یک مقام مسئول استان خوزستان:

حتی یک لیتر از آب خوزستان به خارج از کشور منتقل نمی‌شود


گروه سیاسی/ با فروکش کردن ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای خوزستان، امروز مسائل استان دو جهت‌گیری عمده یافته است؛ رسیدگی به وضعیت بازداشتی‌ها و آزادی آنان و دوم، تداوم تلاش‌ها و اهتمام‌ها برای حل مشکلات استان و کاستن از آلام مردم خوزستان. مهم‌ترین تحول در این زمینه‌ها را می‌توان دستور رئیس قوه قضائیه برای آزادی بازداشتی‌های وقایع اخیر دانست. در همین ارتباط، حجت‌الاسلام موسوی فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» از مسئولان استان تقاضا کرد معترضان بازداشتی استان در اسرع وقت آزاد شوند، آن هم بدون درج سوء سابقه در پرونده آنان. حجت‌الاسلام موسوی فرد با اشاره به اینکه مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب نباید از مردم گله کرد، گفت: تعدادی از جوانان ما با کم آبی مواجه و مشکل داشتن احشام و زمین زراعی، اعتراض کردند، به اینها با رأفت اسلامی عنایت ویژه‌ای شود و در اسرع وقت آزاد شوند و این امر هم به‌عنوان سوء سابقه در پرونده اینها درج نشود. او با تأکید بر اینکه تقاضای مردم عزیز ما و تقاضای این حقیر این است که این جوانان آزاد شوند، افزود: باید نگاه پدرانه به اینها داشت، کسری از آنان فقط برای این آمدند تا صدای خود را برسانند، آن یک درصدی که سوء‌استفاده می‌کنند در جای خود، اما تقاضا این است که اینها با نگاه رأفت اسلامی در اسرع وقت آزاد شوند.
در همین حال، طی روزهای اخیر به دستور مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها جمعی از مدیران ستادی سازمان زندان‌ها با حضور در استان خوزستان، از زندان‌های این استان بازدید و به خانواده زندانیان سرکشی کردند. به گزارش فارس، این بازدید سرکشی، با توجه به مشکلات موجود در استان و ضرورت توجه و مراقبت بیشتر از زندانیان و نیز بازدید و بررسی امکانات موجود در زندان‌های استان صورت گرفت.

اقدامات سپاه برای مدیریت تنش آبی خوزستان
سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز که برای بررسی مسائل استان، از جمله تنش آبی موجود به این استان سفر کرده است، روز گذشته پس از بازدید از مناطق دچار کم آبی در جنوب غرب خوزستان گفت: بتدریج در حال غلبه بر مشکلات موجود هستیم و مشعل‌های امید در دل مردم روشن شده و با اراده مردم، اعتماد به نفسی نیز در مجموعه گروه‌های جهادی برای رفع مشکلات به وجود آمده است. به گزارش ایسنا، سرلشکر سلامی که در حاشیه مرحله دوم اعزام تانکرهای آبرسانی سپاه به استان خوزستان سخن می‌گفت، افزود: امروز از بسیاری از مناطق جنوب غرب خوزستان از جمله منطقه جفیر و رفیع بازدید کردیم. در روند این بازدیدها شاهد صبر و استقامت مردم در مقابل مشکلات ناشی از خشکسالی و کمبود آب و همچنین تلاش همه جهادگران عرصه آبرسانی به مردم بویژه سپاه پاسداران و گروه‌های جهادی بسیج در این مناطق بودیم.
او با اشاره به اینکه آبرسانی با تانکرهای سیار و ثابت جریان داشت، لوله‌کشی‌ها و لایروبی‌ها نیز در منطقه در حال انجام است، افزود: امروز شاهد الحاق مجدد ۴۰ دستگاه تانکر آبرسانی دیگر نیز بوده‌ایم. در مجموع سپاه پاسداران با بیش از ۱۰۰ تانکر سیار که عموماً ۳۰ هزار لیتری هستند در حال آبرسانی به ۸۷ روستای این منطقه است.

تکذیب شایعه ها درباره انتقال آب به خارج از کشور
همزمان با اقدامات سپاه پاسداران و دیگر نهادهای دولتی برای مدیریت تنش آبی در خوزستان، اخبار و گزارش‌های جعلی و نادرست درباره انتقال آب این استان نیز منتشر می‌شود که از سوی مقام‌های این استان تکذیب شد. از جمله این اخبار جعلی، کلیپی است که ادعا دارد آب خوزستان به عراق و کویت منتقل می‌شود.
صابر علیدادی، معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در این باره به خبرگزاری صداوسیما گفت: برخی افراد که اطلاعات درستی در اختیار ندارند، با مقاصد نامعلوم، اقدام به انتشار کلیپ‌های نادرستی کردند که صحت ندارند، آن هم درحالی که حتی یک لیتر از آب خوزستان به خارج از کشور منتقل نمی‌شود. علیدادی افزود: این افراد با حضور روی خطوط طرح آبرسانی غدیر که به شهر‌های آبادان، خرمشهر، سوسنگرد و شادگان آبرسانی می‌کنند، این خطوط را به‌عنوان خطوط انتقال آب خوزستان به کشور‌های عراق و کویت معرفی می‌کنند که ما این موضوع را قویاً تکذیب می‌کنیم.
او با بیان اینکه چنین مسائلی در بحث انتقال آب آشامیدنی از خوزستان به هیچ کشوری صحت ندارد و خروج آب از کشور ایران را تکذیب می‌کنیم، گفت: نیاز آبی خوزستان در شرایط فعلی به سختی تأمین می‌شود و آب به سختی به شهر‌های هدف می‌رسد و مباحث مطرح شده در بحث انتقال آب از خوزستان به کشور‌های همسایه اصلاً درست نیست. معاون سازمان آب و برق خوزستان، تأکید کرد که آب سرمایه ملی برای مردم است و سازمان آب و برق خوزستان نیز به این مسأله اهتمام دارد و اجازه نخواهد داد حتی یک لیتر از این آب هدر برود. او از مردم خوزستان خواست نگران خروج آب از استان نباشند، زیرا این مسأله یک مسأله کاملاً نادرست است. طرح انتقال آبرسانی طرح غدیر در دو فاز در حال اجراست تا نیاز آبی شهر‌های هدف را در خوزستان برطرف کنند.
اظهارات علیدادی درحالی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری هم در سفر خود به خوزستان تأکید کرد که اساساً هیچ طرح انتقال آبی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اجرا نشده است.
اما با‌وجود آرامش حاکم بر خوزستان و افزایش تلاش‌های ملی برای حل مسائل، اقدامات ایذایی نیز در برخی شهرها ادامه دارد. در یک نمونه، روز گذشته در شهر شادگان، هنگامی که برخی مأموران نیروی انتظامی در پمپ بنزین مشغول سوخت‌گیری خودروی خود بودند، توسط دو موتورسوار به رگبار بسته شدند که طی آن 4 نفر از مأموران مجروح شدند. حال مأموران مجروح شده از سوی اشرار، خوب توصیف شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7685/3/582951/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها