رئیس جمهوری منتخب در گفت‌وگوی تلفنی با سلطان عمان:

همسایگان، اولویت دیپلماسی دولت سیزدهم خواهد بود


سید ابراهیم رئیسی، شامگاه شنبه در گفت‌وگوی تلفنی «هیثم بن طارق» سلطان عمان با وی، ضمن تبریک عید سعید قربان گفت: سابقه برادری دو ملت و پیشینه دوستی دو دولت آنقدر ریشه‌دار و مستحکم است که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی هیچ‌گاه نتوانسته آن را تضعیف کند.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری منتخب روابط دو کشور را همواره رو به گسترش توصیف کرد و افزود: با وجود این تعاملات تهران و مسقط با سطح قابل انتظار فاصله دارد لذا باید در اولین فرصت برنامه جامع گسترش روابط اقتصادی دو کشور زیر نظر کارشناسان دو طرف تنظیم شده و با تأیید سران دو کشور اجرایی شود. رئیسی عمان را همسایه‌ای قابل اعتماد و شریکی ارزشمند برای ایران برشمرد و اظهار داشت:‌ با توجه به سطح اعتمادی که بین دو کشور وجود دارد، گسترش روابط در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هدفی کاملاً در دسترس است. رئیس ‌جمهوری منتخب  در پایان  تصریح کرد که  تعامل، گفت‌وگو، رایزنی و هم‌اندیشی با همسایگان در موضوعات و مسائل مهم منطقه، اولویت دیپلماسی دولت سیزدهم خواهد بود.
سلطان عمان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تبریک عید سعید قربان و نیز آرزوی موفقیت برای رئیس جمهوری منتخب ایران گفت: تردید ندارم که روابط بین ایران و عمان قوی باقی خواهد ماند و این روابط دوستانه و سازنده بر تمام تحولات منطقه تأثیر مثبت خواهد داشت. هیثم بن طارق سپس با استقبال از موضع رئیسی درباره تعامل سازنده با همسایگان به عنوان اولویت سیاست خارجی دولت آینده جمهوری اسلامی ایران،‌ اضافه کرد: اعتماد سیاسی متقابل از مهم‌ترین عوامل نزدیکی تهران و مسقط است و نزدیکی هر چه بیشتر روابط دو کشور در راستای تأمین منافع کل منطقه را با جدیت دنبال خواهیم کرد.
ایران ثابت کرده که دوست و شریکی مطمئن و قابل اتکا است
 همچنین روز گذشته، ابراهیم رئیسی یک میهمان خارجی هم داشت. شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر بعد از ظهر یکشنبه در تهران با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش ایسنا، رئیسی در این دیدار با بیان اینکه دو ملت ایران و قطر، برادر دینی و شریک منطقه‌ای یکدیگر هستند، گفت: تهران به روابط با دوحه اهتمام ویژه‌ای دارد و اولویت سیاست خارجی دولت آینده همسایگان خواهند بود.
رئیس جمهور منتخب با اشاره به اینکه ایران ثابت کرده که دوست و شریکی مطمئن و قابل اتکا است، تأکید کرد: اطمینان داشته باشید که ایران خیرخواه همسایگان خود است. رئیسی با بیان اینکه ریشه بروز ناامنی در منطقه را باید در خارج از آن جست‌و‌جو کرد، گفت: راه‌حل استقرار امنیت پایدار و ثبات منطقه‌ای همکاری کشورهای منطقه بر اساس اعتماد متقابل سیاسی و نفی عملی دخالت بیگانگان در منطقه است. وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار با تبریک پیروزی رئیسی و رساندن سلام امیر قطر به وی، گفت: قطر به دنبال همکاری برای تحکیم روابط دوجانبه و نیز تلاش برای تأمین امنیت منطقه با همکاری جمهوری اسلامی ایران است.

مردم باید آهنگ واحد از مجموعه دولت بشنوند
رئیس جمهوری منتخب دیروز هم  با دعوت از مدیران و کارشناسان تراز اول صنعت برق نشست ویژه‌ای را برای بررسی مسائل «صنعت برق کشور» برگزار کرد.  سید ابراهیم رئیسی در این نشست  بر موضوعاتی همچون «برنامه‌ریزی فوری برای حل ناترازی در تولید و مصرف برق»، «تدبیر مناسب برای تعمیر و نگهداری نیروگاه‌ها»، «تسریع در فرایند افزایش 2 هزار و 500 مگاوات به مدار تولید برق کشور»، «ضرورت طراحی الگوی جامع مصرف برای بهینه‌سازی مصرف در بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی»، «توسعه زمینه های واردات و صادرات بهینه برق توسط دولت و بخش خصوصی»، «استفاده از ظرفیت دانشگاهی و نخبگانی کشور برای ارائه راهکارهای نو و دانش بنیان برای حل مسائل صنعت برق کشور» و «بررسی راهکارهای غیر ریالی پرداخت مطالبات پیمانکاران» تأکید کرد.
رئیس جمهوری منتخب در این جلسه همچنین افزود: وزارت نیرو تولید و مصرف را همزمان باید مدیریت کند.
اعمال قانون تعارف بردار نیست. نمی‌شود یک بخش از دولت مجوز بدهد و بخش دیگر مخالفت کند. مردم باید آهنگ واحد از مجموعه دولت بشنوند.
او با تأکید بر اینکه «پایان دوره مسئولیت برخی مدیران، نباید منجر به تأخیر در انعقاد قراردادهای لازم برای تأمین نیاز کشور شود»، افزود: «عدم پیش‌بینی و لحاظ احتمالات در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات مدیریتی، قابل قبول نیست. افزایش مصرف و دمای هوا در تابستان و نیاز نیروگاه‌ها به تعمیر و نگهداری از مسائل قابل پیش‌بینی است.»
نشست ویژه برای بررسی مسائل صنعت برق کشور در ادامه جلسات ویژه‌ای برگزار شد که رئیس جمهوری منتخب در روزهای اخیر با دعوت از مسئولان و کارشناسان مربوط  پیرامون مسائل فوری همچون بحران خوزستان، واکسیناسیون عمومی کرونا و بررسی راهکارهای ریشه‌کنی بسترهای فسادزا در دولت برگزار کرده است.

تماس رئیسی با استاندار خوزستان
رئیس‌جمهوری منتخب همچنین صبح دیروز با قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان ،پیرامون آخرین وضعیت استان تماس تلفنی داشت.
در این تماس تلفنی استاندار خوزستان گزارشی از آخرین تمهیدات و اقدامات صورت گرفته جهت کاهش مشکلات ناشی از تنش آبی و خشکسالی ارائه  و از توجه و پیگیری رئیس‌جمهوری منتخب قدردانی کرد.
رئیس‌جمهوری منتخب نیز در این تماس تلفنی ضمن ابلاغ سلام به مردم استان و قدردانی از همراهی آنها با مسئولان عنوان کرد، مشکلات استان خوزستان جزو اولویت‌های اصلی و مهم دولت آینده خواهد بود. رئیسی همچنین از تلاش‌های صورت گرفته مسئولان استانی در پیگیری مشکلات و رسیدگی به آسیب دیدگان تشکر  و تصریح کرد،  درهمه مسائل آبی و مشکلات ،استان را حمایت خواهیم کرد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7685/2/582945/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها