‌ای از جامعه تخصصی فاوا و مدیران عملیاتی کشور و به‌عنوان کسی که در طی دوران نزدیک به چهار دولت اخیر جمهوری اسلامی در خدمت طرح و برنامه واجرای این اهداف حیاتی از نزدیک و گاه محوری بوده‌ام، به سهم خود از همت و حمایت، راهبردها و تلاش‌های بی‌دریغ جنابعالی و وزرای محترم بخش قدردانی کنم و مطمئن هستم این زحمات بر جریده تاریخ توسعه ملی کشور حک خواهد شد. جزاءکم‌الله خیرا.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7685/11/582958/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها