نگرانی‌ها از عقب‌نشینی تاکتیکی دولت افغانستان در برابر طالبان


زهره صفاری/ افزایش حملات طالبان با آغاز فرایند خروج نظامیان خارجی از خاک افغانستان و تصرف دست‌کم 12 شهرستان در ولایت‌های مختلف، با ادعای دولت به عقب‌نشینی تاکتیکی، مردم و نمایندگان مجلس را به خشم آورده و نگرانی‌ها برای قدرت یافتن دوباره طالبان در افغانستان را بالا برده است.
به گزارش دویچه وله، در شرایطی که مذاکرات صلح بین‌الافغانی در دوحه قطر بی‌نتیجه به درازا کشیده است، نیروهای طالبان که خلأ امنیتی پس از خروج نظامیان امریکایی و خارجی را در بدنه دفاعی دولت یافته‌اند، با حملات گسترده حتی مراکز امدادی و حقوق بشری را نیز هدف قرار می‌دهند. این در حالی است که به نوشته «بی‌بی‌سی» تنها در دو روز گذشته منابع رسمی دولت افغانستان تصرف سه شهرستان شهرک در ولایت غور، گیزاب در ولایت ارزگان و قیصار در ولایت فاریاب توسط نیروهای طالبان را تأیید کردند. همچنین سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز با اشاره به قتل‌عام روز سه‌شنبه 10 کارمند مؤسسه مین‌روبی در ساحه شهرستان بغلان مرکزی، طالبان را مسئول این کشتار اعلام کرده است. در مقابل سخنگوی طالبان با تکذیب دخالت در این حمله، آن را وحشیانه خواند و کشته‌شدگان را شهید دانست.
«ذبیح‌الله مجاهد» گفت: «طالبان با سازمان‌های غیردولتی روابط عادی دارد و هرگز چنین حملاتی علیه آنها انجام نمی‌دهد.» اما خشونت و حملات گروه طالبان در هفته گذشته علیه غیرنظامیان در دست‌کم 8 شهرستان خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. در عین حال به گزارش سایت «هشت صبح» افغانستان، آنچه بیش از این حملات، مردم و نمایندگان مجلس را نگران کرده است، ادعای عقب‌نشینی تاکتیکی نیروهای امنیتی پس از تسلیم این شهرستان‌ها به طالبان است.
موضوعی که در قالب طنز نیز در شبکه‌های اجتماعی افغانستان مورد توجه قرار گرفته است. در این میان بسیاری از نمایندگان مجلس افغانستان با انتقاد از دولت این اقدامات را ناشی از ضعف مدیریتی در نهادهای امنیتی می‌دانند و معتقدند آنها باید به جای عقب‌نشینی برای بالا بردن روحیه نیروهایشان به قلب دشمن بزنند تا بتوانند با این اقدامات مردم را نیز دلگرم کنند. این خواسته در شرایطی مطرح شده که طالبان مدعی است همه تصرفاتش را با جنگ و حملات تهاجمی به دست آورده و شمار زیادی نیز در این میان کشته شده‌اند. حتی رسانه‌های افغانستانی معتقدند در شهرستان‌های ولایات غزنی، میدان وردک، فاریاب رؤسای پلیس کشته و بسیاری از ساختمان‌های مهم تخریب و تجهیزات نیروهای امنیتی و دولتی در اختیار طالبان قرار گرفته است. «علی اکبر جمشیدی»، عضو کمیسیون دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نمایندگان افغانستان همسو با انتقادات معتقد است: «عقب‌نشینی تاکتیکی به منظور تجدید قوا، غافلگیری دشمن و فراهم کردن شرایط بهتر برای مقابله صورت می‌گیرد و زمانی انجام می‌شود که نه تلفات انسانی داشته باشیم و نه تجهیزاتی به دست دشمن بیفتد. اما این تعریف با آنچه در ادبیات تازه نظامی کشور باب شده یکسان نیست، چرا که در آخرین تصرفات طالبان بسیاری از نیروهای امنیتی و دولتی کشته و مجروح و یا اسیر شدند و تمامی تجهیزات نیز به دست طالبان افتاد. بنابراین، این استراتژی نیست بلکه ضعف مدیریت جنگی به حساب می‌آید. توجیه مسئولان نیز قانع‌کننده نیست. از طرفی دولت به لوایح مجلس توجهی ندارد و به جای جلوگیری از پیشروی دشمن، تجهیزات را نیز برای آنها می‌گذارد. مردم نیز از این وضعیت ترسیده‌اند و نگران قدرت گرفتن طالبان هستند.»
وزارت دفاع افغانستان اما در پاسخ به انتقادات اشاره به اینکه نگرانی مردم را درک می‌کند معتقد است بزودی وضعیت عوض خواهد شد. «روح‌الله احمدزی» سخنگوی این وزارتخانه گفت: «این تصرفات بیانگر قدرت طالبان نیست بلکه نیروهای ما برای کاهش تلفات غیرنظامیان به‌طور موقت عقب‌نشینی کرده‌اند. نگرانی مردم را درک می‌کنیم اما باید بدانند که ما برای سرکوب طالبان برنامه جامع داریم که در آینده‌ای نزدیک تغییراتی مثبتی را در مناطق تصرف شده به وجود می‌آورد.»
«مسعود اندرابی»، وزیر پیشین کشور افغانستان نیز در گفت‌و‌گو با انستیتوی استراتژیک این کشور برخلاف انتقادها، عقب‌نشینی نیروهای امنیتی در این برهه را برنامه‌ای سنجیده و معقول می‌داند که می‌تواند از پیشروی طالبان به شهرهای بزرگ جلوگیری کند: «نیاز است که در قسمت جنگ‌های هزینه بر مانند نبردهایی که برای حفظ برخی شهرستان‌ها انجام می‌شود تجدیدنظرهایی صورت گیرد. به عبارت دیگر ماندن نیروهای امنیتی در برخی شهرستان‌ها نه تنها سودمند نیست بلکه باعث هدر رفتن وقت و امکانات برای حفاظت از بخش‌های استراتژیک مهم می‌شود. بنابراین در برهه فعلی عقب‌نشینی از برخی مناطق برای حفظ منافع و امکانات ضروری است.»
امیدواری‌ها به مذاکرات دوحه
گرچه امریکا به عنوان یکی از میانجیگران اصلی مذاکرات صلح بین‌الافغانی با اجرای شرط خروج از افغانستان زمینه‌ساز مشکلات بسیاری در یک ماه و چند روز اخیر برای این کشور شده است اما به نوشته روزنامه «صبح کابل»، «جو بایدن» رئیس جمهوری امریکا معتقد است این شرایط، حمایت امریکا از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را از بین نخواهد برد: «ما همچنان از مذاکرات صلح حمایت می‌کنیم و از سایر کشورهای منطقه بویژه پاکستان هم می‌خواهیم تا حمایت لازم برای برقراری صلح و ثبات را از افغان‌ها داشته باشد.»
این در حالی است که با گذشت حدود یک هفته از سفر هیأت مذاکره‌کننده دولت به دوحه همچنان طالبان برای ازسرگیری مذاکرات اعلام آمادگی نداشته و بهانه آنها نیز تکمیل نبودن هیأت مذاکره کننده دولت است. در همین حال برخی منابع رسانه‌ای افغانستان نیز مذاکرات هیأت‌های طرفین با تیم‌های بین‌المللی را دلیل تعویق گفت‌و‌گوهای صلح اعلام کرده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7648/4/579175/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها