اخــــــبار




پیشنهاد سید حسن نصرالله حزب‌الله می‌‌تواند از ایران بنزین وارد کند

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در اظهاراتی با اشاره به بحران اخیر سوخت در لبنان، صف‌های طولانی مردم لبنان در جایگاه‌های سوخت را توهین‌‌آمیز دانسته و پیشنهاد کرد حزب‌الله لبنان با لیر لبنان از ایران بنزین وارد کند تا بحران سوخت در کشورش حل شود. به گزارش ایسنا، نصرالله که به مناسبت سی‌امین سالگرد تأسیس شبکه «المنار» لبنان (وابسته به حزب‌الله لبنان) سخنرانی می‌‌کرد، در بخشی از اظهارات خود درباره بحران اقتصادی و کمبود بنزین در لبنان گفت: «پیشنهاد ایران برای ارسال سوخت به لبنان بر پایه پول لبنان همچنان پابرجاست. اگر ببینیم برای حل بحران سوخت راه حلی ندارید، نمی‌توانیم این صحنه‌های ذلت را تحمل کنیم، به ایران می‌رویم و کشتی کشتی بنزین و گازوییل می‌خریم و از بندر بیروت برای مردم سوخت وارد می‌کنیم و دولت لبنان اگر می‌تواند جلوی تخلیه بنزین و گازوییل برای ملت لبنان را بگیرد.»
نصرالله افزود: «حل‌ بحران بنزین در لبنان طی چند روز امکان‌پذیر است از راه نفت ایران؛ اما این گام نیازمند یک تصمیم سیاسی جسورانه است. تمام این خفت‌هایی که مردم لبنان در پمپ‌ بنزین‌ها گرفتار آن هستند، هنگام اتخاذ تصمیم روی‌ گرداندن از امریکا و وارد کردن نفت از ایران با لیره لبنان به سرعت‌ پایان می‌پذیرد.»
سید حسن نصرالله که پس از یک دوره بیماری در سخنرانی زنده تلویزیونی ظاهر شده بود با حضور خود به هفته‌ها شایعه درباره وضعیت سلامت جسمانی خود خاتمه داد. برخی منابع و رسانه‌ها شایعه کرده بودند دبیر کل حزب‌الله لبنان مبتلا به کرونا شده و حال وخیمی دارد. دبیرکل حزب‌الله در همین رابطه ضمن ابراز اطمینان درباره سلامتی خود گفت: «به همه دوستداران اطمینان می‌دهم که در سلامت هستم.»‌

واعظی: هدف مناظرات زدن دولت است

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از اینکه هدف اصلی برخی نامزدان در مناظره‌ها، زدن و تخریب دولت است، ابراز تأسف کرد و گفت که برخی از نامزدها در مناظره‌ها حتی ظلم ترامپ و تحریم و فشارحداکثری علیه ملت ایران را هم تطهیر می‌کنند.
به‌گزارش «ایران» محمود واعظی روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت، با اشاره به اینکه نامزدان به جای ارائه برنامه‌ها، شعار می‌دهند و آرمان‌های خود را مطرح می‌کنند، افزود: آقای روحانی یک دهم اینان هم وعده و شعار نداد، اما می‌گویند (روحانی) بدهکار است، اما ۴ سال بعد خودشان چگونه می‌خواهند جواب این وعده‌ها را بدهند؟
واعظی، دلیل این رفتار نامزدان را این واقعیت دانست که همه فکرشان ۲۸ خرداد و صرفاً کسب رأی است. او همچنین شکایت مجلس از دولت به قوه قضائیه درباره سند 2030 را فاقد مبنا دانست و با تأکید بر اینکه دولت درباره این سند، نه مصوبه‌ای دارد و نه اقدامی کرده، گفت: این مجلس موضوعات مختلفی پیدا کرده که یکی پس از دیگری در این زمینه‌ها پرونده قضایی درست می‌کند، درحالی که دولت براساس سخنان رهبر معظم انقلاب، همه دقت‌ها را انجام داده تا اهداف مورد نظر محقق شود.‌

نامه ظریف به گوترش درباره حق عضویت در سازمان ملل
 
محمدجواد ظریف درخصوص حق عضویت ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد نامه‌ نوشت. وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌‌ای به «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه ایران به تعهدات مالی خود در قبال سازمان ملل متعهد است، اعلام کرد به محض اینکه شرایط تحمیلی برداشته شود، به تلاش‌های خود برای تسویه سهم مالی معوق ادامه می‌دهیم.
به گزارش ایرنا، ظریف در این نامه تحریم‌های شدید و یکجانبه بانکی ایالات متحده امریکا را دلیل عدم پرداخت سهم ایران به سازمان ملل خوانده و تعلیق حق رأی جمهوری اسلامی ایران به‌واسطه این عدم پرداخت را رد کرده است. دبیرکل سازمان ملل هفته گذشته تهدید کرد که پنج کشور از جمله ایران در خطر از دست دادن حق رأی خود در مجمع عمومی این سازمان هستند. وی تأخیر در پرداخت حق عضویت ایران در سازمان ملل مطابق با ماده ۱۹ منشور ملل متحد را علت این مسأله عنوان کرده است.
وزیر امور خارجه در نامه خود تصریح کرده است: همان‌طور که شما و در حقیقت همه دنیا به‌خوبی آگاه و مطلع هستید، مردم ایران تحت بی‌سابقه‌ترین جنگ اقتصادی در واقع «تروریسم اقتصادی» پیرو تصمیم دولت ترامپ برای خروج یکجانبه امریکا از برجام قرار دارند.

گفت‌و‌گوی سازنده ظریف درباره افغانستان و یمن
وزیر امور خارجه در گزارشی توئیتری گفت‌وگوهایش با نمایندگان دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان و یمن را مفید خواند و گفت که ایران به دنبال صلح و ثبات در منطقه است.
محمدجواد ظریف درباره موضوع کلیدی این گفت‌وگوها هم نوشت: فرایندهای صلح بایستی در اختیار همه افغانستانی‌ها و یمنی‌ها، بدون هرگونه تحمیل و فشار خارجی باشد. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین افزود: مخرج مشترک مهم: ایران به دنبال صلح و ثبات منطقه‌ای است. آماده تسهیل آن (صلح و ثبات در منطقه) هستیم.

سفر سخنگوی وزارت خارجه به عراق

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه که به عراق سفر کرده است، با استقبال «سعید الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق وارد بغداد شد و با مقامات عراقی دیدار کرد. خطیب‌زاده در نخستین روز سفر خود به عراق علاوه بر ملاقات با «قاسم الاعرجی» دبیر شورای امنیت ملی، «نوری المالکی» نخست‌وزیر پیشین، «شیخ همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، با برخی از علمای اهل سنت دیدار و در بازدید از مؤسسه استراتژیک التمیز، در مؤسسه مطالعاتی النهرین در جمع محققان و اندیشمندان عراقی درخصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و روابط ایران و عراق سخنرانی و به سؤالات حاضران پاسخ داد. حمایت همه‌جانبه از دولت عراق و فرایندهای قانونی و دموکراتیک مطابق خواست و اراده مردم این کشور، انتخابات پارلمانی عراق، زمینه گسترش همه جانبه روابط فیما‌بین دو کشور، زمینه‌های همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای دوجانبه و همچنین تبیین سیاست ایران در قبال این کشور مبنی بر عراقی قوی، آزاد، آباد، توسعه یافته، متحد و مستقل از جمله محورهای گفت‌وگوها بود.‌


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7648/2/579160/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها