بحران زدایی از لیبی روی میز قدرت ها


زهره صفاری/ سران  جهان دیروز در حالی در دومین نشست صلح برلین به میزبانی آلمان و سازمان ملل شرکت کردند که خروج نیروهای خارجی از لیبی و برگزاری یک انتخابات قانونی در این کشور مهمترین محورهای این نشست را تشکیل می‌داد.
به گزارش «دویچه وله» آلمان، در این نشست علاوه بر نمایندگان 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل؛ امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین، سران ایتالیا، ترکیه، امارات، اتحادیه اروپا و فرستادگان سازمان ملل و همچنین «عبدالحمید دبیبه»، نخست‌وزیر موقت لیبی حضور داشتند.
بنابراعلام شبکه خبری «الجزیره»، «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان پیش از آغاز این نشست تعهدات سال گذشته شرکت‌کنندگان به پایان مداخلات بین‌المللی و خروج نظامیان خارجی از این کشور جنگ‌زده را خاطرنشان کرد و گفت: «آنهایی که در نشست سال گذشته برلین متعهد به خروج شدند پای حرفشان نایستادند. اما برای اینکه مردم لیبی بتوانند سرنوشت کشورشان را بار دیگر انتخاب کنند، نیروهای خارجی باید از آن خارج شوند. دولت انتقالی نیز بر این موضوع تأکید دارد. نباید فراموش کرد که این خروج باید تدریجی و با یک الگوی سازمان یافته باشد چرا که هرگونه شوکی می‌تواند نابسامانی ایجاد کرده و قدرت‌های شرقی یا غربی این کشور را به خشونت وادارد.»
«فرانس پرس» به نقل از یکی از دیپلمات‌های حاضر در این نشست نوشت: «شرایط بسیار حساس است اما این به معنای این نیست که می‌توان یک‌شبه راه‌حل این بحران را پیدا کرد. با این حال می‌توان به بهبود شرایط پس از این نشست خوشبین بود چرا که در برهه فعلی جنگ و درگیری به نفع هیچ یک از طرفین نیست.» «ریچارد نورلند» نماینده ویژه امریکا در لیبی پس از ورود «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور به برلین گفت: «این مذاکرات می‌تواند مقدمات برگزاری انتخابات ماه دسامبر مانند قانون اساسی و تعیین زیرساخت‌های قانونی برای رأی‌گیری را فراهم آورد. اما نظامیان خارجی باید این کشور را ترک کنند. در واقع یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخابات تشکیل دولتی قدرتمند، کارآمد و قانونی در لیبی است که بتواند بازیگران خارجی را از قلمروی خود بیرون کند.» در همین حال با توجه به کندی بهبود شرایط امنیتی در لیبی، سازمان ملل به تازگی علت آن را حضور نیروهای خارجی اعلام کرده است. به باور کارشناسان «الجزیره»، دولت‌های غربی بر خروج نیروهای خارجی تأکید دارند اما مواضع حمایتی روسیه و ترکیه از قدرت‌های این کشور، پایگاه‌هایشان را در این منطقه حفظ کرده است. بنابرآمار سازمان ملل 20 هزار نظامی خارجی و مزدور در لیبی همچنان مستقر هستند که بسیاری از کارشناسان، آنها را تهدیدی برای دولت انتقالی آن هم در فاصله چند ماه تا انتخابات قانونی لیبی می‌دانند. اما شرایط این کشور پس از برگزاری دور نخست مذاکرات صلح برلین در ژانویه 2020 تا حدودی تغییر کرده است. توافق ماه آگوست میان ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر در بنغازی و دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس؛ یکی از ثمرات نشست برلین بود که مسیر را برای تشکیل دولت موقت مورد حمایت سازمان ملل با نخست‌وزیری «عبدالحمید دبیبه» هموار کرد. دولت موقت که در فوریه سال 2020 انتخاب شد، با توافق سران هر دو قطب حاکم بر لیبی تا 24 دسامبر 2021و برگزاری انتخابات آزاد در این کشور کنترل شرایط را در اختیار خواهد داشت. این دولت علاوه بر مسئولیت برگزاری انتخابات، بر یکپارچه‌سازی مؤسسات پراکنده و نیروهای امنیتی تمرکز دارد تا بتواند فرایند بازسازی این کشور را کلید بزند.  یکی دیگر از نتایج مهم دور نخست نشست برلین همسو شدن فرانسه با دیگر اعضای اتحادیه اروپا در مسیر مبارزه در لیبی است تا در این دور از مذاکرات اتحادیه اروپا بتواند یکصدا مواضع خود را در این زمینه اعلام کند.
به نوشته ایسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، سفارت امریکا در لیبی در توئیتی با انتشار نتایج نظرسنجی‌های آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده از باور 70 درصدی لیبیایی‌ها به موفقیت انتخابات 24 دسامبر پرده برداشته است. براساس این نظرسنجی که اینترنتی انجام شده است حدود 60 درصد مردم لیبی قصد مشارکت در انتخابات را دارند و 3.2 درصد نیز مخالف تعویق انتخابات هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7660/4/580353/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها