رئیس دستگاه قضا پای حرف اصحاب رسانه نشست

اژه‌ای:اعتماد مردم مهم‌ترین پشتوانه برای نظام است


گروه سیاسی/ رئیس دستگاه قضا در نخستین هم‌اندیشی خود با نخبگان، میزبان اصحاب رسانه بود. مدیران برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در این نشست، ضمن ارائه پیشنهاداتی به غلامحسین محسنی اژه‌ای، انتقاداتی را هم نسبت به برخوردهای قوه قضائیه با برخی پرونده‌ها مطرح کردند.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در امیدآفرینی و آرامش بخشی به مردم بی‌بدیل است، گفت: لازم است سازوکاری برای استفاده از ظرفیت‌ها و ایده‌ها در قوه قضائیه با کمک خود اصحاب رسانه طراحی شود. اژه‌ای با تأکید بر فهم درست از حق و اجرای آن و همچنین استقامت در راه حق، نقش رسانه در تحقق عدالت، هموار کردن مسیر عدالت و ارتقابخشی به آگاهی مردم به حقوق خودشان و جامعه را بسیار مهم دانست. او اضافه کرد: رسانه می‌تواند به مردم آگاهی دهد تا حقوق خود و راه استیفای حق را بخوبی بشناسد تا هم به آنها تعدی نشود و هم آنکه بدانند اگر تعدی کنند، چه عواقبی دارد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، اژه‌ای با بیان اینکه آگاهی انسان از لوازم ضروری اجرای عدالت است، گفت: نقش رسانه در مطالبه‌گری و پاسخگو کردن همه آحاد جامعه اعم از مسئول و غیر مسئول و همه افراد و نهاد‌هایی که وظیفه اجتماعی دارند، حائز اهمیت است. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در این شرایط بشدت نیاز به فهم مشترک در موضوعات مختلف داریم، گفت: اگر بین رسانه و دستگاه‌های مختلف مانند قوه قضائیه، دولت و مجلس فهم مشترکی نسبت به مسائل و موضوعات وجود داشته باشد، هر کسی به درستی می‌تواند نقش خود را ایفا کند.
اژه‌ای همچنین با اشاره به موضوع رسانه آزاد و آزادی رسانه گفت: نقد در قانون مطبوعات تعریف شده، اما برخی موارد که مطرح می‌شود مصداق تخریب و حتی توهین است که باید با یک مرزبندی دقیق و شفاف، حساب آنها را از نقد سازنده جدا کنیم.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی برای هر حکومت و دستگاهی مهم است، گفت: اعتماد مردم مهم‌ترین پشتوانه برای نظام ما به عنوان یک نظام مردمی است و اگر اعتماد مردم را نداشته باشیم در بسیاری از کار‌ها موفق نخواهیم شد. بدون تردید یکی از الزامات افزایش اعتماد مردم صداقت و به حساب آوردن مردم و بهره‌مندی از ظرفیت‌های آنهاست.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه از دوران جوانی و بیش از ۵۰ سال است که اعتقاد دارم توده مردم مسائل را بخوبی متوجه می‌شوند و درک می‌کنند و اگر صادقانه واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذاریم اعتماد آنها را جلب می‌کنیم، گفت: بهره‌برداری‌های خاص و مقطعی از مردم کار ناپسندی است و اگر مردم احساس کنند ظاهرسازی می‌کنیم و حرف‌های خوب را برای رسیدن به اهداف و اغراض سیاسی بیان می‌کنیم سخن ما را نمی‌پذیرند.
اژه‌ای با استقبال از همکاری و هم‌اندیشی با اصحاب رسانه گفت: باید با کمک همدیگر مسائل و آسیب‌ها را احصا و راه حل آنها را بررسی کنیم و به هر میزان بتوانیم فاصله در فهم مشترک درباره مشکلات را کاهش دهیم تا بهتر بتوانیم مسائل را حل کنیم.
اژه‌ای با اشاره به تماس با نخبگان از سوی دفتر رئیس قوه قضائیه و اخذ نظرات، پیشنهادات و انتقادات از سوی طیف‌ها و سلایق مختلف فکری بلافاصله پس از انتصاب به ریاست دستگاه قضا گفت: اگر چه فرصت مطالعه همه نظرات دریافت شده نبود، بخش عمده نظرات را که به‌صورت تلفنی یا مکتوب فرستاده شده مطالعه کردم و به همکارانم گفتم که اینها را برای بررسی بیشتر و عمیق‌تر دسته‌بندی و اولویت‌بندی کنند.
این نظرات باید با نگاهی مبتنی بر واقعیت‌ها بررسی شود و برای آنها راهکار پیدا کنیم و اگر بخواهیم برای آنها در اتاق‌های دربسته تصمیم‌گیری و دستورالعمل صادر کنیم اثری نخواهد داشت و این اتفاق هم نمی‌افتد حتماً در این خصوص با ارائه دهندگان ایده و نظرات همفکری می‌کنیم.
 توصیه‌های اصحاب رسانه به اژه‌ای
اما در ابتدای این نشست، تریبون به اصحاب رسانه داده شد تا پیشنهادات خود را به رئیس دستگاه قضا اعلام کنند. آنان هم از آزادی مطبوعات گفتند و از برخی برخوردهای  قوه قضایی با بعضی پرونده‌ها انتقاد کردند.
متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه خوشحالیم که درب اتاق رئیس قوه قضائیه روی اهالی رسانه باز است، گفت: امیدواریم دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی کار‌هایی را که انجام داده است برای مردم بازگو کند و به دادن وعده برای کار‌هایی که می‌خواهد انجام دهد، اکتفا نکند.
«خلفی‌زاده» مدیرعامل خبرگزاری آنا نیز با اشاره به عزم دستگاه قضا برای مقابله با قاچاق کالای سازمان یافته در کشور، از بلاتکلیفی در راه‌اندازی کامل سامانه جامع تجارت انتقاد کرد و گفت: این سامانه باید به صورت صددرصدی فعالیت داشته باشد تا هم جلوی قاچاق کالا گرفته شود و هم چرخ تولید در کشور بچرخد.
«مظفری» مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد با بیان اینکه انتخاب آقای اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضائیه لرزه بر دل مفسدان انداخته است، گفت: امروز خواست مردم این است که مبارزه با فساد به صورت شعاری نباشد.
«تیرانداز» مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز طی سخنانی با بیان اینکه امروز تمرکز دشمن بر بی‌تدبیر نشان دادن نظام و مسئولان نظام و در نهایت حمله به اساس حکومت دینی است، گفت: در راستای افزایش سرمایه اجتماعی نظام، لازم است که مبنای تصمیم‌گیری‌های مهم درخصوص برخی پرونده‌ها برای مردم تبیین شود.
«شفیعیان» مدیرمسئول پایگاه خبری انصاف‌نیوز هم خواستار آن شد که همه رسانه‌ها بتوانند جلسات دادگاه‌ها را پوشش خبری داده و از وضعیت زندان‌های کشور گزارش تهیه کنند.
«ایمانجانی» مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان هم در سخنانی گفت: باید سازوکار شفافی برای به نتیجه رسیدن پیشنهادات اصحاب رسانه به دستگاه قضایی پیش‌بینی و عملیاتی شود.
«بهزادی» سردبیر روزنامه اعتماد هم با اشاره به بحرانی که مطبوعات کشور به آن دچار شده‌اند، گفت: باید به مطبوعات آزادی داد و در مقابل از آنها پاسخ خواست.
«گنجی» مدیرمسئول روزنامه جوان هم در سخنان خود پیشنهاد داد که دستگاه قضایی کشور، عکس قاضی فاسد را به رسانه‌ها بدهد و ما هم قول می‌دهیم که عکس او را با عنوان «قاضی فاسد و متخلف» در صفحه نخست روزنامه و خبرگزاری خود منتشر کنیم.
«قلی زاده» مدیرعامل خبرگزاری تسنیم هم در این نشست با بیان اینکه احیای سرمایه اجتماعی نظام یکی از خواسته‌های امروز اصحاب رسانه از مسئولان است، گفت: در دوره جدید قوه قضائیه، برخورد با مفاسد باید به صورت بسیار جدی‌تر از گذشته ادامه پیدا کند تا مردم ببینند از عزم دستگاه قضا برای مقابله با مفسدان کاسته نشده است.
«قوچانی» سردبیر روزنامه سازندگی نیز با اشاره به کاهش ملموس توقیف مطبوعات در دوره ریاست آیت‌الله رئیسی بر قوه قضائیه، بر ضرورت نوسازی رسانه‌ای در کشور تأکید کرد.
«محمدی» سردبیر سایت خبری عصرایران هم در این جلسه بر ضرورت معرفی برخی قضات فاسد از سوی رسانه‌ها تأکید کرد و این اقدام را دارای آثار مثبت و بازدارنده فراوانی دانست.
«احدیان» مدیرمسئول روزنامه خراسان نیز در این نشست مبارزه با فساد را مهم‌ترین محور در اقدامات دستگاه قضایی دانست و خواستار اعلام موضع قاطعانه قوه قضائیه درخصوص مسائل مهم مطرح شده از سوی رسانه‌ها که در جامعه ایجاد حساسیت کرده‌اند، شد.
«حیدری» مدیرعامل خبرگزاری ایلنا هم وجود برخی اختلاف‌نظر‌های نهاد‌های امنیتی در خصوص بعضی از پرونده‌ها را زیبنده ندانست و با اشاره به ضرورت مقابله قوه قضائیه با فساد در هر نوع و شکل آن گفت: دستگاه قضا باید از برخورد‌های جناحی در زمینه مقابله با مفسدان پرهیز کند.«حیدری» مدیرمسئول سایت خبری رویداد ۲۴ نیز در این جلسه گفت: قوه قضائیه باید تلاش کند تا هر اندازه که ممکن است از مداخلات دادستان‌ها در امور داخلی دولت جلوگیری کند چرا که این مداخلات در وهله نخست به خود دستگاه قضایی آسیب می‌رساند.
حجت‌الاسلام «دعایی» مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، رئیس قوه قضائیه را دارای صفاتی همچون قاطعیت، صراحت و رأفت دانست و گفت: آقایان رئیسی و اژه‌ای، جلوه‌هایی از معرفت موجود در شهیدان بهشتی و قدوسی هستند. او رسانه‌ها را بازوی توانمند قوه قضائیه دانست و گفت: این رسانه‌ها هستند که با اخبار و اطلاعات دقیق خود می‌توانند زوایای تاریک هر موضوع و ماجرایی را برای قوه قضائیه روشن سازند.

تأکید رئیس قوه قضائیه بر پیگیری مشکلات مردم خوزستان

رئیس قوه قضائیه روز گذشته در جلسه شورای عالی قضایی با مفید دانستن سفر هیأت ویژه بررسی مشکلات آب مردم خوزستان به این استان، به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی مأموریت داد موضوع را تا حصول نتیجه روشن و قطعی و حل مشکل و جلوگیری از تکرار مشکلات مشابه پیگیری کنند و گزارش آن را نیز به اطلاع مردم برسانند.
محسنی اژه‌ای در عین حال از مردم خوزستان نیز خواست تا اجازه ندهند دشمنان از مطالبات بحق آنها سوءاستفاده کنند و در عین حال به دادستان حوزه قضایی مربوطه مأموریت داد مواردی که منجر به آسیب دیدن یا کشته شدن افراد شده با جدیت و فوریت پیگیری و با عوامل این اقدامات برخورد کند تا موضوع برای همگان روشن شود.رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت کنترل بازار در این شرایط تأکید کرد و گفت: در برخی بخش‌های بازار نابسامانی‌هایی وجود دارد و در این شرایط که مردم زیر فشار دشمن هستند، برخی بی‌تدبیری‌ها و کم‌تدبیری‌ها هم اضافه شده است.
او با بیان اینکه «انصاف نیست بازار و گرانفروشی‌هایی  را که وجود دارد رها کنیم و اجازه دهیم افراد فرصت‌طلب هم با فشار مضاعف به مردم سودجویی کنند»، گفت:  دادستان کل کشور موظف است در موضوع کنترل بازار به کمک تعزیرات رفته و اقدامات لازم را انجام دهد.رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش از عملکرد مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه در شناسایی و بازداشت ۱۹ نفر از عناصر فاسد و کارچاق‌کن در تهران اعم از ۱۵ وکیل و چند کارمند دادگستری در روز‌های اخیر تقدیر کرد. او تصریح کرد که اقدامات چند فرد خاطی آثار سوءیی از جمله ذهنیت سازی منفی در مردم نسبت به کارکنان خدوم دستگاه قضایی داشته و نسبت به آنها سوءظن به وجود می‌آورد به‌نحوی که ۸۰ هزار وکیل را بدنام کرده و موجب بی‌اعتمادی مردم به نظام قضایی می‌شود و بر همین اساس رسیدگی سریع به این پرونده و اطلاع‌رسانی درباره آن باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه به فضل پروردگار در ایام انتخابات مطلقاً آنچه مورد نظر دشمنان و بدخواهان در خارج و داخل بود رخ نداد و تلاش کردند از شرایط فعلی و انتقال دولت استفاده کرده و فشار بر مردم را بیشتر کنند تا کاسه صبر و حوصله مردم لبریز شود، اما ان‌شاءالله این بار هم تیر آنها به سنگ می‌خورد، افزود: مردم و مسئولان همه باید مراقب و مواظب باشند تا ناخواسته در زمین دشمن بازی نکرده و در فضایی که دشمن ایجاد می‌کند قرار نگیرند.او با بیان اینکه مردم ما هوشیارند و مطالبات بحق خود را از مسیر درست پیگیری می‌کنند و قطعاً اجازه نمی‌دهند بدخواهان در صفوف آنها رخنه کنند، به نیرو‌های امنیتی نیز متذکر شد که مراقبت کنند تا برخی افراد ناخواسته فریب عوامل دشمن را نخورده و در دام آنها نیفتند.رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش رئیس سازمان زندان‌ها درباره تدابیر به‌کار گرفته شده در جهت کنترل سویه دلتای بیماری کرونا در زندان‌های کشور به دادستان کل کشور به‌عنوان نماینده قوه قضائیه در ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا دستور داد موضوع تسریع در روند واکسیناسیون زندانیان کل کشور را در این ستاد پیگیری کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7682/3/582635/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها