سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

مذاکرات وین به نتیجه برسد، تصاویر تأسیسات هسته‌ای را در اختیار آژانس قرار می‌دهیم


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی را تشریح کرد. به گزارش ایرنا، خطیب‌زاده با بیان اینکه هدف مذاکرات وین بازگشت امریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است، درباره روند تحولات این گفت‌و‌گوها گفت: آنچه در وین در حال روی دادن است به هیچ بن‌بستی نرسیده و هیچ چیز غیرممکنی هم وجود ندارد. گفت‌وگوها درباره برخی ظرایف فنی، سیاسی، اجرایی و حقوقی در حال انجام است. البته دو سه موضوع اصلی باقی مانده که در حال گفت‌وگو در وین است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه خیلی زود است که بخواهیم درباره نتیجه گفت‌وگوها قضاوت کنیم و این دور آخر نخواهد بود، یادآور شد: موضوعات باقی مانده موضوعاتی هستند که تصمیماتی را به‌صورت سیاسی نیاز دارند و اگر تصمیمات در واشنگتن و پایتخت‌‌های اروپایی اتخاذ شود، بازگشت به برجام صورت می‌گیرد.
خطیب‌زاده درباره تفاهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: تفاهم ایران و آژانس یک توافق فنی بوده و از روزی که قانون مجلس اجرایی و الزام آور شده، ما هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس ندادیم و توافق ما با آژانس برای حفظ تصاویر ضبط شده در دوربین‌ها برای روزی است که ما تصمیم بگیریم آیا به آژانس تحویل بدهیم یا ندهیم.
اوادامه داد: اگر گفت‌وگوها در وین به نتیجه برسد، تصاویر را در اختیار آژانس قرار می‌دهیم و در غیر این صورت در اختیار خودمان است و به‌صورت مهر و موم ذیل حاکمیت انحصاری جمهوری اسلامی قرار دارند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: اینکه در این یک ماه به نتیجه برسیم، بدبین نیستم ولی اگر به نتیجه نرسیم، یک تصمیم داخلی است که آیا ما دوربین‌ها را پاک کنیم و مهر و موم‌ها را برداریم یا اینکه کماکان دوربین‌ها ضبط کنند و ما تصمیم بگیریم هر زمان که اراده کردیم.
این موضع‌گیری سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری با آژانس در حالی است که «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس در مصاحبه با پایگاه خبری «اکسیوس»، توافق هسته‌ای با ایران را لازمه دسترسی آژانس به فعالیت‌های هسته‌ای ایران توصیف کرد. او با تأکید بر لزوم احیای توافق هسته‌ای ایران گفت: داشتن توافق هسته‌ای با ایران ضروری است زیرا در غیر این صورت ما در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران یک کور سرگردان خواهیم بود.
سران «جی هفت» به‌جای نگرانی به تعهدات خود عمل کنند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست سران گروه هفت و ابراز نگرانی سران حاضر در این نشست از برنامه موشکی ایران گفت: تفاسیری که از قطعنامه ۲۲۳۱ توسط کسانی که بخوبی می‌دانند این قطعنامه ناظر به چه مواردی است، هم خیلی بعید و هم بسیار نادرست است. هیچ جای قطعنامه ۲۲۳۱ برنامه‌های موشکی ایران را محدود نکرده است.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: در قطعنامه آنچه آمده موشک‌های با طراحی برای حمل کلاهک هسته‌ای است که ذیل فعالیت‌های موشکی ایران نیست و اینگونه قرائت‌های بعید از کلمات روشن و واضح قطعنامه ٢٢٣١ تنها به کسر اعتبار کسانی می‌انجامد که این ادعاها را مطرح می‌کنند. خطیب‌زاده افزود: بهتر است سران این کشورها به تعهدات بر زمین مانده خودشان عمل کرده و از مداخله در امور کشورهای منطقه پایان داده و سعی کنند در یک رابطه احترام برانگیزی به صلح و ثبات این منطقه کمک بیشتری کنند.
موضع ایران درباره حضور ارتش ترکیه در شمال عراق
خطیب‌زاده در خصوص حضور ارتش ترکیه در شمال عراق عنوان کرد: موضع همیشگی ما احترام به حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی کشورها به‌عنوان اصل خدشه‌ناپذیر در روابط بین‌الملل و اصل اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و منطقه بوده است. او افزود: دولت عراق در این خصوص نظرات خودش را به صراحت بیان کرده است. معتقدیم دولت مرکزی عراق، توان و ظرفیت کامل برای رفع تهدیدها نسبت به همسایگان را پیدا کرده است. البته باید هماهنگی‌های بیشتری صورت بگیرد و نگرانی‌های دولت ترکیه در آن خصوص باید توسط دولت عراق درک شود و در فرایند مشترک بین بغداد و آنکارا ان‌شاءالله این موضوع حل و فصل شود.
وی گفت: هم با بغداد و هم با آنکارا در حال رایزنی‌های مفصل هستیم البته این موضوع دارای ظرایف زیادی است هم نگرانی‌های آنکارا و هم ملاحظات بغداد باید در یک پکیج لحاظ شود.
واکنش به رفتن نتانیاهو
سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و شکست نتانیاهو و نگاه ایران به این تحولات نیز گفت: برجام ستیزان به این یک یا دو شخصیت منفور نظام بین‌الملل محدود نمی‌شوند. فکر نمی‌کنم که سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس با آمدن این نفر یا رفتن آن نفر تغییر کند. مهمل گویی میراث مشترک تمامی سران اشغالگر قدس از روز اول تا امروز بوده است. وی یادآور شد: یک چیز در این میان روشن است، تمامی بدخواهان ایران می‌روند و ایران همیشه سربلند و سرافراز می‌ایستد.
ارسال ۶۷۹ هزار و ۳۸۲ برگه تعرفه رأی به نمایندگی‌ها
خطیب‌زاده درباره انتخابات پیش رو نیز با بیان اینکه براساس برآوردهای غیررسمی حدود سه و نیم میلیون نفر واجد شرایط در خارج از کشور داریم، افزود: در فروردین ماه سال‌جاری نیز تمامی اقلام، ملزومات و نیازمندی‌های نمایندگی‌ها احصا و سعی شد که تأمین شود. حدود یک میلیون برگ تعرفه انتخابات به وزارت خارجه تحویل داده شده که ۶۷۹ هزار و ۳۸۲ برگ تعرفه برای دور اول و دوم به نمایندگی‌ها ارسال شده است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین اعلام کرد که مدیرکل کنسولی وزارت خارجه به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور تعیین شده است. معاون کنسولی و مجلس وزیر امور خارجه هم به‌عنوان رئیس هیأت نظارت بر انتخابات تعیین شده است.
وی گفت: در کلیه صندوق‌های رأی که مستقر خواهد شد، بیش از ۲۰۰ نفر ناظر شورای نگهبان با هماهنگی شورای نگهبان تأیید و به نمایندگی‌های ایران معرفی شده‌اند. خطیب‌زاده با بیان اینکه تا امروز ۱۳۳ نمایندگی ایران با ۲۳۴ شعبه اخذ رأی در ۲۸ خرداد اخذ رأی را انجام خواهند داد، افزود: در تمامی کشورهایی که دارای نمایندگی هستیم یک یا بیشتر صندوق رأی خواهیم داشت. در سه کشور این موضوع میسر نشده که مهم‌ترین آنها کاناداست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7652/2/579594/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها