وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به سمنان:

مجوز چاپ کتاب در دولت تدبیر و امید سالانه به بیش از ۱۰۰هزار عنوان رسید


گروه فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در مراسم افتتاح چند طرح فرهنگی و هنری از جمله افتتاح نمایشگاه آثار تجسمی هنرمندان استان، رونمایی از وبگاه مرتبط با چشم‌انداز سمنان برای پایتختی کتاب ایران، گشایش یک باب کتابخانه در مهدیشهر وشرکت در همایش پیش‌کنگره نکوداشت آیت‌الله العظمی حسینی شاهرودی به استان سمنان سفر کرد. در حاشیه این سفر سیدعباس صالحی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران، به پرسش‌های اهالی رسانه درباره مسائل مختلف حوزه فرهنگ و هنر پاسخ گفت. او در بخشی از صحبت‌های خود علاوه بر اعلام میزان خسارت کرونا و توضیح درباره شهرهای خلاق و دیگر مسائل به بحث تولید کتاب نیز اشاره کرد و گفت: سال ۹۹ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد کتاب‌هایی که مجوز چاپ و انتشار گرفتند تا حدود ۹۰ هزار عنوان کاهش یافت اما همچنان نسبت به سال ۹۲ و آغاز دولت تدبیر و امید به مراتب بیشتر بود.
آسیب‌های کرونایی
صالحی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا، درباره خسارت کرونا به حوزه زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس آخرین برآورد در پایان اردیبهشت ۱۴۰۰، خسارت کرونا به فرهنگ و هنر کشور ۹۰ هزار میلیارد ریال است. او با بیان اینکه این میزان زیاد خسارت غیرقابل چشم‌پوشی و انکار است، گفت: شرایط خاص دولت و مشکلات موجود، بر توانایی دولت در جبران این خسارت ها تأثیر منفی گذاشت با این حال به منظور پرداخت تسهیلات معیشتی به هنرمندان تا حد توان تلاش شد که پرداخت ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات معیشتی حداقلی به هنرمندان آسیب دیده از کرونا بخشی از این کمک‌ها بود. در مرحله اول تسهیلات از طریق سامانه کارا هفت میلیارد ریال به هنرمندان پرداخت شد و ثبت‌نام مرحله دوم نیز در حال انجام است. نوعی دیگر از حمایت‌ها این بود که ۶ ماه حق بیمه هنرمندان به حساب بیمه‌شدگان بازگردانده شد. او افزود: ۸۰ هزار نفر در صندوق اعتباری هنر عضویت دارند که از این تعداد، حدود ۲۰ هزار نفر شاغل در جاهای مختلف هستند و ۶۰ هزار نفر بیمه شده بیمه هنرمندان هستند. نکته دیگر این است که خبرنگاران به‌عنوان مشاغل پرخطر شناسایی شدند و از اولویت‌های واکسیناسیون هستند. ثبت‌نام این افراد در حال انجام است و طی ماه‌های آینده با تأمین واکسن، واکسیناسیون خبرنگاران انجام می‌شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به موضوع شهرهای خلاق اشاره کرد و گفت: از مجموع یک هزار شهر ایران، ۲۶۰ شهر در طرح شهرهای خلاق شرکت کردند و بر اساس قضاوت داورها، شهرهای خلاق در رسته‌های مختلف انتخاب شدند. شهرهایی که در عناوین مشترک انتخاب می‌شوند، با ادغام با یکدیگر شبکه شهرهای خلاق را تشکیل می‌دهند. هر شبکه باید حداقل شامل پنج شهر باشد، از این‌رو تا کنون شبکه‌ای از شهرهای خلاق در کشور تشکیل نشده است. صالحی افزود: این عناوین فرصتی برای ارتقای فرهنگ و اقتصاد هنر را در اختیار شهرها قرار می‌دهد و لازم است هم ستاد وزارتخانه وهم ستاد شهرهای منتخب از این موقعیت استفاده حداکثری کنند. او با اشاره به‌عنوان سمنان، شهر خلاق سفال و سرامیک گفت: با معرفی آثار سفال و سرامیک سمنان در داخل شهر و در مسیرهای مسافران می‌توان سفال را به‌عنوان سوغات و دیدنی‌ فرهنگی و هنری این شهر معرفی کرد.
سمنان و «پایتخت کتاب ایران»
سیدعباس صالحی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به رقابت‌ بسیاری شهرها در به دست‌آوردن عنوان «پایتخت کتاب ایران» از سمنان به‌عنوان یکی از شانس‌های این رقابت نام برد و گفت: در طرح پایتخت کتاب، به مرور زمان رقابت‌ها سخت‌تر و تنگاتنگ‌تر می‌شود زیرا تعداد شهرها و طرح‌های خلاقانه ارائه شده به مرور افزایش می‌یابد. شهر سمنان با توسعه فعالیت‌های کتابخوانی و جام باشگاه‌های کتابخوان و همچنین ارائه چند طرح نو و خلاقانه اقبال زیادی برای دستیابی به‌عنوان «پایتخت کتاب ایران» دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7673/1/581697/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها