پیشروی موج قرمز کرونا

- افزایش شهرستان‌های قرمز کرونایی به عدد ۱۴۳ - تعداد مبتلایان به ویروس دلتا بالا رفت - فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران: پیک پنجم کرونا در تهران شکل گرفته است

گروه اجتماعی : دو خبر خوب یکی واردات یک میلیون دوز واکسن خارجی و دوم؛ ارسال محموله‌ای از واکسن کووبرکت به مناطق محروم استان‌های جنوبی و جنوب شرقی و ورود رسمی آن به چرخه تزریق عمومی بار دیگر افزایش شتاب در روند واکسیناسیون در کشور را آخر هفته گذشته در صدر اخبار روزانه نشاند. با ورود تازه‌ترین محموله واکسن حاوی یک میلیون و 56 هزار دوز مجموع واکسن‌های وارداتی به بیش از هشت میلیون و 900 هزار و 800 دوز رسید. بررسی روند واردات واکسن نشان می‌دهد، از نیمه بهمن پارسال تاکنون 19 مرحله واکسن وارد ایران شده که ۹ مرحله حاوی ۹۲۰ هزار دوز از روسیه و 10 مرحله دیگر از سایر کشورها شامل کوواکس (آسترازنکا تولید کره جنوبی) و دو کشور  هند و چین بوده که البته سهم چین در ارسال واکسن به ایران از سایر کشورها بسیار بیشتر بوده است. با این حال کماکان آتش موج پنجم کرونا بی‌محابا در حال گسترش است به‌طوری که در کمتر از 42 ساعت تعداد شهرهای قرمز کرونایی از عدد 123 به 143 شهر افزایش یافته است. در تهران نیز همچنان آمار بستری بیماران کرونایی قریب به هزار و 500 بیمار در روز گزارش می‌شود و به گفته علیرضا زالی بیش از 5600 بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری هستند. وخامت اوضاع کشور از نظر شیوع ویروس دلتا و خیز پنجم بیماری و افزایش آمار مبتلایان و تسری وضعیت قرمز در برخی دیگر استان‌ها در گزارش کمیته بهداشت و درمان در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مورد توجه قرار گرفت و اعضای کمیته‌های تخصصی نسبت به افزایش تعداد مبتلایان بویژه افراد با سنین کم و نوجوانان و درگیر شدن تعداد بیشتری از شهرها و استان‌های کشور طی روزهای آینده هشدار دادند و ضمن نگرانی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر 70 درصد به صراحت تأکید کردند در صورت عدم مقابله جدی و رعایت نشدن نکات بهداشتی خیز بیماری در موج پنجم صعودی‌تر از موج‌های قبلی خواهد بود. همچنین اجرای عملیات واکسیناسیون و سرعت‌گیری آن در روزهای اخیر با توجه به واردات بیشتر واکسن خارجی و همچنین ورود تدریجی واکسن‌های تولید داخلی به چرخه مصرف موضوع مطرح شده از سوی کمیته بهداشت و درمان در جلسه ستاد ملی کرونا نیز بود. در این جلسه از تلاش‌ها برای تأمین واکسن خارجی و واکسیناسیون گروه‌های هدف طبق سند ملی تا مرداد ماه خبرداده شد.
رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن اعلام اینکه باید همه تمهیدات لازم برای جلوگیری از گسترش موج جدید بیماری در کشور اندیشیده شود همچنین بر ضرورت رعایت دقت و حساسیت اطلاع‌رسانی درمورد تولید واکسن‌های داخلی تأکید کرد.  حسن روحانی با بیان اینکه قرارگاه عملیاتی مأموریت ویژه‌ای در زمینه نظارت بر حسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی برعهده دارد، بر ضرورت ایجاد هماهنگی بین کمیته‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی، حمل‌ونقل و کمیته اقتصادی در این زمینه و کمک به افزایش سطح مراعات اصول بهداشتی در جامعه تأکید کرد. رئیس‌جمهوری تأکید کرد: باید تمهیدات لازم برای تقویت نظارت‌ها از سوی دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی و همچنین اطلاع‌رسانی بیشتر به مردم نسبت به عواقب خیز جدید بیماری و گسترده‌تر بودن آن در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی اندیشیده شود و برخورد قانونی با تخلفات در این زمینه با قاطعیت بیشتر صورت گیرد. روحانی افزود: بیش از 800 مرکز تجمیعی واکسیناسیون و بیش از 3 هزار تیم واکسیناتور در سراسر کشور راه‌اندازی و فعال شده است تا فرایند تزریق واکسن با سرعت مناسب و بدون تجمع انجام شود. رئیس‌جمهوری با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته در زمینه تأمین و تولید واکسن ابراز امیدواری کرد با‌وجود مشکلات و موانع موجود با افزایش واردات واکسن خارجی و تقویت تولید واکسن داخلی، عملیات واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام گیرد.
شناسایی بیش از ۲۳هزار بیمار کرونایی در  یک شبانه‌روز
شناسایی بیش از ۲۳هزار بیمار کرونایی در شبانه‌روز گذشته حکایت از این واقعیت دارد که باید دوباره منتظر روزهای سخت و تلخ کرونایی در موج پنجم بیماری باشیم. به گزارش تسنیم، پیک پنجم کرونا از استان‌های جنوبی کشور کلید خورد و حالا 143 شهرستان در کشور به رنگ قرمز 186 شهرستان به رنگ نارنجی، 119 شهرستان به رنگ زرد و صفر شهرستان به رنگ آبی در آمده‌اند. بر این اساس، علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، از امروز 19 تیرماه شهرستان‌های خوی (آذربایجان غربی)، اردبیل (استان اردبیل)، آران و بیدگل و خمینی‌شهر (اصفهان)، دره‌شهر (ایلام)، بروجن (چهارمحال و بختیاری)، قوچان (خراسان رضوی)، هندیجان (خوزستان)، گرمسار (سمنان)، ممسنی (فارس)، آق‌قلا، کردکوی، گالیکش و گرگان (گلستان)، بندر انزلی، رودبار و رودسر (گیلان)، دلفان و سلسله (لرستان)، بهشهر، جویبار، رامسر و فریدونکنار (مازندران)، دلیجان و محلات (مرکزی) در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند. به‌نظر می‌رسد که کشور وارد پیک پنجم کرونا شده است و باید منتظر تکرار تجربه‌های سخت و تلخ موج‌های قبلی باشیم. اما، موج جدید بیماری یک تفاوت با موج‌های قبلی دارد و آن هم ویروس جهش‌یافته «دلتا» است، ویروسی که گفته می‌شود قدرت سرایت آن 40 درصد (و به روایتی 60 درصد) بیشتر از  ویروس انگلیسی است و در حال تبدیل شدن به ویروس غالب در کشور است. علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با عنوان این مطلب که پیک پنجم کرونا در تهران شکل گرفته است اظهار کرد: شواهد گواه این موضوع است که خیز پنجم کرونا با سویه دلتای هندی در حال شکل‌گیری است. وی با بیان اینکه تعداد مراجعان سرپایی با علامت‌های مشکوک یا قطعی ابتلا به کرونا در سه هفته اخیر 24 درصد رشد داشته است، نسبت به افزایش موارد بستری و پر شدن تخت‌های اختصاص‌یافته به مبتلایان به کرونا در تهران هشدار داد و افزود: اصول درمانی دلتا با ویروس‌های قبلی تفاوت چندانی ندارد و فقط به‌دلیل اینکه برخی از بیماران نیازمند بخش‌های مراقبتی ویژه باشند ممکن است تمهیدات بخش‌های مراقبتی ویژه بیشتر در نظر گرفته شود.

شایعاتی درباره واکسن‌های ایرانی

این روزها بازار شایعات پیرامون خودکفایی محققان ایرانی در تولید دو واکسن ایرانی از سوی عده‌ای و با هدفی نامعلوم قوت گرفته است. اواخر هفته گذشته خبری به نقل از یکی از اساتید برجسته عفونی نقل شد مبنی بر اینکه پروژه مشترک ایران و کوبا در ساخت واکسن معروف به واکسن انستیتوی پاستور به دلیل نیاز مبرم کوبا و با هدف تأمین واکسن سوبرانا (پاستوکووک) برای مردم امریکای جنوبی به حالت تعلیق درآمده و فعلاً خبری از این واکسن برای ایرانی‌ها نیست. انتشار این خبر اگرچه با تکذیب رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و رئیس انستیتو پاستور ایران همراه شد اما همین اظهارات ضد و نقیض آن هم از زبان کسی که به اشتباه سهوی از سوی رسانه‌ها به عنوان عضو ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان می‌شود به نگرانی مردم افزود. اظهارات مینو محرز در حالی مطرح شده است که ۸ تیرماه وزارت بهداشت اعلام کرده بود اجازه مصرف اضطراری واکسن پاستور (پاستوکووک) در کمیسیون قانونی صادر شده است. رئیس انستیتو پاستور ایران هم با رد اظهارات مینو محرز مبنی بر منتفی شدن همکاری ایران و کوبا برای تولید واکسن مشترک کرونا تأکید کرد: بانک سلول تولید این واکسن گرفته شده، مقدمات تولید انجام شده و اولین سری واکسن تا چند روز آتی تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.
همزمان با انتشار اخبار ضد و نقیض مبنی بر تعلیق پروژه مشترک ایران و کوبا در ساخت واکسن برخی شایعات درباره خرابکاری در روند تولید واکسن کرونای کووبرکت نیز خبرساز شده است. در حالی که گمانه‌زنی‌ها در‌این‌باره در شبکه‌های اجتماعی ادامه داشت؛ ساعاتی بعد از اعلام دومین شوک خبری، سید محمد مرندی در صفحه خود در توئیتر درباره نقل قولی که از وی درباره «خرابکاری امریکا در روند تولید واکسن کرونای برکت» انتشار یافته است، گفت: خبری که ادعا می‌شود تهران تایمز از قول بنده گفته صحت ندارد. نه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی هستم و نه صحبتی درمورد خرابکاری در خط تولید شده است. در گفت‌و‌گویی با مجری شبکه تلویزیونی المیادین عرض کردم تحریم‌های امریکا مانع ورود بهنگام برخی نیازهای اساسی کارخانه واکسن‌سازی شده است.» حجت نیکی ملکی رئیس روابط عمومی بنیاد برکت هم در توئیتر نوشت: خبر خرابکاری امریکا در شرکت شفافارمد صحت ندارد و خط تولید واکسن با تمام ظرفیت در حال تولید است.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7673/1/581689/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها