ترس اجتماعی ناشی از واکسیناسیون


سعید معدنی
جامعه‌شناس
یکی از سؤالاتی که همیشه در ذهن مردم وجود دارد این است که چرا عده‌ای از تزریق واکسن کرونا وحشت دارند و بلافاصله سؤال بعدی این است که چگونه‌می توان  این ترس و وحشت را کم کرد؟
عواملی چند در ایجاد این ترس و فوبیا وجود دارند:
نخست آنکه کلاً تزریق همیشه با نوعی نگرانی همراه است.  در گذشته‌ تاریخی بشر در برابر واکسن همیشه واکنش منفی داشته است. چون واکسن ها تا بتوانند آزمون و خطا شوند، چندین نفر آسیب  می‌دیدند. مخصوصاً سابق بر این مثل امروز تجربه دانش پزشکی در مراقبت افراد بعد از تزریق ها وجود نداشت. در قدیم بسیاری بودند که در کوی و برزن فلج بودند و معمولاً عوام‌ می گفتند ‌که  تب کرده وبعد از  تزریق آمپول مثلاً یک پایش فلج شده  حالا دقیقاً معلوم نبود که واقعاً از عوارض تزریق است یا تزریق کننده ناشی بوده و یا بیماری های دیگری باعث شده‌است؟ اما عامه مردم علت را تزریق آمپول می دانستند.
دوم آنکه متأسفانه گاهی خود کارشناسان و متخصصان مورد اعتماد مردم به چنین وحشتی دامن می زنند. خاطرم هست که چند ماه پیش یکی از متخصصان شناخته شده‌  بیماری‌های واگیر در یک واکنش شتابزده گفت من واکسن روسی و چینی نمی زنم! همین‌کافی بود تا مدت‌ها بخش هایی از جامعه را به ترس و وحشت بیندازد در حالی که بعدها معلوم شد که این دونوع واکسن در ردیف بهترین‌ها و مؤثرترین‌ها هستند. اما خب دیگر کار از کار گذشته بود.
سوم اینکه دولت ها باید اقداماتی کنند تا اعتماد و  اطمینان مردم را افزایش دهند. مثلاً چند وقت پیش در خبرها آمده بود که‌ مقامات مالاوی در جلو دیدگان‌مردم بیس از ۲۰ هزار واکسن ضد کرونای تاریخ گذشته را آتش زدند. اینگونه اقدامات موجب بالا رفتن اعتماد مردم به سیستم درمان یک کشور می شود.  
در نهایت باید گفت جهت کاهش ترس و وحشت مردم نخست کارشناسان در اظهار نظرشان چه در جهت‌ مثبت و چه منفی عجله نکرده و علمی تر صحبت کنند. دیگر اینکه به مرور زمان با تزریق افراد قابل توجه‌ای از جمعیت یک کشور ترس‌ها کاهش یافته و به مرور زمان از آن استقبال بیشتر  خواهد شد. به نظر می‌رسد ما درحال عبور از این پیچ ترس و وحشت هستیم و در آینده بیش از پیش از آن استقبال خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7648/5/579186/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها