رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت خواستار شد

گزارش واقعیات و وضعیت کشور به دولت جدید


گروه سیاسی/ رئیس جمهوری دیروز و قبل از آنکه در محل کار خود میزبان رئیس جمهوری منتخب باشد، در جلسه هیأت دولت تأکید کرد که همه باید به دولت آینده کمک کنیم. او گریزی هم به انتخابات ریاست جمهوری داشت و تصریح کرد که اتفاقات منجر به کاهش مشارکت مردم در انتخابات باید استثنا باشد و در دوره‌های بعدی جبران شود. حجت‌الاسلام حسن روحانی در ادامه نسبت به نادیده گرفتن زحمات و اقدامات مهم دولت‌های یازدهم و دوازدهم هم گلایه کرد که یک نفر بابت این کارهای مهم  به دولت خسته نباشید نگفته است. از جمله اتفاقات مهمی که روحانی به آن اشاره کرد، افزایش 69 درصدی صادرات در سه ماهه  اول امسال نسبت به سه ماهه ابتدای سال قبل بود.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری سخنان خود را با تبریک میلاد امام رضا( ع) و تشریح مبانی سیاسی و فکری امام برای حفظ مصالح اسلام آغاز کرد و گفت: می‌خواهم تاریخ سیاسی امام هشتم (ع) را نسل جوان بخواند و روی آن دقت کنند. اینکه می‌گوییم مسلمان و انقلابی هستیم یعنی مصالح دنیای اسلام را رعایت کردن و اگر جایی هم لازم است با حاکم وقت حرف زدن و با حاکم وقت همسایه شدن. خانه امام هشتم را کنار خانه مأمون قرار دادند. برای اینکه مصالح دنیای اسلام حفظ شود حتی امام سمتی را که نمی‌خواهد، با شرایطی می‌پذیرد. این موارد نکاتی از تاریخ زندگی امام هشتم است. رئیس جمهوری تصریح کرد: انقلابی بودن یعنی اهداف مهم را از یاد نبردن. در بحث انتخابات هم همین است هدف‌های اصلی انقلاب، نظام و ایران نباید به خاطر انتخابات فدا شود. اهداف بلند باید سر جای خودش باقی بماند. روحانی افزود: اسلامیت به این نیست که شعار دهیم و حرف بزنیم، قرآن بخوانیم و بگوییم ما مسلمان هستیم. اسلامیت، اخلاق و رفتار اسلامی است. در اخلاق و رفتار اسلامی، راستگویی، صداقت، احترام به شخصیت مردم، حسن ظن به مردم داشتن، آبروی مردم را پایمال نکردن مهم و اساسی است. اگر اینها صدمه ببیند از اسلامیت چیزی باقی نمی‌ماند.
طرد مردم هنر نیست
وی ادامه داد: اما مسأله جمهوریت کمی آسان‌تر از اسلامیت است. باید مردم را سهیم و شریک کرد. در جمهوریت اگر بتوانید ۵۰ درصد مردم را سهیم کنید، این کار حداقلی است. اگر بتوانید ۷۰ درصد مردم را سهیم کنید به نقطه قابل قبولی رسیدید اما اگر توانستید ۹۰ درصد مردم را سهیم کنید ، به نقطه اوج رسیده‌اید.  روحانی گفت: در انتخابات و در جمهوریت باید فضا را باز کنیم. باید مردم را در آغوش بگیریم. طرد مردم که هنر نیست. 30 تا 50 درصد جمعیت را که به تفکری علاقه دارند حذف کنیم بگوییم اینها نباشد، این چه هنر و خدمتی به کشور می‌کند؟ اگر ۳۰ درصد مردم را کنار زدیم، آیا به کشور و امنیت ملی و انسجام ملی خدمت کردیم؟ رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت انتخابات را امن و سالم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرده، گفت: اینکه در صندوقی نیم ساعت کسی معطل شود به دلیل آن، کل انتخابات را زیر سؤال ببریم یعنی به خاطر یک دستمال بخواهیم قیصریه را به آتش بکشیم، عقل و انصاف کجا رفته است؟  وی اظهار کرد: اینکه ما غصه می‌خوریم چرا مشارکت   ۴۸  درصد شد و ۵۸ درصد نشد، یعنی مردم و صندوق مهم است اگر مهم نبود،غصه نمی‌خوردیم که ۴۸ درصد شد، بنابراین معلوم است تأثیر دارد. این ۴۸ درصد باید یک بار در تاریخ ما باشد و دفعات بعد ما باید جبران کنیم. اگر مشکلی داشتیم باید آن را پیدا کنیم، از نظر من روشن است که مشکل چه بوده است. به هر حال محققین، دانشگاه‌ها و جامعه شناسان و سیاسیون فکر کنند و بگویند اگر این مشکل نبود، شرکت مردم به جای ۴۸ درصد می‌شد ۵۸ درصد و ۶۸ درصد.
روحانی ادامه داد: من‌درآوردی علت درست نکنیم که مردم زندگی‌شان سخت بود برای همین نیامدند رأی بدهند. درد و رنج مردم سیستان و بلوچستان که سخت‌تر بود، در آنجا آمار بالاتر بود. در شهرهایی شرکت کمتر است که اتفاقاً وضع معیشت و زندگی شان بهتر است. چرا در خارج از کشور کم شرکت کردند و آنجا هم زندگی‌شان بد بود؟ حرفی بزنیم که درست باشد و اساس داشته باشد.
همه باید به دولت منتخب کمک کنیم
رئیس جمهوری گفت: الحمدلله انتخابات به پایان رسید و وزارت کشور نظر رسمی خود و  آمار و ارقام را اعلام کرد. برادر بسیار خوب ما حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان کسی که آرای لازم را کسب کرد، ۱۸ میلیون رأی کسب کرد و رئیس جمهور منتخب مردم شد. همه باید کمک کنیم و فرقی هم نمی‌کند این دولت، دولت دوازدهم است یا فردا سیزدهم و چهاردهم است، همه ما یک نظام و یک ملت هستیم و همه باید به هم کمک کنیم. ما در شرایط بسیار سخت و مشکلی کشور را اداره کردیم و معتقد هستم دولت سیزدهم شرایطش آسان‌تر خواهد بود، نه اینکه دولت سیزدهم مشکل ندارد.
کشور را بدون نفت اداره کردیم
رئیس جمهوری با اشاره به سختی‌های اداره کشور در 3 سال گذشته و اقدامات مهم دولت در این مسیر  یادآور شد: همین‌طور می‌نشینند و حرف می‌زنند که دولت نگاهش به آسمان بود، بله نگاه ما به آسمان است و به زمین هم نگاه می‌کنیم، نگاه ما به تلاش خود و کوشش ملت‌ و به آسمان و رحمت خداوند است. مدام می‌گویند پس چی شد؟ نگاهتان به برجام بوده، نمی‌دانم برجام چه نیشی به آنها زده است که نمی‌توانند آن را تحمل کنند.
روحانی خاطرنشان کرد: کشور را بدون نفت اداره کردیم. یک نفر نیامد به دولت این را بگوید که خسته نباشید. برای اولین بار در طول این صد و خرده‌ای سال که نفت کشف شده، کشور ایران را بدون نفت اداره کردید. یک نفر به آنهایی که تلاش، کوشش و فعالیت کردند که بتوان کشور را اداره کرد، نگفت دستت درد نکند.
روحانی گفت: حقوق سر روز پرداخت شده است و نگذاشتیم حقوق یک تا دو روز تأخیر بیفتد، همه اوراق ما سر ساعت پرداخت شده و این کار بی‌نظیر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده است. اوراق، حقوق و کمک معیشتی‌ها سر موقع و به‌روز پرداخت شده است.  شما دولت‌های قبل را نگاه کنید چرا بی‌انصافی می‌کنید و این گونه حرف می‌زنید. چرا واقعیت را نمی‌گویید؟
همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم
رئیس جمهوری عنوان کرد: اگر بخواهند همین امروز -دوم تیر- می‌توانیم تحریم را تمام کنیم. برویم و همین الان اختیارات را به دکتر عراقچی بدهیم، او هم به وین برود در عرض چند روز توافق را نهایی کند، اعلام شود، تحریم هم برداشته شود. ما کارمان را انجام دادیم. یکسری پیچ و خم و گرفتاری‌های سیاسی دارد که نمی‌خواهم الان وارد آن شوم. این مردم الان روحیه‌ای دارند و نشاطی پیدا کرده‌اند و نمی‌خواهم نشاط مردم از آنها گرفته شود.
با دادگاه نمی‌شود جلوی فساد را گرفت
روحانی با بیان اینکه با شفافیت و نه با دادگاه می‌توان جلوی فساد را گرفت، ادامه داد: امروز سامانه تجارت نشان می‌دهد چه کسی از بانک مرکزی پول گرفته و از کدام کشور خرید کرده و کالای او کجا است. اطلاعات باید در اختیار مردم قرار بگیرد. آن دولتی که اطلاعات را در اختیار مردم گذاشت و قانون را اجرا کرد، این دولت بود. آن دولتی که پهنای باند را درست کرد که مردم براحتی از اطلاعات استفاده کنند که چه خبر است، این دولت بود.
روحانی افزود: همش می‌گویند اینها به برجام نگاه کرده‌اند؟ بله. به برجام هم نگاه کردیم. چرا نمی‌گویید که پارس جنوبی را چه کسی تکمیل کرده است؟ غرب کارون را چه کسی توانست به این مرحله برساند چرا اینها را نمی‌گویید؟ فلرها را چه کسی جمع کرد. ۶۰ درصد فلرها الان جمع شده است، چه کسی این کار را کرد؟  پروژه بزرگ گوره - جاسک که بزودی خواهید دید، کدام دولت انجام داد. کدام دولت آب را به شرق کشور برد. کدام دولت ۵۷ سد ملی را به ثمر رساند. چرا نمی‌گویید که این دولت و مردم این کار را کردند.
دولت تا دقیقه آخر پای کار است
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت دوازدهم تا ساعت و دقیقه آخر پای کار است، گفت: به بعضی از حرف‌هایی که گوشه و کنار زده می‌شود توجه نکنید. فقط همت ما بر این باشد که تا ساعت آخر کار کنیم. ۴۰ روز از دولت ما باقی مانده است و در تمام این ۴۰ روز باید هم و غم ما خدمت به مردم باشد و بعد تحویل قدرت به منتخب مردم باشد.
روحانی افزود: کرونا را به امید خدا با همه توان و تلاش در یک شرایط مناسبی تحویل دولت بعد خواهیم داد. البته ممکن است که تا آخر سال و حتی سال آینده هم چند ماه دیگر گرفتار کرونا باشیم. خیلی وضعیت کرونا روشن نیست، اما امروز یک آرامش نسبی در داخل کشور به خاطر واکسن به وجود آمده است.
رئیس جمهوری افزود: در سه ماهه اول امسال صادرات غیرنفتی شرایط بسیار خوبی نسبت به سال گذشته داشته است. ۶۹ درصد افزایش صادرات داریم. 10 میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات ما در سه ماهه اول امسال است. تراز تجاری در این سه ماهه مثبت است. ۴۷۶ میلیون دلار مثبت بوده است. از همه کسانی که امروز در صادرات و تولید تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. همه توان خود را تا لحظه آخر برای خدمت به این مردم خواهیم گذاشت.

در راستای فرایند انتقال قدرت انجام شد
حضور رئیسی در دفتر روحانی

فرایند انتقال قدرت در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، به شکل آرام در حال انجام است. در همین راستا دیروز رئیس جمهوری منتخب با حضور در دفتر کاری رئیس جمهوری مستقر با وی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. پیش از این هم روز شنبه و بعد از معلوم شدن برنده انتخابات، حسن روحانی به محل دفتر کاری رئیس قوه قضائیه رفته و ضمن تبریک به سید ابراهیم رئیسی با وی دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیأت دولت خبر داد که سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب صبح دیروز در دفتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با وی دیدار کرد. به‌گزارش ایسنا واعظی در سخنانی با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات بر ضرورت همکاری دولت دوازدهم با دولت آتی تأکید کرد و گفت که دولت و همه سپاسگزار مردم هستند که به ندای رهبرشان پاسخ مثبت دادند، الحمدلله با یک رأی خوب رئیس‌جمهوری آتی انتخاب شدند.
واعظی افزود: رئیس‌جمهوری منتخب هم رئیس‌جمهوری کسانی هستند که به آقای رئیسی رأی دادند، هم رئیس‌جمهوری کسانی است که به رقبای ایشان رأی دادند و همچنین رئیس‌جمهوری آن‌هایی است که به او رأی ندادند. رئیس‌جمهوری منتخب رئیس‌جمهوری همه ما است.
او یادآور شد: وظیفه تک تک اعضای دولت است تا روز ۱۳ مرداد تلاش کنند یک انتقال قدرت آرام داشته باشیم. همه گزارش‌ها، اطلاعات و برنامه‌های آینده باید صادقانه و شفاف در اختیار شخص رئیس‌جمهوری منتخب و مجموعه ایشان قرار گیرد و در آینده به وزرا و مدیران دولت سیزدهم منتقل شود. وی گفت: حتی باید گام دیگری برداریم، برای ماه‌های اول تشکیل دولت سیزدهم مقدماتی فراهم کنیم که معاونین و وزرا راحت‌تر بتوانند به فعالیت بپردازند.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: من فکر می‌کنم هم در رابطه با مسائل داخلی و هم خارجی و اقتصادی همه باید تلاش و کمک کنیم. طبیعی است تا فشارهای خارجی هست دولت سیزدهم هم مشکل دارد. امیدواریم مردم بعد از انتخابات هم همراهی کنند. وی گفت: خواهش می‌کنم همه تفکرات و نحله‌ها و گروه‌های سیاسی رقابت را کنار گذاشته و در کنار دولت سیزدهم قرار بگیریم. هرچه به دولت سیزدهم و رئیس‌جمهوری منتخب کمک کنیم به مردم خود کمک کرده‌ایم.
پیش از این علی ربیعی، سخنگوی دولت هم از بسیج همه ارکان دولت برای انتقال بهینه قدرت و نیز انتقال اطلاعات، آمار و گزارش‌ها به دولت سیزدهم خبر داده و تأکید کرده بود تلاش می‌شود تا این انتقال، بدون بارکردن هزینه‌های اضافه به کشور و مردم انجام شود. او همچنین تصریح کرده است که بزودی مهم‌ترین چالش‌های پیش رو برای رئیس‌جمهوری منتخب ارسال خواهد شد.
پیش از این، اولین دیدار رئیس‌جمهوری منتخب با روحانی شنبه گذشته با اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری در محل قوه قضائیه انجام شده بود. رئیسی همچنین پیش از نخستین نشست خبری خود با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7660/3/580346/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها