وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بخش قابل توجهی از اقتصاد فرهنگ و هنر مربوط به سریال‌های خانگی است‌


«ســــــــریال‌های خانگــــی هم از منظر اقتصادی و هم فرهنگی جایگاه مهمی در جهان پیدا کرده‌اند و کشور ما هم نمی‌تواند هم از نظر اقتصادی و هم فرهنگی نسبت به این مسأله بی‌توجه باشد و اگر ما نتوانیم در این زمینه تولید داخلی داشته باشیم، مصرف‌کننده روزافزون تولیدات غربی و منطقه‌ای خواهیم شد. همچنین شرایط کرونایی و قرنطینه ایجاب می‌کرد که مردم بیشتر در خانه بمانند و در این شرایط بحث سریال‌های خانگی اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.»
 به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال سید مجتبی محفوظی که «چرا این وزارتخانه توجهی به محتوای سریال‌های خانگی نمی‌کند؟»، گفت: سریال‌های خانگی از زاویه‌های مختلفی دارای فرصت‌ها و مخاطراتی هستند. فرصت‌هایی که سریال‌های خانگی دارند در فضای اقتصاد فرهنگ و هنر اهمیت دارد و باید گفت که بخش قابل توجهی از اقتصاد فرهنگ و هنر مربوط به سریال‌های خانگی است.
 او تصریح کرد: امریکا به طور میانگین سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار از ساخت سریال‌های خانگی درآمد کسب می‌کند و ترکیه هم پس از امریکا بزرگترین تولیدکننــــده ســـریال‌های خانـــگی و تلویزیونی است که ۱۵۰ سریال ترکی به بیش از ۱۰۰ کشور جهان صادر کرده است.
صالحی با بیان اینکه در کنار فرصت‌ها بایــــد نـــگاه آسیب‌شناســــانه‌ای به سریال‌های خانگی هم داشته باشیم، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این دو نگاه را درباره سریال‌های خانگی با هم پیش برد تا هم از فرصت‌های آن استفاده و هم به تهدیدات و مخاطرات آن توجه شود.
او با اشاره به مخاطراتی که ممکن است از طریق سریال‌های خانگی وجود داشته باشد، گفت: مخاطره اصلی که در فضای سریال‌های خانگی می‌تواند مطرح باشد ضعف در مضامین و محتوای سریال‌ها است و ممکن است که مضامین این سریال‌ها سطحی و ناهنجاری‌هایی داشته باشد و از مقررات اخلاقی، دینی، سیاسی و اجتماعی عبور کرده باشد.توجه به حقوق مصرف‌کنندگان هم یکی از مسائل مهمی است که ممکن است در آن مخاطره‌ای به وجود آید و اگر سریالی کشش و محتوای خوبی نداشته باشد، حقوق مصرف‌کننده ضایع می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اقتصاد سریال‌سازی هم مسأله‌ای مهم است و منابع مالی سریال‌سازی باید کاملاً شفاف و با اطمینان نسبی باشد و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقداماتی را انجام دادیم و حتی آیین‌نامه‌ای را در این باره به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم تا در جاهایی که لازم است، مقرراتی در نظر گرفته شود.
صالحی با اشاره به اینکه شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش در حوزه شبکه نمایش خانگی وجود دارد، گفت: هر فیلمنامه‌ای که بخواهد پروانه ساخت بگیرد، ابتدا باید طرح اولیه آن در این شوراها به تصویب برسد و ما اقداماتی را انجام دادیم تا این الزام ایجاد شود که فیلمنامه کامل یک سریال در همان ابتدا به شورای پروانه ساخت ارائه شود.این در حالی است که در گذشته فقط حلقه اول سریال به شورای پروانه نمایش ارائه می‌شد، اما الان باید تعداد زیادی از حلقه‌های یک سریال به شورای پروانه نمایش ارائه شود تا بتواند مجوز دریافت کند. همچنین برای شفافیت در بخش‌های مالی فیلم‌ها و سریال‌هایی که پروانه ساخت می‌گیرند، ابتدا باید یک خوداظهاری مالی داشته باشند و همچنین باید پروانه مالکیت را بگیرند که مشخص شود مالکان آن چه کسانی هستند.ما آیین‌نامه‌ای را در این زمینه تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده‌ایم که اگر تصویب شود، اطمینان بیشتری حاصل می‌شود تا از فرصت‌های سریال‌های خانگی استفاده شود و تهدیدات و مخاطرات آن کاهش یابد.
او با بیان اینکه شورایی که بر محتوای فیلم‌ها و سریال‌ها نظارت می‌کند باید فراقوه‌ای باشد، گفت: بنده معتقدم که در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مسئولانی از سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم و نمایندگانی از کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشته باشند و باید یک شورای فرا قوه‌ای جهت نظارت بر این سریال‌ها وجود داشته باشد. همچنین به‌دلیل سرمایه زیادی که از سریال‌های خانگی به دست می‌آید، باید حتماً منابع مالی هر سریال شفاف باشد تا مصادیقی از پولشویی را نداشته باشیم.
صالحی با بیان اینکه دهه موجود و دهه آینده متکی بر تصویر است، گفت: اقتصاد فرهنگ و هنر و همچنین هویت و دیپلماسی کشورها وابسته به سریال‌هایی است که می‌سازند و کشورها نفوذ و دیپلماسی فرهنگی خود را از طریق سریال‌هایی که می‌سازند، پیش می‌برند. اگر ما می‌خواهیم دیپلماسی دفاعی در برابر مصرف سریال‌های بیگانه و دیپلماسی تهاجمی برای صدور ارزش‌های انقلاب داشته باشیم، نیازمند یک سیاستگذاری راهبردی در حوزه سریال و نمایش خانگی هستیم.
 سریال‌های خانگی ضد دین و فرهنگ اسلامی است
در ادامه جلسه، سید مجتبی محفوظی در تشریح سؤال خود گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به‌دنبال فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد اما بعضاً سریال‌ها و فیلم‌هایی در شبکه نمایش خانگی اکران می‌شود که پر زرق و برق است و در آن روابط نامشروع، اشاعه فحشا، خشونت، خیانت، جنایت و ترویج فرهنگ غربی دیده می‌شود که پیام این سریال‌ها ضد دین و فرهنگ اسلامی است.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: ما نباید مسأله فرهنگ را دست‌کم بگیریم و متأسفانه امروز دشمنان از فرهنگ برای ضربه زدن به ما استفاده می‌کنند و ما نباید فقط به‌دلیل مباحث اقتصادی، فرهنگ خود را زیر سوال ببریم و به‌دنبال آن باشیم که مانند کشوری چون ترکیه سریال‌سازی کنیم.امیدوارم در دولت جدید برای فرهنگ و ارشاد اسلامی یک برنامه متقن وجود داشته باشد چرا که هشت سال است که مسائلی چون امر به معروف و نهی از منکر و حجاب و عفاف تعطیل شده و باید در دولت آینده پیگیری شود. پس از آنکه نماینده سؤال کننده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مباحث خود را درباره موضوع مذکور مطرح کردند، محمدباقر قالیباف اظهارداشت: مسائل فرهنگی و آسیب‌هایی که سریال‌های خانگی دارند، موضوع کاملاً بحق و بجایی است.
وی بیان کرد: از آن جایی که حوزه مسئولیت در زمینه اعطای مجوز به سریال‌های خانگی عوض شده و دیگر در حیطه وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست،  به نماینده مردم آبادان تأکید کرد که پاسخ‌های وزیر به رأی نمایندگان گذاشته نشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق گفته نماینده سؤال کننده، طرح این سؤال در جلسه علنی مجلس از این جهت مهم بود که این مسأله مورد توجه قرار گیرد و امیدوارم صدا و سیما هم در آینده به طور جدی به این موضوع توجه کند. بر این اساس سیدمجتبی محفوظی از به رأی گذاشتن توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصرف شد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7682/12/582667/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها