منع آمد و شد شبانه، استراتژی جدید افغانستان


بنفشه غلامی/ مقامات افغانستان که با خروج ناگهانی و غیرمسئولانه امریکا از کشور خود، در وضعیت امنیتی سختی گرفتار شده‌اند، برای کاهش بار حملات طالبان به ولسوالی‌های مختلف، منع آمد و شد شبانه اعلام کردند. این در حالی است که رئیس پنتاگون از راه دور به آنها توصیه کرده، بهتر است به جای تمرکز روی حفاظت از مراکز ولایت‌ها و مناطق مهم، به‌دنبال راه‌های کند کردن حرکت طالبان باشند.
به‌گزارش خبرگزاری «فرانس پرس»، با توجه به اینکه طالبان در ماه‌های گذشته از تاریکی شب که به طور معمول توان نظارت ارتش افغانستان بر جاده‌ها کاهش می‌یابد، استفاده کرده‌اند تا بر پیشروی‌های خود بیفزایند، وزارت کشور افغانستان اعلام کرده است، از روز شنبه منع آمد و شد شبانه وضع شده است.
بر اساس این بیانیه این قانون در 31 ولایت این کشور منهای سه ولایت کابل، پنجشیر و ننگرهار اعمال خواهد شد. ساعت منع رفت و آمد نیز از ساعت 10 شب تا 4 صبح اعلام شده است. «فهیم سادات»، رئیس بخش روابط بین‌الملل دانشگاه کاردان در کابل درباره منع آمد و شد شبانه به شبکه خبری «الجزیره» گفته است: «وضع این قانون این پیام را به مردم افغانستان می‌دهد که جنگ به پشت در خانه‌های آنها رسیده است. بنابراین باید همگی دست به دست هم بدهند تا با حملات طالبان مقابله کنند و در این راه دولت و ارتش را تنها نگذارند.
به گزارش «فرانس پرس»، این تصمیم در پی آن گرفته شد که طالبان پس از وقفه‌ای کوتاه در حملات خود که ناشی از تعطیلات عید قربان بود، دیگر بار حملات خود را از سر گرفت. ارتش افغانستان نیز خبر داده است که تنها در 24 ساعت نخست بعد از تعطیلات عید قربان 260 طالب را از پا در آورده است. کارشناسان معتقدند، قدرت‌گیری طالبان از ماه مه که ارتش امریکا دست از پشتیبانی هوایی ارتش افغانستان کشید، آغاز شده است. این گروه در این مدت حدود نیمی از ولسوالی‌های افغانستان را در کنترل خود گرفته‌اند. با این حال برخی خبرگزاری‌ها تأکید کرده‌اند، مناطقی که گرفته شده بیشتر حومه شهرها بوده است و نمی‌توان این پیشروی‌ها را نشانه موفقیت عظیم طالبان دانست. هرچند با توجه به اینکه هم دولت و ارتش افغانستان و هم طالبان در ادعاهای خود مبالغه می‌کنند، قضاوت درباره میزان موفقیت دو طرف دشوار است اما ناظران نظامی معتقدند، اگر ارتش و دولت افغانستان درست حرکت کنند، خواهند توانست مناطقی را که طالبان در ماه‌های اخیر در کنترل گرفته‌اند، بازپس گیرند. در همین ارتباط لوید آستین، وزیر دفاع امریکا که افغان‌ها از او به‌خاطر خالی کردن پشت افغانستان دل پری دارند، توصیه‌هایی به دولت و ارتش افغانستان کرده است. به گزارش «رویترز»، وزیر دفاع امریکا در سخنانی در آلاسکا گفت: «اولین کار نیروهای نظامی افغانستان باید این باشد که مطمئن شوند روند حرکت طالبان را کند کرده‌اند. آنها در حال حاضر تمرکز خود را روی استقرار نیرو در مناطق مهمی مثل کابل، گذرگاه‌های مرزی و زیرساخت‌های حیاتی قرار داده‌اند. در حالی که بهترین روش، کند کردن حرکت طالبان است.» استراتژی پیشنهادی آستین هرچند خطرناک است، اما به اعتقاد ناظران نظامی یک ضرورت است. زیرا تمرکز بیش از حد روی مراکز ولایت‌ها می‌تواند سایر مناطق را آسیب پذیر کرده و زمینه پیشروی طالبان را فراهم آورد.
همچنین به گزارش «طلوع نیوز»، سخنگوی وزارت کشور افغانستان خبر داده است، نیروهای ویژه امنیتی این کشور توانسته‌اند در یک عملیات 3 نفر را به همراه فردی به‌نام مؤمن که آنها را رهبری می‌کرده و طراح حمله موشکی به کاخ ریاست جمهوری بوده، دستگیر کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7685/4/582861/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها