قدردانی حامد کرزای در نشست «افغانستان، صلح و امنیت پایدار» از ایران

ولایتی: نخبگان افغانستان توطئه‌ دشمنان را ناکام می‌گذارند



نشست «افغانستان صلح و امنیت پایدار» به میزبانی کشورمان و با حضور گروه‌ها و طرف‌های مختلف افغانستانی و بین‌المللی تأثیرگذار در روند صلح افغانستان از جمله حامد کرزای رئیس جمهوری سابق این کشور برگزار شد. علی‌اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در این نشست بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت بزرگ افغانستان در مسیر صلح، امنیت و توسعه تأکید کرد و با اشاره به اینکه تاریخ افغانستان مشحون از رشادت‌ها و مقاومت مردم برابر استعمارگران و سلطه جویان از زمان حمله ارتش سرخ تا مقاومت مقابل اشغالگری امریکا و ناتو بوده است، گفت: مردم افغانستان همواره مقابل هرگونه تجاوز و زیاده‌خواهی ایستادگی کرده‌اند و نظامیان تا دندان مسلح شرق و غرب، مقابل اراده و ایستادگی آنان، شکست خورده و مجاهدان افغانستان، فداکاری‌ها و رشادت‌ها کردند تا پرچم آزادی، مقاومت و ایستادگی در این کشور برافراشته شود.
به گزارش ایرنا، ولایتی با یادآوری شجاعت مبارزانی همچون احمد شاه مسعود، عبدالعلی مزاری، برهان الدین ربانی، مولوی منصور و دیگر شهدای افغانستان که در مقابله با اشغالگری، استقلال و سرافرازی تاریخ معاصر افغانستان را رقم زدند، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان تقویت برادری بین آحاد ملت شریف افغانستان که سهم بزرگی در گذشته تمدن اسلامی داشته‌اند، است چرا که متأسفانه تجربه بیش از ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد با تحریک بیگانگان، جنگی خونین و فراگیر بین اقوام مختلف که هزاران سال با یکدیگر با دوستی و مسالمت زندگی کرده‌اند، روی داده است و خسارات عظیم و غیر قابل جبرانی را به‌دنبال آورده، لذا با هوشیاری باید در جهت تقویت برادری و اخوت گام برداشت. او همچنین با انتقاد از رویکرد امریکا در حمله نظامی افغانستان و۲۰ سال اشغال این کشور، افزود: امریکا به جای عمران، آبادانی، رونق و شکوفایی، آثار زیانبار و سنگین، جنایت‌ها و فجایع بسیاری را در این کشور مرتکب شد و به‌رغم توهمات اولیه، با سرافکندگی و ذلت، کشور مجاهدین سرافراز را ترک می‌کند هر چند که باز در تلاش هستند هر آنچه را که از آبادی مانده  تخریب کنند و با تحریکات شیطانی میان مردم شریف افغانستان، تفرقه بر جای گذارند، اما نخبگان و فرهیختگان افغانستان، با آگاهی از نیت شوم آنان، این توطئه‌ها را ناکام خواهند گذاشت.
حامد کرزای رئیس‌جمهوری سابق افغانستان و دیگر سخنران این نشست نیز با تأکید بر اینکه هر چه زودتر باید صلح در افغانستان برقرار شود مذاکرات صلح در تهران را قدم مهمی در جهت دستیابی به صلح دانست و از جمهوری اسلامی ایران برای بنیان گذاشتن این مذاکرات قدردانی کرد. او در عین حال بصورت توأمان خواستار پیوستن ایران به مذاکراتی شد که از سوی روسیه و چین و امریکا و پاکستان برای کمک به روند صلح افغانستان پیگیری می‌شود. به گزارش ایسنا، کرزای با بیان اینکه «حمله به افغانستان با ادعای مبارزه با تروریسم در تضاد آشکار با شعاری که تبلیغ می‌کردند، بود و من از همان آغاز این گونه نحوه مبارزه با تروریسم که باعث تقویت افراطی آن شود مخالفت کردم تا جایی که پیمان امنیتی با امریکا را به ضرر کشور دانستم»، افزود: «اینک خروج نیروهای امریکایی در شرایطی انجام می‌شود که جنگ مردم افغانستان را به ستوه آورده است. هر چند باعث حل مشکلات امریکا با طالبان شد اما موجب خاتمه جنگ و خونریزی در کشور ما نشد.»کرزای خروج امریکا از افغانستان در شرایط حال حاضر را غیرمسئولانه توصیف کرد و ادامه داد: «طرحی که از سوی جو بایدن برملا شد این بار به صورت ناخواسته بر مردم افغانستان تحمیل می‌شود. اما باید از پیامدهای آن در منطقه جلوگیری شود و برقراری صلح هر چه زودتر در افغانستان صورت گیرد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7682/2/582632/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها