هنرمندان در فضای مجازی



همچنان هنرمندان در فضای مجازی از دوران سخت مردم خوزستان می‌گویند و برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان اطلاع‌رسانی می‌کنند. از سوی دیگر هنرمندان اولین طلای المیپک ایران را به جواد فروغی که با کسب اولین مدال طلا در المپیک توکیو پرچم ایران را بالا برد به مردم  تبریک می‌گویند.

یاد شاعر ضد ابتذال
2 مرداد 1379 سالروز درگذشت احمد شاملو شاعر است. روزی که بعد از گذشت 21 سال همچنان برای دوستداران این شاعر دردناک و تلخ است. ابراهیم حقیقی گرافیست به این مناسبت تصویری از این شاعر منتشر کرده و نوشته: «شاعر بزرگ، غول زیبا» در صفحه شفیعی کدکنی، ادیب، پژوهشگر و نویسنده که توسط دوستدارانش اداره می‌شود، بخشی از کتاب «با چراغ و آیینه: در جست‌و‌جوی ریشه‌های تحول شعر معاصر ایران» را منتشر کرده است: «شاملو؛ ضد ابتذال‌ترین شاعر عصر ما. شاملو هرچه هست، ضد ابتذال‌ترین شاعر عصر ماست. نیما، اخوان، فروغ، سپهری و... همه مقداری شعر مبتذل، سطر‌های مبتذل دارند. شاملو مثل خاقانی است، با ابتذال دشمن است.‌ اگر از کتاب‌ آهنگ‌های فراموش‌شده بگذریم، تقریباً شعر مبتذل در بساط او به دشواری می‌توان یافت. ممکن است صرف گریز از ابتذال هم هنر نباشد ولی مهم است که مردی، قریب نیم‌قرن و بیشتر، این همه شعر بگوید و حتی یک شعر مبتذل نداشته باشد.»
چهره‌ها
رضا کیانیان بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر سال هاست در حوزه آب با عنوان کمپین «صدای آب»فعالیت می‌کند. او با انتشار ویدیوی قدیمی از خودش که درباره آب صحبت می‌کند نوشت: «این ویدیو پنج سال پیش با شروع محرم از سوی کمپین«صدای آب» منتشر شد. ما با تمام توان حاضر بودیم هر کمکی برای بهبود شرایط آبی کشور انجام دهیم. کمپین صدای آب به دلایلی که مشخص نیست تعطیل شد. اما صدای آب تعطیل نشد! بلکه از حلقوم تشنه خوزستان به فریاد تبدیل شد.»
بهنوش طباطبایی بازیگر هم با انتشار پوستر فیلم «قصه‌های عشق پدرم»‌به کارگردانی محمدرضا ورزی محصول 1391 یادی از مرحوم چنگیز جلیلوند کرده است: «به یاد چنگیزخان بزرگ، که ده سال پیش پدرم بود در «قصه‌های عشق پدرم» اما من مجنون به عشق پدر بودم، اما پدر، مجنون به عشق.»
ارسلان کامکار در صفحه خود خبر از اجرای نمایش «مشاهیر»‌به نویسندگی، طراحی و کارگردانی افشین واعظی داده است و نوشته است: «همزمان با باز شدن فروش سه روز جدید نمایش مشاهیر با بازیگران گروه «فروید» از پوستر اصلی نمایش به طراحی محمدصادق زرجویان رونمایی شد.»
خاطره هنرمند
در صفحه طرفداران سیده توران میرهادی (خُمارلو) که او را مادر ادبیات کودک و نوجوان در ایران می‌دانند به نقل خاطره‌ای از این هنرمند از صمد بهرنگی پرداخته شده است. در این خاطره آمده است: «صمد یک روز به مدرسه فرهاد آمد. به او گفتم در کتاب الدوز و کلاغ‌ها نگاه نوینی ارائه نمی‌دهی: مقصر نشان دادن نامادری در افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه بسیار تکرار شده است. در این مدرسه بچه‌هایی داریم که نامادری دارند. قصه شما برای آنها مناسب نیست. من می‌بینم که این به اصطلاح نامادری‌ها برای بچه‌ها چه قدر زحمت می‌کشند.»
اخبار نشر
نشر ثالث هم عکس کتاب «گفت‌وگو با ایران درودی» به نویسندگی مهدی مظفری ساوجی را که به چاپ چهارم رسیده، منتشر کرده است. در توضیح این کتاب آمده است: «ایران درّودی نامی آشنا در عرصه نقاشی امروز ایران است که بیش‌تر با رنگ‌ها و فضاهای خاص و منحصر به فردش که ملهم از نورهای درونی اویند، شناخته می‌شود؛ نورهایی که هر بار به شکلی در قلم موی نقاش، خود را یافته و بر زمینه‌ای از بی‌تابی‌ها و رؤیاهای او یأس و امیدهای ما را نمایانده‌اند.»
کتابفروشی مستقل طاقچه کرمان هم به معرفی «تخم شر» کتاب آخر بلقیس سلیمانی پرداخت و درباره اینکه چرا باید این کتاب را خواند نوشته است: «چون همه خصلت‌های یک اثر متعلق به حال حاضر را دارد.گرچه سلیمانی به‌عنوان یک نویسنده در حال کار هنوز جا دارد تا به بهترین نسخه خودش برسد اما به نظر می‌رسد تمرینش روی فرم‌های مختلف و تأکیدش روی پایبندی‌های انسانی و اجتماعی‌اش، با خلق هر اثر فاصله‌اش را تا بهترین خودش کمتر کرده و می‌کند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7685/16/582900/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها