گیر افتادن در تله موش نیویورکی‌ها



زندگی در جهان پیچیده امروز، برای عاقلان ششدانگ مشقت آفرین و مرارت‌بار است چه برسد برای ابلهان بالفطره و ساده‌دلان شیرین عقل!! کافی است کمترین نشانه‌ای از ساده دلی در رفتار شما باشد تا هر بنی بشری برای فریفتن‌تان طمع کند و دسیسه بچیند. درست مثل «فرد فیچ»، شهروند ساده دلی که در ابرشهر مدرن و هولناکی همچون نیویورک زندگی می‌کند. او که تا دیروز آدمی معمولی و دست به دهان بود از بخت مساعد، یک شبه صاحب ثروتی بادآورده می‌شود. حالا مگر می شود ساده دل باشی، ثروتمند باشی، ساکن نیویورک هم باشی و از دام تبهکاران رند و طماع این نوعروس شهرهای جرم‌خیز جهان در امان بمانی؟!
«خدا به داد آدم ابله برسد» رمانی شیرین است تا همین موقعیت ویژه و تراژیک را روایت کند. دانلد وست لیک به عنوان نویسنده‌ای خوش قلم و خلاق، زندگی پرماجرای فرد فیچ ساده دل را دستمایه داستان تحسین شده خود قرار می‌دهد. او که به داستان‌نویسی معماگونه علاقه دارد و برای چنین سبکی بارها برنده جوایز ادبی شده است، داستان خود را در ژانر جنایی – پلیسی روایت کرده است؛ ژانری که در نیمه نخست قرن بیستم یکی از محبوب‌ترین قالب‌های داستان‌نویسی در اروپا بود و هنوز هم در امریکای شمالی از پرطرفدارترین گونه‌های روایی است.
دانلد وست لیک رگ خواب خواننده خود را خوب می‌داند. نه دنبال انتقال «پیام»‌های فلسفی و اجتماعی و اخلاقی است و نه قالب داستان را با بیانیه‌های مصلحانه عوضی گرفته است. داستانی سرراست فراهم آورده تا در عین سرگرم کنندگی، جوهره تلخ زندگی انسان در جهانی پیچیده را گزارش کند. در این گزارشگری روایی، حواسش بوده که از همان قالبی بهره بگیرد که ذهن امریکایی عاشق آن است یعنی سبک جنایی- پلیسی. به اعتبار همین خلاقیت و مهارت بوده است که انجمن نویسندگان آثار پلیسی امریکا به سال 1993 لقب «استاد بزرگ» را به او اعطا کرد.
دکتر کیهان بهمنی که آثار پرشماری را در حوزه ادبیات داستانی ترجمه کرده در برگردان فارسی این اثر، نثری ساده اما مستحکم را به خدمت گرفته تا هم شیرینی کار را کم نکرده باشد و هم هیجان  معماگونگی اصل اثر را به خوبی در ترجمه نمایانده باشد. نشر آموت هم به عنوان بانی و ناشر اثر، سلیقه‌ای ستودنی در کتاب آرایی به کار بسته تا «خدا به داد آدم ابله برسد» در چشم مخاطب سخت پسند مقبول بیفتد. حاصل اینها تدارک کتابی خوب و خواندنی است که مخاطب عام را راضی نگه می‌دارد و به کاردانی پدیدآورندگان آثار فرهنگی گواهی می‌دهد.
 خدا به داد آدم ابله برسد
دانلد وست لیک/ ترجمه کیهان بهمنی
نشر آموت

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7660/12/580406/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها