از سوی شورای نگهبان

صحت انتخابات ریاست جمهوری تأیید شد



گروه سیاسی / صحت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأیید شد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با اعلام این خبر درباره روند بررسی صحت انتخابات و تأیید آن توسط این شورا گفت: گزارش وزیر کشور را  دیروز (سه‌شنبه) دریافت کردیم و نسبت به نتایج نهایی موضوع بررسی شد و همکاران ما در ستاد نظارت انتخابات گزارشات واصله را بررسی کردند و صبح چهارشنبه موضوع را به بحث گذاشتیم و اعضای شورای نگهبان با توجه نتایج اعلامی به استناد ماده ۷۸ قانون انتخابات و تبصره ۸ ماده ۳۱ قانون انتخابات، صحت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را مورد تأیید قرار دادند. به گزارش ایسنا، کدخدایی تأکید کرد که شورای نگهبان گزارش مؤثری که بر سرنوشت انتخابات اثر گذاشته باشد، دریافت نکرده است.
اشاره سخنگوی شورای نگهبان احتمالاً مشمول آن دسته از گزارش‌های مردمی نیز می‌شود که همزمان با روز برگزاری انتخابات در سامانه‌ای که به منظور ثبت گزارش تخلفات پیش‌بینی شده بود، ثبت شدند. شورای نگهبان در ساعت 16 روز رأی‌گیری در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود  که ۴۹۷۴ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است. گزارش‌هایی که بر اساس اطلاعیه شورای نگهبان  بیشتر حول موضوعاتی همچون شکایت از تأخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری و کُندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت قرار داشت و در مورد کندی عملکرد دستگاه‌های اخذ رأی الکترونیک با خواست دبیر شورای نگهبان در بعضی شعب سبب تغییر شیوه رأی‌گیری از الکترونیک به کاغذی شد.
جز این گزارش‌های مردمی شکایتی از سوی ستادهای انتخاباتی نامزدهای رقیب نسبت به رویه اخذ و شمارش آرا و نتایج اعلامی مطرح نشد. چند شکایت مطرح شده از سوی امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی نیز بیشتر حول محور انتشار خبر اشتباه انصراف او از سوی صدا و سیما و در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری چهارشنبه شب بود که گویا در چند شعبه انگشت‌شمار در سطح کشور سبب معرفی او به عنوان کاندیدای انصرافی شده بود.
به این ترتیب به نظر می‌رسد در مجموع وزارت کشور به وعده خود مبنی بر برگزاری انتخاباتی امن و سالم عمل کرده است. چه عبدالرضا رحمانی فضلی در آستانه برگزاری انتخابات با اعلام اینکه وزارت کشور 70 هزار بازرس را در کنار نظار شورای نگهبان برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات و شمارش آرا بکار گرفته است، گفته بود: با استعلامی که از تک تک افراد به صورت آفلاین در دستگاه هویت‌یاب گرفته می‌شود، هیچ نوع امکان تخلف وجود نخواهد داشت و همچنین در فرایند و مراحل اعم از توزیع و نظارت بر تعرفه‌ها و همچنین نوشتن و خواندن آرا علامت زدن و جمع‌بندی آرا و تجمیع آرا در مراحل مختلف، دقت‌های لازم را انجام می‌دهیم.
در همین راستا احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم در نطق پیش از دستور جلسه دیروز این شورا بر اینکه  انتخابات با موفقیت کامل و بدون هیچ تنشی و در آرامش کامل برگزار شد، تأکید کرد. او در عین حال گفت: حتماً همه و بخصوص شخص رئیس جمهوری منتخب باید قدردان مردم همیشه در صحنه باشند و رئیس جمهوری منتخب هم باید در دوران ریاست جمهوری تمام تلاش خود را کند تا مشکلات مردم عزیز را حل کند.
اعلام جزئیات تکمیلی از نتایج شمارش آرا
جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور هم روز گذشته جزئیات تکمیلی از نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و از تکمیل نتایج قبلی با وصول آخرین صورتجلسات از ۹۱ صندوق باقی مانده این انتخابات خبر داد. عرف در این باره تأکید کرد که با وصول تمامی صورتجلسات صندوق‌های اخذ رأی انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انطباق صورت جلسات هیأت‌های اجرایی و نظارت بخش‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور، و اعمال جملگی آنها در سامانه جامع انتخابات، نتایج تکمیلی شمارش آرای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مورد جمع‌بندی قرار گرفت.
بر این اساس در روز جمعه 28 خرداد تعداد 28 میلیون و 989 هزار و 529 برگ تعرفه به مراجعه کنندگان به شعب تحویل داده شد. از این تعداد  28 میلیون و 750 هزار و 736 رأی درون صندوق ریخته شد که 100 هزار و 231 برگ آن آرای باطله غیر مأخوذه بوده است.
بر اساس گزارش نهایی رئیس ستاد انتخابات از مجموع آرا مأخوزه درون صندوق 3 میلیون و 740 هزار و 688 رأی آرای باطله مأخوذه و الباقی آرا صحیح بوده‌اند. از مجموع ۲۴.۹۰۹.۸۱۷ رأی صحیح،  سید ابراهیم رئیسی ۱۸.۰۲۱.۹۴۵ رأی، محسن رضایی میرقائد ۳.۴۴۰.۸۳۵ رأی، عبدالناصر همتی ۲.۴۴۳.۳۸۷ رأی و سید امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی  ۱.۰۰۳.۶۵۰ رأی را به خود اختصاص دادند.
رئیس ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: در اجرای تبصره ٨ ماده ٣١ قانون انتخابات ریاست جمهوری، نتایج کامل شمارش آرا به شورای نگهبان اعلام شده است و مطابق همین تبصره، تأیید نهایی صحت انتخابات برعهده شورای نگهبان است. بنابر توضیح او تفاوت عدد مربوط به کل تعرفه‌های مصرفی (تعرفه‌های تحویل شده به مراجعه کنندگان شعب) با عدد  آرای داخل صندوق‌های رأی، مربوط به افرادی است که در انتخابات شرکت کردند اما به هر دلیلی، رأی خود را داخل صندوق‌ها نینداختند.
معضل آرای باطله
بالابودن تعداد آرای باطله در این دوره از انتخابات به موضوع محل گمانه‌زنی تبدیل شده است. چنان که برخی نمایندگان منتقد دولت آن را بهانه‌ای برای زیر سؤال بردن عملکرد نهاد مجری انتخابات یعنی وزارت کشور قرار دادند.
روز گذشته نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با این استدلال که دلیل برخی از آرا باطله انتخابات اشتباه رأی‌دهنده در انداختن رأی به صندوق درست بوده است، خواستار پاسخگویی وزارت کشور در این باره شد.
پژمان فر با طرح این ادعا که در این دوره از انتخابات بیش از هزار شکایت به کمیسیون اصل 90  واصل شده گفت: کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به وظیفه ذاتی خود به این موضوع ورود کرد ولی هنوز جمع‌بندی نهایی انجام نشده و باید گزارش دستگاه‌های مربوطه نیز در این باره گرفته شود. پژمانفر پیشتر از مکاتبه کمیسیون اصل 90 با وزارت کشور برای پاسخگویی به برخی شبهات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از جمله در مورد آرای باطله خبر داده بود.
اما برخلاف پژمانفر، بسیاری دیگر از فعالان سیاسی در موضعگیری‌های خود دلایل دیگری برای چرایی عدد بالای آرای باطله مطرح کردند. از جمله مسعود پزشکیان در پاسخ به سؤالی درباره چرایی بالا بودن تعداد آرای باطله گفت: اکثریت افرادی که رأی باطله داده‌اند  به انقلاب معتقد هستند ولی به کسانی که به عنوان کاندیدا معرفی کردند اعتقاد نداشتند و اگر ما به نارضایتی کسانی که آمدند و رأی باطله دادند و  افرادی که نیامدند و رأی ندادند به صورت ویژه توجه نکنیم، به مشکل برمی‌خوریم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7660/2/580342/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها