جولان کرونای دلتا از خوزستان تا گیلان




زهره افشار
خبرنگار
کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برای کنترل بیماری کرونا به زیر 50درصد در کل کشور راه را برای شیوع نوع دلتای کرونا که بسیار مسری‌تر از گونه‌های دیگر این ویروس است هموار کرده و حالا کرونای دلتا از شمال تا جنوب کشور می‌تازد و قربانی می‌گیرد.  بر اساس آخرین آمار درحال حاضر بیشتر از 170 شهر در کل کشور وضعیت قرمز کرونایی دارد و این تعداد همچنان در حال افزایش است.
 شناسایی 10 نفر مبتلا به کرونای دلتا در خوزستان
خوزستان یکی از استان‌هایی که شیوع کرونا بویژه نوع دلتا در آن افزایش داشته تا جایی که وزارت بهداشت تصمیم گرفت برای جلوگیری از روند فزاینده بیماری کرونا در این استان واکسیناسیون خوزستانی‌های 50 ساله به بالا را نیز آغاز کند تا شاید به کنترل بیماری کمک شود. «فرهاد ابولنژادیان» رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن ابراز نگرانی از روند شیوع کرونا در استان از شناسایی ۱۰ مورد کرونای دلتا در خوزستان خبر داد.
وی تأکید کرد: قدرت سرایت این گونه بسیار بالا است ولی حتی قبل از تشخیص قطعی هم ما این موارد را رهگیری کردیم و موارد مشکوک به بیماری را مورد پیگیری دقیق قرار دادیم و از تمام کسانی هم که با این افراد در ارتباط بوده‌اند تست گرفتیم. وی افزود: در نهایت تا روز شنبه 26 تیرماه با تأیید انستیتو پاستور از میان نمونه‌های ارسالی، جواب تست قطعی ۱۰ نفر به کرونای جهش یافته دلتا در استان خوزستان تأیید شده است.  از این ۱۰ فرد مبتلا سه مورد در اهواز، یک مورد مسجدسلیمان، یک مورد ایذه، یک مورد رامهرمز و یک مورد در ماهشهر بوده‌اند، همچنین سه مورد از اتباع کشور عراق هم در آزمایشگاه مرزی شلمچه شناسایی شدند که از ورود این افراد به خوزستان جلوگیری شد. وی با اشاره به اینکه اولین موردی که شناسایی شد از اتباع یکی از کشورهای همسایه شرقی بوده، تصریح کرد: از تمام کسانی که با افراد مبتلا به کرونای دلتا در ارتباط بوده‌اند نه تنها تست گرفته شده بلکه تا مشخص شدن جواب تست خودشان در قرنطینه خواهند بود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان کرد: با توجه به خطری که شیوع این ویروس برای خوزستان دارد باید هر چه سریع‌تر اقدامات مداخله‌ای و پیشگیرانه با وسواس بیشتری انجام شود و محدودیت‌ها به‌صورت تشدید یافته اجرا شوند.  قدرت سرایت این ویروس بسیار بیشتر از نمونه‌های قبلی است لذا از مردم می‌خواهیم ضمن رعایت بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی از ترددهای غیرضروری خود‌داری و از شرکت در هرگونه تجمع و مراسم گروهی و خانوادگی پرهیز کنند.
6شهر گیلان قرمز هستند، مسافران رعایت کنند
 در همین حال «آبتین حیدرزاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم به «ایران» گفت: در استان ما نیز همانند دیگر استان‌ها گونه دلتای کرونا در حال افزایش است. به گفته وی در حال حاضر 6 شهر استان گیلان شامل شهرهای رشت، آستارا، خمام، رودبار، رودسر و انزلی در وضعیت قرمز کرونا هستند. وی تصریح کرد:تاکنون بیش از 10 نفر مبتلا به نوع دلتای کرونا در استان شناسایی شده که پس از مثبت شدن تست پی‌سی‌آر موارد مشکوک به علوم پزشکی تهران و انستیتو پاستور برای شناسایی نوع دلتا ارجاع شد. وی با اشاره به اینکه اولین علامت نوع دلتای کرونا علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد، از مسافرانی که به‌هر دلیل به توصیه‌های مسئولان برای سفر نکردن به گیلان گوش نمی‌دهند خواست حداقل از تماس مستقیم و بدون ماسک با میزبانان و مردم سطح شهر‌های گیلان خود‌داری کنند و به محض داشتن علائم به مراکز بهداشتی مراجعه کنند. وی تأکید کرد: درست است که شاید مردم از رعایت پروتکل‌ها خسته شده‌اند اما واقعیت این است که هنوز کرونا در کمین است و بالا بردن سطح رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی می‌تواند بزرگ‌ترین کمک برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7682/9/582652/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها