خروج اهالی نشر از دغدغه و تشویش


 علیرضا اسماعیلی
مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
 خروج کاغذ از کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی یکی از موضوعاتی بود که در سه ماهه اول سال 1400 موجب نگرانی اهالی نشر و افزایش قیمت کاغذ شد. این امر موجب ایجاد تلاطم در بازار کاغذ و افزایش قیمت کاغذ شد و ناشران را که در ایام کرونا متحمل ضررهایی شده بودند بیش از پیش دچار تشویش کرد. خوشبختانه با پیگیری‎های معاونت فرهنگی و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی راهکاری برای این موضوع اندیشیده و مقرر شد تأمین 20 هزار تن کاغذ نشر (13 هزار تن کاغذ تحریر و هفت هزار تن کاغذ بالکی) برای این موضوع اختصاص پیدا کند. این اقدام مطمئناً تأثیرات مثبتی در کاهش قیمت کاغذ و ایجاد ثبات در بازار خواهد داشت و ناشران و اهالی فرهنگ را به ادامه این مسیر دلگرم خواهد کرد. برای این منظور کارگروه کاغذ معاونت امور فرهنگی اطلاعیه‌ای مبنی بر دعوت از شرکت‎های معتبر واردکننده کاغذ جهت تأمین این میزان از کاغذ در پایگاه رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد. شرکت‌‏های واجد شرایط فرصت دارند تا تاریخ هفتم تیرماه سال‌جاری نسبت به تحویل درخواست‏‌های خود به کارگروه اقدام کنند.
از دو سال پیش که موضوع تأمین کاغذ با ارز دولتی مطرح شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکاپوی بسیاری برای تحقق این موضوع داشته است. از سوی دیگر تلاش شد با ایجاد کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان «کارگروه کاغذ معاونت امور فرهنگی» شیوه توزیع کاغذ در میان ناشران به نحو بهتری انجام شود. این کارگروه نیز با توجه به فعالیت ناشران در سال‎های پیش، میزان انتشار کتاب‎ها در طول سال، راستی‌آزمایی میزان درخواست‏‌های آنها و همچنین بازدید از انبار کتاب ناشران تلاش کرد این کاغذها را در اختیار ناشران برای انتشار آثار قرار دهد.
امیدواریم با تأمین کاغذ نشر بتوانیم زمینه را برای فعالیت هر چه بیشتر اهالی نشر فراهم کنیم. در دوره‎ وزارت آقای دکتر صالحی توجه به حلقه‌های مختلف صنعت نشر مورد توجه بوده است و ابتکاراتی در این حوزه انجام شده که نمونه بارز آن یارانه‏‌های فصلی کتاب است. این یارانه‎ها در سال‎های اخیر به سقف 4 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و میزان خرید در آخرین طرح فصلی کتاب موسوم به بهاره کتاب 1400 بالغ بر 21 میلیارد تومان بود.
این‌گونه اقدامات فرهنگی زمینه را برای گردش بیش از پیش سرمایه نشر در بخش‎های مختلف سوق داده است و امیدوارم با افزایش این گونه طرح‏‌ها شاهد افزایش کتاب و کتابخوانی در کشور باشیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7660/12/580405/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها