حمله قلبی کریستین اریکسن ستاره دانمارک روی دیگری از عشق و زندگی را نمایان کرد

شب انسانی فوتبال


حامد جیرودی/ اینکه «فوتبال» تصویری از خود زندگی است، تعریفی درست از پرطرفدارترین و پرهیاهوترین ورزش جهان است. شادی، ناراحتی، خشم، اعتراض، قضاوت، عشق، هیجان، آسیب‌دیدگی، بیماری، همبستگی، حمایت، هوش و برنامه‌ریزی همه مفاهیمی است که بخشی از آنها ممکن است در یک مسابقه فوتبال رخ دهد و همه آنها باعث زیبایی و غیرقابل پیش‌بینی بودن فوتبال می‌شود اما در این بین گاهی اتفاقات دیگری هم می‌افتد که روابط انسانی را بیش از پیش در فوتبال بااهمیت نشان می‌دهد. سال 2003 بود که مارک ویویان فو بازیکن تیم ملی کامرون و باشگاه منچسترسیتی در ۲۸‌سالگی در میانه یک بازی از جام کنفدراسیون‌ها در زمین فوتبال جان سپرد. اتفاقی بسیار تلخ که از صحنه مرگ وی در حین بازی، به عنوان یکی از دلخراش‌ترین لحظه‌های تاریخ فوتبال یاد می‌شود. پس از مرگ وی، باشگاه منچسترسیتی برای همیشه شماره ۲۳ خود را بایگانی کرد. اما حالا و 18 سال بعد اتفاقی تقریباً مشابه رخ داد که البته پایانی خوش داشت؛ گرچه رقابت‌های یورو 2020 را در همین روزهای آغازین آن تحت تأثیر قرار داد.
بیهوشی اریکسن، اقدام فوق‌العاده همبازیان
روز دوم این مسابقات در حالی آغاز شد که سوئیس و ولز در بازی اول به تساوی 1-1 دست یافتند اما در بازی دانمارک و فنلاند یک اتفاق بسیار شوکه‌کننده رخ داد و کریستین اریکسن ستاره تیم ملی دانمارک در لحظات پایانی نیمه اول به یک‌باره روی زمین افتاد و بیهوش شد. از شکل افتادن اریکسن مشخص بود که این ستاره تیم ملی دانمارک دچار مشکل بزرگی است. به همین خاطر، آنتونی تیلور داور مسابقه خیلی سریع از کادر پزشکی دانمارک خواست به زمین مسابقه بیایند و به وضعیت این بازیکن رسیدگی کنند. اما چهره بازیکنان دو تیم کاملاً وخامت اوضاع را نشان می‌داد. بازیکنان تیم ملی دانمارک به قدری ناراحت بودند که اشک از چشمان آنها جاری شد. کادر پزشکی دانمارک چند دقیقه درون زمین به وضعیت کریستین اریکسن رسیدگی کردند و در این لحظه شاهد اتفاقی قابل توجه بودیم. بازیکنان دانمارک دور اریکسن حلقه زدند تا تصویری از او در آن حالت ثبت نشود. دقایقی بعد تصویری منتشر شد که نشان می‌داد اریکسن با چشمانی باز و ماسک اکسیژن توسط تیم پزشکی از زمین خارج شده است. با رخ دادن این اتفاق غیرمنتظره یوفا اعلام کرد بازی دانمارک و فنلاند به حالت تعلیق در آمد و حساب رسمی توئیتر رقابت‌های یورو 2020 هم با قرار دادن پرچم دانمارک برای اریکسن آرزوی بهبودی کرد اما این بازی پس از حدود 90 دقیقه دوباره از سر گرفته شد. چرا که برخی منابع مدعی شدند خود اریکسن در بیمارستان از طریق تماس تصویری با هم‌تیمی‌هایش صحبت کرده و به آنها اطلاع داده در شرایط خوبی قرار دارد و بازیکنان دانمارک نیز بعد از این تماس راهی زمین شدند. کسپر اشمایکل دروازه‌بان دانمارک اولین بازیکنی بود که برای گرم کردن مجدد به زمین مسابقه بازگشت و در ادامه بازیکنان فنلاند نیز وارد میدان شدند اما اتفاق جالبی که افتاد این بود که بازیکنان و کادر فنی فنلاند هنگام ورود بازیکنان دانمارک به زمین آنها را تشویق کردند. در این مسابقه که ابتدا 4 دقیقه باقی مانده نیمه اول انجام شد و 2 تیم بعد از 5 دقیقه استراحت نیمه دوم را برگزار کردند، دانمارک بازی خوبی را به نمایش گذاشت ولی این فنلاند بود که به اولین پیروزی خود در یورو رسید ولی وقتی جوئل پویانپالو بازیکن فنلاند گلزنی کرد، بازیکنان این تیم به احترام اریکسن خوشحالی چندانی نکردند تا لحظه‌های قابل احترامی در این مسابقه خلق شود و با شرایطی که برای اریکسن به وجود آمد، یوفا هم به صورت نمادین، او را به عنوان بهترین بازیکن دیدار دانمارک و فنلاند انتخاب کرد.
ستاره دانمارک چطور نجات یافت؟
دکتر مورتن بوئسن، پزشک تیم ملی دانمارک، درباره لحظات ترسناک پس از ایست قلبی کریستین اریکسن در زمین بازی صحبت کرده است. او گفت: «من خودم افتادن او را ندیدم اما کاملاً مشخص بود که او هوشیار نیست. وقتی من به او رسیدم، نفس می‌کشید و نبضش را احساس کردم اما ناگهان اوضاع تغییر کرد و همان‌طور که همه دیدند ما شروع به CPR کردیم.» 12 دقیقه طولانی و ترسناک از زمانی که اریکسن به زمین افتاد تا زمانی که او را از زمین بیرون بردند طول کشید، اما بوئسن معتقد است که تیم پزشکی پیش از رساندن اریکسن به آمبولانس موفق شده بود که این بازیکن را برگرداند: «کمک تیم پزشکی و بقیه کارکنان واقعاً خیلی سریع رسید و با همکاری آنها ما توانستیم کاری را که لازم است انجام دهیم. ما موفق شدیم که کریستین را برگردانیم و او پیش از آن‌که به بیمارستان منتقل شود با من صحبت کرد.» طبق گفته پروفسور سانجی شارما متخصص قلب و عروق سابق اریکسن در تاتنهام، او احتمالاً دچار ایست قلبی شده است اما توانسته آن را به‌خوبی پشت سر بگذارد: «با توجه به گزارش‌هایی که حاکی از ایستادن قلب او برای پنج دقیقه است، به نظر می‌رسد ستاره 29 ساله دانمارکی خیلی سریع بهبود یافته است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7651/1/579524/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها