کنگره امریکا به جنگ فناوری چین رفت


بنفشه غلامی/ سنای امریکا با تصویب لایحه‌ای 250 میلیارد دلاری، به جنگ فناوری‌های چین رفت. چین در واکنش به این مصوبه، گفت مخالف آن است که تبدیل به دشمن «خیالی» ایالات متحده شود.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، این لایحه که با 68 رأی موافق و 32 رأی مخالف به تصویب رسید، هدف خود را تقویت توانایی امریکا در زمینه‌های فناوری اعلام کرده است و در این راه حدود 250 میلیارد دلار اعتبار به بخش‌های مختلف دولت امریکا اختصاص می‌‌دهد تا با تقویت فناوری و تحقیقات در این زمینه امریکا بر چین که اکنون حرف‌های زیادی برای گفتن در زمینه فناوری دارد، پیشی بگیرد.
«فایننشال تایمز» نیز در شرح جزئیات این لایحه خبر داده، در این مصوبه که بزرگ‌ترین قانون امریکا در سیاست‌های صنعتی خود طی چند دهه اخیر است، 52 میلیارد دلار به تقویت تولید قطعات نیمه ‌هادی اختصاص داده شده است. در این بخش سناتورهای امریکایی نگاه ویژه‌ای به تایوان برای افزایش این تولیدات با همکاری امریکا دارند.
120 میلیارد دلار از این لایحه نیز برای سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های پیشرفته همچون هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی  اختصاص داده شده است. ضمن آنکه این لایحه قانونی که شامل هزار و 445 صفحه می‌‌شود، خواهان اقدامات عملی گسترده برای محدود کردن چین شده است. از جمله بر اساس بندهایی از این لایحه نهادهای دولتی امریکا از زمان اجرایی شدن این قانون از خرید پهپادهای ساخت چین منع می‌‌شوند. ضمن آنکه کارمندان ادارات دولتی امریکا دیگر حق نخواهند داشت فیلمی روی «تیک تاک» بارگذاری کنند. با این حال این لایحه باید در مجلس نمایندگان امریکا نیز به تصویب رسیده و سپس راهی کاخ سفید شود تا بعد از امضای «جو بایدن» بر آن اجرایی شود.
مقابله با چین تنها موضوعی است که در کنگره امریکا نسبت به آن اتفاق نظری ویژه وجود دارد و دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر هر چیز اختلاف نظر داشته باشند بر سر این موضوع همانند هم فکر می‌‌کنند.  آنها تاکنون مصوبه‌های زیادی درباره حقوق بشر چین، فعالیت‌های نظامی این کشور در دریای جنوبی چین و... داشته‌اند.  واکنش‌ها به مصوبه کنگره
در پی تصویب این لایحه در سنای امریکا، «چاک شومر» که یکی از حامیان اصلی آن بود، درباره عواقب ناگوار تأمین نشدن بودجه تحقیقات فناوری‌ها در مقابله با چین هشدار داد و گفت: «اگر هیچ کاری نکنیم، ممکن است خیلی زود، روزهای ما به عنوان ابرقدرت برتر به پایان برسد. پس نباید فرصت را از دست بدهیم.  زیرا نمی‌خواهیم روزی را ببینیم که امریکا در این قرن تبدیل به یک کشور میانه شود.» «جو بایدن» رئیس جمهوری امریکا نیز این لایحه را ستود و گفت: «برای پیروزی در قرن بیست و یکم در رقابتی تنگاتنگ هستیم و نباید عقب بمانیم. در نقطه مقابل اما پارلمان چین مخالفت قاطع خود با این مصوبه را اعلام کرد و در بیانیه‌ای تأکید کرد: «این لایحه تأکید دوباره‌ای است بر توهم پارانوئیدی امریکا برای تنها برنده بودن.»
در این بیانیه تصریح شده است، چنین کنش‌هایی روح رقابت را نابود می‌‌کند. «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: «پکن کاملاً مخالف آن است که امریکا چین را به عنوان یک دشمن خیالی خود ببیند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7648/4/579176/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها