پنجره‌ای رو به سوی امید




مسعود جاهد
آهنگساز و نوازنده
«پنجره باز می‌شود»، تقریباً برای خیلی ازمخاطبان و دوستداران موسیقی ایرانی آشنا است. این اثر در سال ۱۳۸۷ منتشر شد و این عنوان برگرفته از نام یکی از تصانیفی است که در آن زمان با همخوانی زنده یاد بانو شیدا اجرا شده است و متن هم از سروده‌های اوست و موسیقی اش را در دستگاه نوا ساخته بودم.
این تصنیف هم به‌لحاظ فرم و هم به لحاظ محتوا و معنا دقیقاً در تقابل با ناامیدی است و درهرزمان و مکانی که قرار داشته باشیم به ما امید به زندگی، شور و ایمان می‌دهد، به گونه‌ای که حتی در فضای جشن باستانی نوروز مردم عزیزمان هرساله آن را برای یکدیگر ارسال می‌کنند.
 کلیت فضا و ساختار آهنگ‌ها و قطعات آلبوم درونمایه‌ای حزن و اما توأمان با نشاط و سرخوشی است. از نگاه من این اثر جدا از رنگ آمیزی و فرم ارکستر، صدای منحصربه فرد خانم شیداست که من یا شمای مخـــــــــــاطب را آرام آرام تا پایان کار با خود می‌کشاند.
درمجموع هر بارکه به آلبوم «پنجره باز می‌شود» گوش دهیم بوی تازگی خاصی می‌دهد. آلبومی که شاید می‌شود گفت خیلی‌ها با آن در لحظات سرخوشی یا اندوه، درجمع، در تنهایی و در هرحالی خاطره دارند. ما انسان‌ها زیر هر فشاری با امید زنده‌ایم و به خود می‌قبولانیم که این نیز می‌گذرد، یعنی پنجره باز می‌شود. شنیدنش خالی از لطف نیست.این آلبوم شامل هشت قطعه «اشـــک حســـرت»، «حـــالپریشان»، «گل مریم»، «قافلـــــــــه عمر»، «پنجره باز می‌شود»، «من فرزند ایرانم»، «حالا چرا؟» و «تاج خوشبختی»است که از سوی انتشارات ایران گام منتشر شده است.
بابک شهرکی، سامان احتشامی، مجید واصفی، پدرام درخشانی، حامد فولاد قلم، مسعود حبیبی، محمود فرهمند، فضل‌الله شهرکی، ایمان سیاهپوشان، آراس رجبی و مسعود جاهد نوازندگان اثر، بابک شهرکی، رحمت‌الله وطــــن دوست و مسعود جاهد تنظیم کنندگان آن و اشعار سروده خیام نیشابوری و سید محمد حسین شهریار است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7652/16/579622/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها