ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از متوقف شدن اجرای پروتکل الحاقی‌


اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از اقدام ایران در معلق کردن پروتکل الحاقی ابراز نگرانی کرده است.
به گزارش ایرنا کشورهای اروپایی در این بیانیه که در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شده تصریح کرد: «اتحادیه اروپا در این برهه حساس زمانی بر تعهد راسخ خود برای حمایت از برجام تأکید می‌کند و مصمم به همکاری با جامعه بین‌المللی برای حفظ این توافق است. برجام حائز اهمیت راهبردی و یکی از عناصر کلیدی معماری منع اشاعه جهانی است. اتحادیه اروپا از همه کشورها می‌خواهد از اجرای این توافق منطبق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حمایت کنند».
اتحادیه اروپا در این بیانیه به مسائل مربوط با خروج یکجانبه امریکا از برجام و احیای تحریم‌ها اشاره کرده و گفته رفع تحریم یکی از اجزای ضروری برجام است.
ایران و آژانس اسفندماه سال گذشته در پی توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق اخیراً به مدت یک ماه دیگر (تا تاریخ ۲۴ ژوئن مصادف با سوم تیرماه) تمدید شد با وجود این کشورهای اروپایی نسبت به توقف بازرسی‌های آژانس در چارچوب پروتکل الحاقی معترض شده‌اند. همزمان با برگزاری نشست آژانس «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی هم با اشاره به مطرح شدن بحث راستی‌آزمایی در ایران در جلسه شورای حکام آژانس، وضعیت فعلی را نتیجه سیاست فشار حداکثری امریکا توصیف کرد.
«اولیانوف» در توئیتی به مطرح شدن بحث راستی‌آزمایی در ایران در جلسه شورای حکام اشاره کرد و نوشت: بحث درباره راستی‌آزمایی در ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان داد که وضعیت فعلی، زمانی که برجام تقریباً از حیات به دلیل سیاست فشار حداکثری امریکا ساقط شده، موضوع نگرانی جدی است. وی افزود: حتی منتقدان سنتی توافق هسته‌ای حالا بهتر ارزش آن را درک می‌کنند.»‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7648/2/579159/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها